Podcast #29 – Bol & Amazon SEO en het opzetten van een online marketing team – met Paul Kaufman
Met Amazon SEO kun je ervoor zorgen dat jouw producten hoger worden vertoond in de lijsten van Amazon. Ideaal natuurlijk wanneer iemand via Amazon op zoek is naar wat jij te bieden hebt. Maar hoe werkt Amazon SEO.
In deze aflevering praat Ruben met Paul Kaufman. Paul is Head of Content bij 10XCrew, een bureau dat is gespecialiseerd in het laten groeien van merken door de inzet van marketplace marketing.
Als ze érgens weten hoe je Amazon SEO voor je kunt laten werken…
Daarnaast hebben Ruben en Paul het over de vraag hoe je een effectief (online) marketing team opzet. Enthousiast geworden? Beluister het interview dan in de player…
…of via je favoriete podcast-app:
Dit komt er aan bod in deze aflevering over Amazon SEO en marketing teams
Van het bouwen van een succesvol online marketing team tot het optimaliseren van productpagina’s in Amazon en Bol.com. Paul legt het allemaal uit in deze nieuwe aflevering.
In dit interview leer je:
- Hoe je een marketing team moet opbouwen (generalisten vs specialisten)
- Alles wat je moet weten over SEO voor Amazon, Bol.com, Marktplaats en andere marketplaces
- Hoe je het verschil kunt maken door beter gevonden te worden dan je concurrenten
SEO (search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie) voor websites wordt al veelvuldig toegepast. Op die manier zorgen websites voor een doorlopende stroom van organische (gratis) bezoekers naar hun webpagina’s.
Helaas laten veel ondernemers daarentegen nog belangrijke kansen liggen bij de optimalisatie van hun productaanbod bij grote online marketplaces als Amazon en Bol.com. En dat is natuurlijk zonde!
Heb jij ook het gevoel dat je bezoekers (en dus omzet) laat liggen in je marketplace verkopen? Dan is dit interview voor jou. Je leert hoe je ervoor zorgt dat meer (gratis) bezoekers jouw producten weten te vinden en hoe je dit – met het juiste SEO team – op een effectieve manier opschaalt.
Veel luisterplezier!
Heb je vragen, zorgen of andere bedenkingen naar aanleiding van deze aflevering? Meld je dan gratis aan in onze community en stel je vraag, of laat hem hieronder achter in de reacties ? (Ook jouw mening over deze update is daar van harte welkom!)
Nog 5 tips voor je Amazon SEO
Eerder schreven we al een artikel met Amazon SEO tips, toen Amazon zijn intrede deed in Nederland. Die tips zijn natuurlijk nog steeds toepasbaar. En uiteraard zijn ze ook van waarde voor je product pagina’s op andere marketplaces, zoals Bol.com!
Tip 1: Denk na over hoe men Amazon gebruikt
Logisch, zou je zeggen. Maar Amazon is anders dan Google en de ranking factoren die we van deze zoekmachine werken zijn heel anders dan die van Amazon.
Mensen die zoeken in Amazon zijn op zoek naar een bepaald product en minder naar informatie. Als men zoekt naar bepaalde producten dan zul je als verkoper ervoor moeten zorgen dat je weet welke termen dit zijn. En op basis hiervan jouw producten voor Amazon optimaliseren.
Amazon houdt voor de SEO rekening met twee verschillende zaken. Relevantie en Prestatie. Dus, hoe goed je producten verkopen in Amazon. En hoe relevant je product is voor de zoekopdracht.
Tip 2: Maak werk van je reviews
Goede reviews zijn natuurlijk altijd belangrijk. Voor Amazon SEO is dat niet anders. De topresultaten hebben normaal gesproken 4 sterren of meer. Op een schaal van 5 sterren is dat gewoon hoog. Je zult dan ook een manier moeten vinden om goede reviews te verzamelen.
Aangezien je kopers zal moeten stimuleren om reviews achter te laten zal er ook weleens een negatieve reactie bij zitten. Reageer altijd op deze reviews en probeer ze weer blij te maken. Potentiële klanten bekijken hoe je omgaat met negatieve reacties en zullen hun beslissing ook hier weer op baseren.
Kortom: goede reviews en goede reacties op negatieve reviews zorgen voor een betere prestatie van je producten.
Tip 3: Optimaliseer je titel
In de SEO-industrie is het optimaliseren van je titel al zo oud als SEO zelf. Voor Amazon is dit nog steeds extreem belangrijk. Probeer het belangrijkste zoekwoord aan het begin van je titel te plaatsen en zorg dat het wel een goed converterende titel is.
Deze laatste is belangrijk omdat wanneer iemand je titel ziet ook wel getriggerd moet worden om te klikken op je product.
Tip 4: Gebruik bulletpoints
Als iemand je Amazon product pagina bezoekt wil je dat alle informatie hier te vinden is en de bezoeker overtuigt tot een aankoop. Een grote kans dat je veel te vertellen hebt en goed kan uitleggen waarom iemand jouw product moet aanschaffen. Het nadeel hiervan is dat het al snel onoverzichtelijk wordt en een lap tekst nodigt niet echt uit om te lezen.
Tegenwoordig wil men snel en overzichtelijk zien wat de voordelen zijn en op basis hiervan een keuze maken.
Door gebruik te maken van bullet-points zorg je ervoor dat je een overzichtelijke samenvatting kan maken van de redenen waarom iemand het product zal moeten aanschaffen. Iets wat ervoor zorgt dat je algemene prestatie beter wordt en dat is, zoals je inmiddels weet, goed voor je Amazon SEO!
Tip 5: Gebruik goede afbeeldingen
Voor een goede e-commerce site is het altijd belangrijk dat de afbeeldingen goed zijn en kloppen. Aangezien iemand het product niet kan aanraken zijn foto’s (en video’s etc.) de enige manier om het product goed te zien. Amazon vindt goede afbeeldingen dan ook extreem belangrijk en neemt het mee in hun SEO-algoritme.
Hierom is het aan te raden om productafbeeldingen aan te leveren die groter zijn dan 1000×1000 pixels. Dit om ervoor te zorgen dat de afbeelding genoeg kwaliteit heeft voor als mensen willen inzoomen.
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'