Casestudie zoekmachine adverteren – TC University

Nadat we op SEO gebied al mooie resultaten hebben geboekt voor TC University, mochten we ook een strategie loslaten op SEA gebied. Tot dan toe (december 2015) was er nog niet getest met het adverteren in de zoekmachines. Aan ons de taak om dit in kaart te brengen en tot een succes te maken.

Nadat OnlineMarketing.nl onze Google Adwords campagne heeft geoptimaliseerd zijn we van €96,- naar €35,- per conversie gegaan!

Stap 1: het bepalen van de juiste strategie

Voordat je start met een advertentiecampagne voor de zoekmachines, is het belangrijk om te weten wat je wilt promoten. In het geval van TC University zijn het de opleidingen/workshops die we via AdWords willen promoten. Als dat bekend is, is het mogelijk om via verschillende tools (zoals de Google Keywordplanner) te achterhalen welke zoekwoorden interessant zijn om de diensten te promoten. Op die manier zijn we tot een lijst gekomen van zoekwoorden die (op voorhand) interessant zijn om mee te adverteren. Op basis van die lijst is in overleg met de klant besproken met welk klikbudget we willen werken.

Stap 2: het bouwen van de AdWords campagne

Zodra bekend is met welke zoekwoorden we gaan werken, is het tijd om de campagne te bouwen. Het kiezen van de juiste campagne structuur, de juiste advertentieteksten, advertentie extensies en niet te vergeten; het meetplan inregelen. Je wilt tenslotte wel weten wat iedere advertentie euro oplevert. Het belangrijkste in deze stap is het bepalen van de advertentieteksten. Op basis van onze ervaring en denkwijze hebben we per zoekwoord 4 advertentieteksten opgesteld die we met de klant hebben besproken en daarna live zijn gegaan. We laten vervolgens het publiek (de zoekers) bepalen welke advertentieteksten beter werken en op basis daarvan gaan we de campagnes optimaliseren.

We proberen altijd het maximale uit het budget van de klant te halen. Daarbij ligt de focus altijd op het behalen van het hoogste aantal conversies!

Stap 3: de eerste resultaten

Nadat alles is besproken en online is gegaan, is het zaak om de eerste cijfers in de gaten te houden. De eerste maand zagen we dat iedere € 96,79 een aanmelding voor de klant opleverde. Op dit moment klikte ook 3,92% van alle zoekers, door naar de website. Dit heet in AdWords land: een CTR van 3,92% (CTR staat voor Click Through Rate). Vanaf dat moment is dit onze nulmeting. Vanaf nu gaan we proberen om deze cijfers constant te verbeteren.

Stap 4 – en doorlopend; AdWords optimalisatie

Door middel van gerichte AdWords optimalisatie (denk aan advertenties testen, zoekwoorden testen en uitsluiten, biedingen aanpassen, e.d.) zijn we de campagne vervolgens gaan optimaliseren.

Waar de eerste maand nog € 96,79 werd betaald voor een aanmelding, is dit in december 2016 zelfs even gedaald naar € 35,42!

Uiteraard zijn er pieken en dalen, dat is afhankelijk van de maand waarin we werken. Januari en februari zijn belangrijke maanden in deze branche en op dit moment draaien we in februari 2017, t.o.v. februari 2016, forse lagere kosten per conversie. Een verschil van maar liefst € 20 per conversie! Het doorklikpercentage (CTR) ligt op dit moment op 6,06% en ligt daarmee dus fors hoger dan in het begin van de campagne toen we met 3,92% werkte.

Dit allemaal vanwege de optimalisatie die we wekelijks doorvoeren in het account. Mede door een daling van ongeveer 65% in de kosten per conversie en een duidelijke communicatie is TC University een vaste klant van OnlineMarketing.nl geworden.

Weten of we ook jouw AdWords-campagne kunnen optimaliseren?

Is door deze casestudie jouw interesse gewekt? Dan kun je altijd contact opnemen met OnlineMarketing.nl om na te gaan wat de mogelijkheden zijn of om een lekkere kop koffie te komen drinken.

Laten we kennismaken onder het genot van een kopje koffie

Zodat we je meer kunnen vertellen over de mogelijkheden van online marketing…