Zoekmachine Optimalisatie Case-Study: Fixx Ergonomics

Ook als MKB’er met een klein marketingbudget is het mogelijk om aan de slag te gaan met online marketing / zoekmachine optimalisatie. De samenwerking tussen Fixx Ergonomics en OnlineMarketing.nl is hier een goed voorbeeld van.

Lees hieronder direct verder voor meer informatie over deze samenwerking en de behaalde resultaten!

Doordat m’n website goede posities in Google heeft krijg ik elke dag nieuwe bezoekers naar m’n website en regelmatig nieuwe klanten!

Een korte introductie: Fixx Ergonomics

Fixx Ergonomics is een bedrijf dat ondernemers adviseert over hun manier van werken. Zo doen ze onderzoeken naar huidige werkplekken (werkplekonderzoek) en adviseren ze bedrijven over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze ergonomisch gaan werken.

Doelstelling: 1e pagina posities behalen

In overleg met Fixx Ergonomics zijn we gekomen tot twee interessante zoekwoorden waarmee ze gevonden willen worden in de zoekresultaten. Dit zijn:

  • Werkplekonderzoek, met een gemiddeld zoekvolume van 320 per maand
  • Ergonomisch werken, met een gemiddeld zoekvolume van 720 per maand

Op beide zoekwoorden werd de website van Fixx Ergonomics nog niet gevonden in Google. Dat wil zeggen niet in de top 100 resultaten (eerste 10 pagina’s). Zoals je hieronder kunt zien:

OnlineMarketing.nl heeft ervoor gezorgd dat we in 6 maanden tijd 200% meer website-bezoekers per maand hebben door een goede SEO-strategie. En dat merken we in onze verkoopaantallen!

De 0-meting

Vooraf zijn we een 3 maanden SEO-project overeengekomen met als doel: beide zoekwoorden in de top 10 van Google krijgen. Dit, omdat 91% van alle Google-gebruikers een resultaat aanklikt op de eerste pagina. Om hierbij te komen zal de website gevonden moeten worden in de top 10 van de organische resultaten.

Hiernaast hebben we het termijn van 3 maanden afgesproken, omdat de website zelf in eerste instantie geoptimaliseerd moest worden voor de zoekmachines. Daarnaast  had de website vrijwel geen online autoriteit, en hier moest dus linkbuilding voor worden verricht.

Goede linkbuilding verhoogt namelijk de online autoriteit van webpagina’s en hierdoor waardeert Google de pagina beter in zijn zoekresultaten. Doordat we een natuurlijke stijging wilde en geen black-hat SEO-technieken (technieken die tegen de richtlijnen van Google ingaan) gebruiken, hebben we voor dit SEO-traject  gekozen voor een traject van minimaal 3 maanden.

SEO : Zoekmachine optimalisatie 1 - Case-study

Stap 1: Website optimalisatie

Na de 0-meting kwamen we tot de conclusie dat de website op de gekozen zoekwoorden nog helemaal niet gevonden werd. Daarnaast zagen we verschillende verbeterpunten aan de website die we eerst wilde oplossen voordat we verder gingen met het SEO-traject.

Voor het zoekwoord ‘werkplekonderzoek’ bestond er al een pagina op de website, hier is extra content aan toegevoegd, zodat de bezoeker nog meer informatie kan vinden over dit onderwerp. Daarbij zijn ook de meta-teksten aangepast. Dit zodat de vermelding in Google, op het moment dat deze er komt, goed staat.

Voor het zoekwoord ‘ergonomisch werken’ was er nog geen pagina ingericht op de website, dat was in dit geval wel nodig en hierom hebben we hier een tekst voor geschreven Nadat beide pagina’s volledig geoptimaliseerd waren en online stonden zijn de pagina’s in Google Webmastertools doorgevoerd, zodat de zoekmachine de laatste versie van de pagina’s direct indexeert.

Stap 2: Start met linkbuilding

Nadat de pagina’s door Google geïndexeerd werden is er doormiddel van het benaderen van relevante websites begonnen met het uitvoeren van linkbuilding. Door de nieuwe tekst voor ‘ergonomisch werken’ en de linkbuilding maakte we op dit zoekwoord direct een grote sprong, zie:

SEO : Zoekmachine optimalisatie 2 - Case-study

Stap 3: Bijsturen aan de hand van de resultaten

Na twee maanden van het traject was het volgende resultaat zichtbaar:

SEO : Zoekmachine optimalisatie 3 - Case-study

Hierin is te zien dat we op het zoekwoord ‘ergonomisch werken al erg in de buurt staan van een top 10 positie. Er is in die maand zelfs al even een dag geweest dat we op dit zoekwoord op plaats 9 stonden. Ook voor het zoekwoord ‘werkplekonderzoek’ is er een goede stijging te zien op dit moment plaats 29.

Al met al goede stijgingen, maar na 2 maanden hebben we het doel nog niet bereikt. Doordat de concurrentie nog boven Fixx Ergonomics stond is er een linkanalyse uitgevoerd en zijn er in de derde maand nog enkele kwalitatieve links vergaard. Hierdoor konden we na 3 maanden onderstaande resultaten aan de klant laten zien:

SEO : Zoekmachine optimalisatie 4 - Case-study

Het doel van twee zoekwoorden in de top 10 is nét niet binnen de 3 maanden behaald, maar de klant was wel erg tevreden met het reeds behaalde resultaat.

Doordat we van tevoren goede afspraken hebben gemaakt weet de klant precies wat hem te wachten staat. Voorafgaand aan dit traject hebben we – OnlineMarketing.nl – ons vertrouwen uitgesproken. Hierin hebben we aangegeven dat als we het doel niet binnen 3 maanden halen dat we de vierde maand gratis voor Fixx Ergonomics aan de slag gaan om het doel te bereiken. Uiteindelijk hebben we het doel in deze 4e maand gehaald.

Eindresultaat:

Positie op het zoekwoord ‘Ergonomisch werken’: #6

Positie op het zoekwoord ‘Werkplekonderzoek’: #5

Posities die Fixx Ergonomics iedere dag nog steeds relevante website-bezoekers opleveren. Is door deze casestudie jouw interesse gewekt? Dan kun je altijd contact opnemen met OnlineMarketing.nl om na te gaan wat de mogelijkheden zijn of om een lekkere kop koffie te komen drinken.

Laten we kennismaken onder het genot van een kopje koffie

Zodat we je meer kunnen vertellen over de mogelijkheden van online marketing…