Wat is Content Marketing – Tips

1K
Ruben de Vries SEO specialist

Wat is content marketing? Een vraag die veelgesteld wordt bij het horen van de term ‘Content marketing’. Wat content marketing eigenlijk simpelweg betekent is: “Het creëren van inhoud op de website die bezoekers trekt”. Met inhoud bedoelen we informatie (content) die u deelt met de buitenwereld. Denk aan het schrijven van een artikel (SEO teksten) en het plaatsen van een video en / of afbeelding met nuttig informatie.

Waarom wordt content marketing steeds belangrijker?

Content marketing is tegenwoordig zo belangrijk, omdat de consument van tegenwoordig voordat zij een product kopen eerst informatie gaan zoeken op het internet. Het is natuurlijk mooi als ze informatie die zij zoeken over uw product ook bij u kunnen vinden. De kans is dan natuurlijk groter dat ze het product ook daadwerkelijk bij u kopen en niet bij een concurrent gaan bestellen. Door content marketing goed in te zetten komt u dus in contact met de doelgroep, de groep die is geïnteresseerd is in uw producten, zonder dat u direct aan het pushen bent om een verkoop te doen.

Content marketing is niet bedoelt om direct te verkopen, maar om klanten kennis met u te maken en om te beginnen met het creëren van een band.

Hoe zet ik content marketing goed in?

  1. Stap 1: Ten eerste is het belangrijk om te weten wat voor informatie uw doelgroep zoekt: Om een goed beeld te krijgen wat voor informatie uw doelgroep belangrijk vindt om te weten voordat zij uw product kopen is het goed om te verdiepen in hoe de consument denkt. Dit begint dus met een onderzoek, want als ondernemer denkt u natuurlijk vaak als verkoper en niet als ‘koper’. U weet immers zelf al veel van het product en zal eerder vakjargon gebruiken dan een gemiddelde consument. Om het dichtbij huis te houden is het de moeite waard om een aantal zaken te vragen aan vrienden of familie die niet thuis zijn in uw branche. Zo komt u erachter hoe zij informatie zouden inwinnen om uw product te kopen. Wat willen ze weten? Wat zijn belangrijke factoren om te kiezen voor een leverancier? Waar kiezen ze het soort product op uit? Al deze vragen kunt u aan ze stellen en ik denk dat u hierna al een goed beeld krijgt van hoe een ‘leek’ denkt over uw dienst of product.
  2. Stap 2: Nadat u weet wat voor informatie de consument zoekt is het de bedoeling dat hier goede content voor gecreëerd. Begin dus met het schrijven van artikelen en het maken andere content (zoals video’s).Denk bij een video bijvoorbeeld over een review van uw product of een filmpje waarbij een product getest wordt. Nadat u leuke content heeft gecreëerd is het belangrijk dat deze content wordt gelezen en wordt gedeeld.

Hoe krijg ik m’n content onder de neus van mijn potentiële klant? – Content marketing inzetten!

Hieronder een overzichtje met acties die u kunt doen om uw content onder de aandacht te brengen:

  • Doormiddel van het inzetten van goede SEO: Door https://onlinemarketing.nl/diensten/seo-uitbesteden/seo komen artikelen hoog in Google waardoor mensen die informatie zoeken in de zoekmachines automatisch op uw website terecht komen
  • Deel content op Social Media, bijna iedere doelgroep is tegenwoordig wel te vinden op Social Media en het is dan ook goed om artikelen op diverse kanalen onder de aandacht te brengen!
  • Verstuur e-mails – E-Mail Marketing, maak gebruik van een maillijst indien u deze al heeft. E-mail is nog altijd een krachtige marketingtool om informatie te verspreiden
  • Maak persberichten, heeft u echt goede content gemaakt die de wereld niet kan missen. Dan zal deze content ook de redacteuren van verschillende bladen en kranten overtuigen. Tevens is dit een goede manier om linkbait in te zetten.

Kosten van content marketing ten opzichte van andere vormen van marketing

Content marketing kost veel tijd, maar verder kost het vrijwel geen tot weinig geld. Zeker als dit slim ingezet wordt door het regelmatig schrijven van goede artikelen op de blog of website. Voor een advertentie in een krant of huis-aan-huis blad bent u soms wel €1000,- kwijt terwijl hier totaal geen garantie gegeven kan worden wat u hieruit zal halen. Tevens is een advertentie eenmalig, als de krant waar de advertentie in staat is gelezen zal deze nooit meer door iemand worden bekeken. Content op uw website kan altijd online blijven en blijft dus altijd zichtbaar voor de doelgroep. Lees meer over dit fenomeen in dit artikel.

Content-Marketing: dé conclusie:

Content-Marketing wordt momenteel nog niet erg veel ingezet door de meeste bedrijven. Het is namelijk tijdrovend en het levert in veel gevallen niet direct nieuwe omzet op. Iets wat bij direct-sales zoals het bellen van potentiële klanten wel het geval is. Dit is tevens het voordeel van content marketing. Als u deze manier van klantbenadering wel gaat gebruiken profileer uzelf als een autoriteit op het wereld wijde web en dit zal de consument in de toekomst gaan belonen. Heeft u nu zelf geen tijd voor het inzetten van content marketing?

Lees hier meer over:

Was dit artikel nuttig?
lezers vonden dit nuttig, 0 niet

Deel