Een advertorial schrijven uitgelegd. Gouden tips voor 2021
Wil je jouw website op een handige manier gaan promoten? Dan kun je ervoor kiezen om te adverteren op bijvoorbeeld social media of Google. Dat is iets wat in de afgelopen jaren veelvuldig toegepast wordt, maar dat geldt ook zeker het voor het plaatsen van een advertorial.
Je hoort advertorials dan ook steeds vaker voorbij komen. Maar waar gaat het dan precies over?
In dit artikel bespreken wij graag wat een advertorial is. Daarbij bespreken we uiteraard ook wat het verschil met een ‘normale’ advertentie is én wat de voordelen van een advertorial zijn. Tot slot vind je ook nog handige tips waarmee je direct op de juiste manier met advertorials schrijven aan de slag kunt gaan. Als je dit op de juiste manier voor elkaar weet te krijgen, kun je echt indrukwekkende resultaten behalen.
Inhoud:
Wat is een advertorial?
Wij zien regelmatig de vraag ‘wat is een advertorial?’ voorbijkomen. Logisch, aangezien advertorials in de afgelopen jaren zeer in trek zijn geweest. Als we naar de herkomst van het woord ‘advertorial’ kijken, zien we dat het een samensmelting van de woorden ‘editorial’ en ‘advertentie’ is.
Daarmee hebben we ook direct de betekenis van een advertorial te pakken: een advertorial is namelijk een advertentie die in de vorm van een redactioneel artikel gepresenteerd wordt.
Hedendaags kan een advertorial zowel online als offline geplaatst worden. In een krant kun je bijvoorbeeld een nieuwsartikel lezen, waarbij aan de bovenkant ‘advertorial’ vermeld staat. Dit lijkt dan op een normaal redactioneel artikel, maar het betreft een heuse advertentie.
Ook op het internet kun je natuurlijk gebruik maken van advertorials. Hierbij kun je denken aan artikelen waarom bepaalde producten of diensten aangeprezen worden. Deze artikelen lijken net op normale blog/redactionele artikelen, maar zijn dus eigenlijk een verkapte advertentie.
Een advertorial is dus een stuk content dat geplaatst wordt door een medium – bijvoorbeeld een blog, krant of tijdschrift – met daarin een commerciële boodschap van een (betalende) opdrachtgever.
Wat is het verschil tussen een ad en een advertorial?
Het verschil tussen een advertentie en een advertorial bestaat eigenlijk uit een dunne scheidingslijn. Bij een advertentie zie je eigenlijk direct dat het een betaalde boodschap van een bedrijf betreft. Bij een advertorial zie je dit niet direct, aangezien het net is alsof je een redactioneel artikel aan het lezen bent.
Juist door dit verschil moet je bij het maken van een advertorial wel rekening met enkele aandachtspunten houden. Zo moet je ervoor zorgen dat de advertorial volledig aansluit bij het ontwerp van bijvoorbeeld de krant of de website. Is dat niet het geval? Dan valt de advertorial direct door de mand en is er eigenlijk sprake van een normale advertentie.
Dat doe je door bijvoorbeeld niet rechtstreeks over je product of aanbod te praten, maar er een informatief stuk “omheen” te schrijven.
Het doel van een advertentie en een advertorial komt wel overeen met elkaar: het aanprijzen van een bepaald product of een bepaalde dienst. Als je zelf een product of een dienst aan kunt bieden, is het gebruik maken van advertorials zeker interessant.
Hoe maak je een advertorial?
Heb jij interesse om gebruik te maken van digitale advertorials? Wil jij deze digitale advertorials gaan gebruiken om jouw dienst of product aan te bieden? Dan is het zaak om hier een geschikte partij voor te vinden.
Via het internet kun je meerdere websites vinden waarop jij een advertorial kunt plaatsen. Door te googelen op: “markt gastbloggers”, kan je al diverse websites vinden die jouw artikel wellicht willen plaatsen. Je kunt ook een platform als LinkPizza gebruiken om geschikte platformen te vinden.
Het is hierbij van belang dat je een website vindt die aansluit op het onderwerp van jouw tekst. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om bijvoorbeeld een link van deze website op jouw website te plaatsen. Hiermee weet je ook direct de waarde van jouw website én de waarde van deze andere website te verhogen. Een win-win situatie voor beide partijen dus.
Heb je eenmaal een geschikte website gevonden? Dan is het zaak om de advertorial te laten schrijven. In onze ogen is het verstandig om hier een professionele content schrijver voor in te huren. Of, als je zelf goed kan schrijven dan is dat natuurlijk ook een optie. Houd er daarbij wel rekening mee dat je de boodschap dus “inpakt” in een informatief artikel: de content staat in een advertorial voorop, de commerciële boodschap is daaraan ondergeschikt.
Bij een advertorial is het óók van belang dat de tone of voice volledig afgestemd wordt op de website waarop de advertorial geplaatst gaat worden. Dat verhoogt de kans aanzienlijk dat de lezers van het medium, ook jouw advertorial (uit-)lezen. Om dit voor elkaar te krijgen, is enige kennis en ervaring vereist.
Hoe kun je veel advertorials outreach managen?
Zie je het helemaal zitten om advertorials te gaan plaatsen? Als je eenmaal één advertorial geplaatst hebt, heb je hoogstwaarschijnlijk de smaak te pakken. Dit betekent dat je wellicht al snel meerdere advertorials gaat plaatsen, waardoor het lastig kan zijn om het overzicht te behouden. Gelukkig hebben wij hier enkele handige tips voor samengesteld:
- Breng voor jezelf een vaste structuur aan. Zo kun je bijvoorbeeld in jouw mailbox alle uitgaande aanvragen in een aparte map zetten.
- Maak gebruik van projectmanagement software. Hiermee kun je ook het overzicht over alle advertorials bewaren. In die software kan je per outreach verschuiven naar de juiste “status” kolom. Met een status kolom bedoelen wij dan mee: Kolom: To Do, In progress, Approval en Done!
Written by
Robert Ligthart FollowMijn naam is Robert Ligthart, Freelance Product Designer en Oprichter van verschillende Affiliate Marketing sites zoals desoftware-vergelijker.nl. Graag deel ik mijn kennis over Design, UI, UX, Conversie Optimalisatie, Marketing en Software. Voeg mij gerust toe op LinkedIn voor vragen of plan een gesprek in op mijn website.