Wat doet een content marketeer? (En is het iets voor jou?)

Inmiddels werk ik nu een kleine vijf jaar als content marketeer en ik kan alleen maar zeggen: het is een prachtige, veelzijdige baan met volop uitdagingen. Toch is er één vraag die ik op verjaardagen nog steeds niet altijd goed weet te beantwoorden. Wat doet een content marketeer nu eigenlijk precies? 

In dit artikel bespreek ik hoe je aan een leek kunt uitleggen wat een content marketeer doet. Zodat wij als content marketeers straks ook aan vrienden en familie duidelijker kunnen uitleggen wat onze baan nu eigenlijk precies inhoudt. Maar ook zodat jij – als je twijfelt over een carrière in content marketing – kunt ontdekken of het iets voor jou is.  

Spring naar:

wat doet een content marketeer eigenlijk

Dit is een content marketeer 

Een content marketeer is iemand die content inzet om de doelgroep voor een dienst of product te bereiken en (idealiter) aan te zetten om klant te worden.  

Het veld van content marketing is behoorlijk best breed en verwarrend. Dat komt vooral doordat er verschillende functies zijn die qua takenpakket erg op dat van de content marketeer lijken. 

Termen die nogal eens door elkaar worden gebruikt met content marketeer – maar in mijn ogen wel degelijk iets anders zijn – zijn bijvoorbeeld: 

  • Content Specialist | Meestal is dit iemand die is gespecialiseerd in (de creatie van) een bepaald type content, zoals een copywriter of videograaf, maar kan ook degene zijn die de daadwerkelijke campagnes bouwt. Deze persoon zit dus meestal meer aan de uitvoerende kant. 
  • Content Manager | Houdt zich bezig met het aansturen van de (freelance) creators die content maken, de budgetten voor promotie, de planning voor publicatie (content kalender) en het rapporteren van resultaten aan de marketing manager. 
  • Content Strateeg | Lijkt veel op de content manager, maar houdt zich nog meer bezig met het uitzetten van de lijnen, bepalen van doelstelling en formuleren van stappen om die doelstellingen te halen.  

Welke term wordt gebruikt, verschilt vaak per bedrijf. Grofweg kun je wel zeggen dat het werk van een content marketeer wat algemener is. Het is het creëren, publiceren en verspreiden van geweldige content die de doelgroep aanspreekt. De andere functies hierboven zijn meer gespecialiseerd in een bepaald aspect van het content marketing proces en suggereren meer senioriteit. 

Zeg nou zelf, het voelt een beetje gek wanneer je eerste functie er direct een is als manager, specialist of strateeg. Een junior content marketeer kan daarentegen prima. 

Maar nogmaals, dit is niet in steen gebeiteld en er zijn ook zat bedrijven waar je alleen een content marketeer vindt. Of waar juist de content strateeg of specialist een junior is die zich in de praktijk met alle facetten van content marketing bezighoudt.  

Oké, maar wat doet een content marketeer nou precies? (Een takenpakket) 

Een content marketeer zet content in om een product of dienst te “marketen”. Met andere woorden: een content marketeer gebruikt content om de aandacht van een doelgroep te trekken en aan te zetten tot actie over te gaan. 

Dat doet de content marketeer door tegelijkertijd verhalenverteller en analist te zijn. Als analist breng je in kaart wat de doelgroep wil en leuk vindt. Als verhalenverteller treed je met die doelgroep in contact op een manier die voor hen waardevol en relevant is. 

Afhankelijk van het soort bedrijf, de visie en de doelgroep neemt wat een content marketeer doet dan ook verschillende vormen aan, 

Geschreven content 

Een belangrijke taak van de content marketeer is meestal het maken, publiceren en verspreiden van geschreven content. Denk hierbij aan e-mails, blogs en social media posts. Hierbij kun je zelf verantwoordelijk zijn voor het schrijven van de content, of samenwerken met een team van freelancers of copywriters. 

Als schrijver is het van belang dat je overtuigend weet te schrijven en de aandacht vasthoudt, zonder al te duidelijk aan het verkopen te zijn. De kracht van content marketing zit er namelijk vooral in dat je de behoeften van je doelgroep begrijpt en een band met hen opbouwt, in plaats van direct pusherige reclameteksten te spuien. 

Kerntaken: 

  • Onderzoek doen naar trends in je branche 
  • Interessante zoekwoorden signaleren en in de strategie verwerken 
  • Je doelgroep kennen en weten welke vragen ze hebben 
  • Het schrijven van blogs en e-mails die je doelgroep verder helpen of inspireren 
  • E-mailcampagnes opzetten voor mensen die een interesse hebben aangegeven of een stuk content hebben gedownload 
  • Onderhouden en up-to-date houden van de bedrijfswebsite 

Video content 

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om video in hun marketingstrategie te integreren. Wanneer je zelf gevoel hebt voor dit medium, kan het dan ook een verstandige beslissing zijn om je hierin te specialiseren. 

Wist je dat YouTube inmiddels de op één na (na Google uiteraard) grootste zoekmachine ter wereld is? Video is dan ook een uitgelezen kans om als content marketeer je doelgroep te bereiken. 

Kerntaken: 

  • Relevante video content voor je bedrijf maken en verspreiden over verschillende kanalen 
  • Het omvormen van populaire blog posts tot video’s of nieuwe, hulpvaardige how-to video’s maken (die scoren over het algemeen goed op YouTube) 
  • Freelancers of specialisten inschakelen voor het maken van de video’s 

Social media management 

Behalve het schrijven van posts of maken van foto’s voor social media, bieden deze kanalen ook een uitgelezen kans om echt in contact te komen met je doelgroep. Ga het gesprek aan, kijk wat er speelt bij je fans en volgers en welke content ze graag zien. 

Kerntaken: 

  • Uitzoeken op welke platformen jouw doelgroep actief is 
  • Het gesprek met je doelgroep aangaan op deze platformen. Beantwoord vragen, reageer op opmerkingen en daag je volgers zelf uit om hun mening te delen 
  • Zorgen voor meer volgers 
  • De aanwezigheid van het bedrijf als merk op verschillende kanalen waarborgen en bewaken dat daar een bepaalde identiteit wordt uitgedragen 
  • Merkbekendheid vergroten 

Bezoekers converteren met “versleutelde” content 

Je zult ook content maken waar iemand alleen toegang toe krijgt in ruil voor zijn of haar e-mailadres. Dit is het bekende “download onze whitepaper met 5 tips voor meer succes in [x]. Vul hier je e-mailadres in”. 

Omdat je er iets voor terug vraagt, moet de geboden informatie van hoge kwaliteit zijn. Dat wil zeggen dat je hiervoor goede schrijfvaardigheden nodig zult hebben, maar ook over de juiste kennis moet beschikken (of in staat bent deze te vinden). 

Kerntaken: 

  • Onderzoeken aan welke informatie je doelgroep behoefte heeft 
  • Het schrijven of coördineren van e-books, handleidingen en whitepapers met waarde gedreven content 
  • Het plannen van de verspreiding van de gemaakte content 
  • Manieren verzinnen om de gemaakte content op andere manieren en kanalen te (her)gebruiken 

Vooral die laatste stap is belangrijk. Er gaat namelijk veel tijd zitten in het maken van zo’n stuk waardevolle content. Bedenk dus manieren waarop je er meer mee kunt bereiken. Gebruik bijvoorbeeld quotes voor op social media en verwijs vanaf daar naar het complete stuk content. Of maak een video die inzoomt op een klein aspect van de hele gids. 

Als content marketeer moet je specialistische en hoogwaardige content kunnen leveren

En zo leg je (straks) het uit aan je familie of vrienden 

In welke discipline van online marketing je ook werkzaam bent, we hebben allemaal één ding gemeen. Nadat je aan vrienden of familie hebt uitgelegd wat je baan inhoudt, krijg je de vraag: “Oke, dus wat doe je dan precies?”. 

Het is ook best lastig uit te leggen wat een content marketeer precies doet. Probeer daarom een voorbeeld te vinden van content marketing die voor hen tastbaar is. Zelf haal ik nu meestal het voorbeeld aan van Rituals, waar je bij de meeste aankopen een magazine krijgt vol met uitgebreide verhalen over hun producten.  

Natuurlijk is het doel om de producten te verkopen waarover wordt geschreven, maar het is duidelijk anders dan de gemiddelde reclamefolder die je in de bus krijgt. De verhalen zijn namelijk in de eerste plaats gericht op wat de doelgroep van Rituals aanspreekt: ontspanning en een bepaalde lifestyle. In het magazine presenteert Rituals een lifestyle waar die doelgroep graag deel van uit wil maken. 

Content marketing is dus eigenlijk het verkopen van producten (of diensten) door het verhaal over dat product te vertellen waar de doelgroep voor dat product graag deel van uit wil maken. 

5 eigenschappen voor een goede content marketeer 

Een carrière als content marketeer is jou op het lijf geschreven wanneer je creativiteit graag combineert met een sterke drang naar tastbaar resultaat.  

Een creatieve verhalenverteller 

Om het verhaal van een merk te kunnen vertellen, moet je dat verhaal natuurlijk wel kunnen vinden. Daar is creativiteit voor nodig. Maar vrijwel elk bedrijf of elk merk heeft wel een verhaal. 

Wij mensen denken graag in verhalen. Wie het boek Sapiens van Yuval Harari heeft gelezen, weet dat het waarschijnlijk de belangrijkste reden is dat we de dominante diersoort op deze wereld zijn geworden. 

Verhalen hebben de kracht om mensen te boeien, in hun gedachten te blijven hangen en aan te zetten tot actie. Een goede verhalenverteller heeft daarom de potentie om een uitstekende content marketeer te worden. 

Strategisch inzicht 

Wanneer je het verhaal hebt, moet je dat natuurlijk nog wel bij je doelgroep kunnen krijgen. Daarvoor is het belangrijk dat je in staat bent om een strategie op te zetten. In welk medium (of welke media) ga je jouw verhaal vertellen? Kies je voor blogs, video of een mix van verschillende kanalen? 

En hoe ga je ervoor zorgen dat de content die je maakt ook gevonden wordt? Dat zijn allemaal keuzes die het nodig maken om als content marketeer een zeker gevoel voor strategie te hebben. Ook als je een content manager of content strateeg boven je hebt. Dat maakt je een interessantere gesprekspartner en vergroot je kansen om verder te komen in je carrière.  

Een vaardige pen 

Als content marketeer moet je kunnen schrijven. Punt. Het is dus een goed idee om te investeren in cursussen en workshops waarmee je bepaalde schrijftechnieken leert om (online) overtuigender te schrijven. 

Daar komt namelijk een stevige dosis psychologie bij kijken. Als copywriter en content marketeer ben je dan ook nooit uitgeleerd. Je teksten kunnen altijd beter. 

Een basisgevoel voor taal en hoe je een fijn lezende tekst opbouwt, zijn wel hele grote pluspunten. 

Feeling voor social media 

Dat je als content marketeer niet álles hoeft te kunnen, bewijs ik zelf met dit punt. Social media is echt mijn eigen zwakke punt als content marketeer.  

Het vraagt een zeker gevoel voor (en begrijpen van) de dynamiek op de verschillende kanalen om hier echt succes te kunnen boeken. In de loop der jaren heb ik mezelf de basics aardig eigen gemaakt. Maar heel eerlijk? Social media boeien me als mens gewoon te weinig om er echt met hart en ziel op in te kunnen zetten. 

Als jij wel een verstokt gebruiker bent van social media en er ook in je vrije tijd uren doorbrengt, dan heb je daarmee alvast een streepje op mij voor. 

Een conte

Groepsgevoel kunnen bouwen 

Als content marketeer kun je hoge ogen gooien wanneer je in staat bent een fanbase op te bouwen op basis van de content die je met jouw doelgroep deelt. Hierbij kun je denken aan het opbouwen van een maillijst. Of ga nog een stapje verder en start een community, waar je gelijkgestemden met een vergelijkbaar probleem en doel samenbrengt. Dat is wat wij hebben gedaan met onze online marketing community, waar startende en ervaren online marketeers met elkaar in contact komen. 

Content marketeer salaris indicatie 

Last but not least: wat kun je verwachten te verdienen met wat een content marketeer allemaal doet?  

Het gemiddelde salaris van een content marketeer ligt rond de €2500,- bruto per maand. Dit kan oplopen tot zo’n €4000,- bruto. Dit is uiteraard afhankelijk van de grootte van de organisatie en de precieze verantwoordelijkheden die je draagt. 

Bovendien zal er in de komende jaren alleen maar meer vraag komen naar goede content marketeers. Steeds meer bedrijven worden voor hun omzet afhankelijk van hoe zij zich online presenteren. Daarom zal er steeds meer vraag komen naar mensen die het verhaal van dat bedrijf kunnen vinden en weten hoe ze dit bij de juiste doelgroep moeten krijgen. 

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Comments

Je bent momenteel offline