Wat is een content marketing strategie? (Met 5-staps basis strategie)

Je weet misschien allang waarom content marketing onmisbaar is om jouw bedrijf te laten groeien. Top! Maar, hoe ga je er nu voor zorgen dat je inspanningen ook echt wat op gaan leveren? Met een goede content marketing strategie maak je het jezelf in ieder geval alvast een heel stuk gemakkelijker! 

En dat weet je natuurlijk eigenlijk ook wel. Toch kan het – om uiteenlopende redenen – vaak nog best lastig zijn om ook echt een content marketing strategie op te stellen. 

Het kost tijd en die tijd is kostbaar. 

De prioriteiten liggen anders. 

We gaan liever gewoon schrijven en content. Niet lullen maar poetsen! 

Waar moet je überhaupt beginnen met zo’n strategie? 

Stuk voor stuk logische overwegingen of problemen. Maar geen ervan is een excuus om zonder strategie met je content marketing aan de slag te blijven. Zoals bij alles geldt: als je het doet, doe het dan goed. 

Juist als je tijd kostbaar is wil je weten wat je doet, waarom je het doet en hoe je het steeds een stukje beter kan doen. 

Toch? Precies. Aan de slag dus. 

Wat is een content marketing strategie?

Wat is een content marketing strategie precies? 

Voor we aan de slag gaan met het opstellen van een strategie, is het natuurlijk wel zo handig om eerst goed duidelijk te hebben wat een content marketing strategie eigenlijk precies is.  

Allereerst: is er een verschil tussen een content marketing strategie en een content strategie? Sommige content professionals vinden van wel.

Zij zien een content strategie als het geheel van het plannen, maken, onderhouden en indelen van de content. De content marketing strategie richt zich specifiek op het marketen van de content.

Hoewel er zeker een kern van logica zit in dit onderscheidt, vind ik het persoonlijk nodeloos verwarrend.

En misschien wel nog belangrijker: dit onderscheidt gaat ervan uit dat content marketing alleen draait om het “marketen van je content”. Terwijl content marketing juist draait om het inzetten van content om je doelgroep te bereiken.

Om dus met een duidelijk afgebakende definitie van content marketing strategie verder te gaan:

Een content marketing strategie is een plan voor het bereiken van een bepaalde doelgroep met het creëren, verspreiden en onderhouden van content met als doel het informeren, inspireren of vermaken van die doelgroep, zodat ze van vreemden veranderen in fans en klanten.

Waarom heb je een content marketing strategie nodig?

Misschien denk je nu dat het zonde van je tijd is om een content strategie te maken. Je kunt beter gewoon gaan typen, toch? Bovendien is het belangrijk om flexibel te blijven, zodat je creativiteit optimaal tot zijn recht kan komen.

Geloof me, ik ben de eerste om je daarin te begrijpen. Zelf houd ik er ook van om mijn laptop open te klappen en te kijken wat op dat moment goed voelt om te schrijven.

En dat doe ik ook. Maar dan wel in mijn vrije tijd, als ik aan verhalen werk of hobbymatig blog.

Als je content marketing in wilt zetten voor je business, heb je een content marketing strategie gewoon nodig. Want die creatieve vrijheid is niet alleen positief. Het is ook ontzettend vrijblijvend.

Je hebt een bepaalde doelstelling met je content. Of dat nu organisch bereik is je op de juiste zoekwoorden te richten, of het opbouwen van een fanbase door voortdurend hoge kwaliteit content te delen. Met een duidelijk omlijnde strategie voor welke content je wanneer gaat maken en waar gaat aanbieden, zul je die doelen een stuk sneller halen dan wanneer je maar gewoon doet wat op dat moment goed voelt.

In 5 vragen de basis van jouw strategie

Hoe begin je nu met het opstellen van zo’n strategie? Formuleer om te beginnen eens een antwoord op deze 5 vragen.

Gun jezelf daar even de tijd voor. Zelfs als het uitwerken van een volledige strategie hierna nog niet aan jou besteed is, geeft het je waardevolle inzichten om je content plan naar een hoger niveau te tillen.

1. Voor wie is je content bedoelt?

Wie is je beoogde doelgroep? Zijn dat er meerdere, hoeveel verschillende doelgroepen probeer je dan aan te spreken? Kun je die doelgroepen met dezelfde content aanspreken, of kun je een onderscheid maken in het soort content en de kanalen waarmee je de ene groep wel, maar de andere niet bereikt?

Net zoals je onderneming meer dan één product kan hebben die verschillende typen klanten aanspreken, kan de strategie voor je content marketing ook meerde lezers of kijkers aanspreken. Hier over nadenken helpt je om de juiste doelgroep, op het juiste moment en via het juiste kanaal, te bereiken met de juiste boodschap.

2. Welke problemen kun jij voor je doelgroep oplossen?

Met je product of dienst los je een probleem of behoefte op die jouw doelgroep heeft. Content marketing draait erom dat je jouw doelgroep als het ware door dat probleem, of het beslissingsproces heen coacht.

Richt je in jouw strategie op de hele klantreis, van de eerste keer dat het probleem of de behoefte zich aandient, totdat ze een gebruiker zijn van jouw product. Probeer je echt in je potentiële klant te verplaatsen. Bij welke vragen kun jij ze helpen, nog voordat ze jouw product zelfs maar als oplossing hebben overwogen? Hoe kun je ze – wanneer ze eenmaal klant zijn – helpen om nog beter gebruik te maken van jouw product?

HubSpot is hier een meester in. Ze delen volop content die ingaat op allerlei vraagstukken waar ondernemers tegenaan kunnen lopen bij de marketing van hun product. Een goed voorbeeld is deze persona creatie hulp, die je helpt om je doelgroep in kaart te brengen. Voor een deel van de mensen die hen via die content vindt, is hun marketing automation software een perfecte oplossing. Zij worden klant. Vervolgens krijg ook zij weer volop content van HubSpot, om ervoor te zorgen dat zij het maximale uit de software halen en tevreden klanten blijven.

3. Wat maakt jou uniek?

Het is belangrijk om het voor jouw doelgroep glashelder te maken wat jou onderscheidt van je concurrenten. Waarom moeten ze voor jou kiezen en niet voor die andere opties? Wat maakt jou de beste oplossing voor dat probleem dat je bij punt 2 hebt gedefinieerd?

Alleen als je kunt duidelijk maken dat je het waard bent om naar te luisteren, kun je jouw doelgroep overtuigen dat je het ook waard bent om te kopen.

4. In welk format ga je content maken?

Ga je focussen op infographics? Blogs? Video’s? Foto’s? Nu je een beter beeld hebt van je doelgroep en de onderwerpen die je wilt aanpakken, kun je ook hier een beter overwogen keuze in maken.

Zo spreek je een overwegend erg jonge doelgroep waarschijnlijk beter aan met video’s of foto’s. Behandel je onderwerpen waar veel onderzoek en serieuze afwegingen bij komen kijken? Dan is het waarschijnlijk een beter idee om te kiezen voor diepgaande artikelen die iemand stap voor stap door zijn of haar probleem heen begeleiden.

5. Het kanaal waarop je gaat publiceren

Tot slot is het belangrijk om na te denken over de kanalen waarop je wilt inzetten. Waar bevindt jouw doelgroep zich voornamelijk? En waar zijn ze op het moment dat ze open staan voor jouw boodschap?

Zo is Google een perfect kanaal om mensen te bereiken op het specifieke moment dat ze op zoek zijn naar de antwoorden en oplossingen die jij met je content te bieden hebt.

Sociale media en YouTube daarentegen zijn meer geschikt om mensen in een bepaalde doelgroep te inspireren, zonder dat ze gericht op zoek hoeven te zijn naar wat jij te bieden hebt.

Uiteraard hangt ook het soort content dat je gaat publiceren hier van af.

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten.

Comments

Je bent momenteel offline