Wil jij je content aantrekkelijker maken? 9 psychologisch verantwoorde tips!

Wat maakt content aantrekkelijk? Het geheime ingrediënt voor geweldige content is niet waterdicht of een geweldig concept. Het is namelijk emotie. En emotie is niet in één formule te vatten.

De meeste mensen maken, bewust of onbewust, een beslissing op basis van hun gevoel. Dit zie je voornamelijk terug bij koopbeslissingen.

Het maken van een positieve connectie met je (potentiële) klant zorgt niet alleen op de korte termijn voor een verhoging van de verkopen. Het zorgt ook voor merkentrouw, waardoor klanten terug blijven komen. Wanneer je hier rekening mee houdt, wordt je content beter en beter. Om te beginnen hebben wij negen simpele tips opgesteld zodat je slimmer inspeelt op hoe je doelgroep psychologisch in elkaar zit, zodat je merk beter blijft hangen.

1. Gebruik je content om een verhaal te vertellen

Een goed verhaal boeit mensen, al zo lang als er mensen zijn. Grottekeningen van prehistorische holenmensen zijn in feite niets anders dan verhalen over waar en hoe je het meeste kans hebt om een bizon te vangen (lees: te converteren!).

Het is dan ook niet zo gek dat de meeste neurowetenschappers het over één ding eens zijn. En dat is dat het menselijk brein is gemaakt voor het verwerken van verhalen. Iets in verhaalvorm onthouden we daarom vaak ook veel gemakkelijker dan een droge opsomming van feiten. Een verhaal houdt de aandacht van mensen vast en zorgt voor de emotionele lading van een boodschap.

Dit kun je toepassen in je eigen bedrijf door goed na te denken over hoe je jouw diensten of producten presenteert. Reclames voor auto’s en parfums zijn hier de koning in. Vroeger waren autoreclames simpelweg een opsomming van wat het betreffende model allemaal in huis had. De auto was nieuw, een technisch hoogstandje, dus het opsommen van al die innovaties was genoeg om mensen te overdonderen.

Een mooi voorbeeld van een autoreclame die nu niet meer zou werken: deze content kan aantrekkelijker!

Een mooi voorbeeld van een autoreclame die nu niet meer zou werken: deze content kan aantrekkelijker!

Nu werkt dat niet meer. Ten eerste zijn we doof geworden voor zo’n opdreuning van specificaties. We willen er nog wel een lijstje van zien voor we tot aankoop overgaan, maar vaak is het – wanneer je een nieuwe wasmachine of telefoon gaat kopen – iets wat nog even wordt geraadpleegd wanneer je je keuze eigenlijk al hebt gemaakt, of nog drie modellen wilt vergelijken.

Ten tweede hebben we simpelweg geen tijd meer om al die informatie te verwerken, door de gigantische hoeveelheid reclames en andere input die we dagelijks te verwerken krijgen. Zeker online of op televisie is het daarom van belang om de aandacht en emotie van je doelgroep te grijpen, zodat je “blijft hangen”.

En dus zetten automerken massaal in op het vertellen van de verhalen die je kunt gaan beleven door aanschaf van deze auto en zijn reclames voor een nieuw parfum complete filmproducties met Johnny Depp die in de woestijn zoekt naar de zin van het leven.

2. FOMO (Fear Of Missing Out): De angst om iets te missen

De angst om iets te missen is een sterke kracht. Niemand wil dat een geweldige deal of een geheim aan zijn of haar neus voorbijgaat. Wanneer je een nieuwsgierig gevoel kunt aanwakkeren bij je doelgroep, dan krijg je een reactie. Een goede manier om “de angst om iets te missen” aan te wakkeren is door een product of een deal maar voor een beperkte tijd te laten gelden.

Een andere goede manier is om een exclusief lidmaatschap aan te bieden. Als ze bang zijn om iets te missen, zullen mensen eerder geneigd zijn om je te volgen.

Zo is het “schrijf je in voor onze nieuwsbrief” nu wel achterhaald. Veel krachtiger is het als je laat zien dat men iets heel gaafs mist door geen e-mailadres achter te laten. Een heel goed voorbeeld hiervan is Secret Escapes, die er hun hele business op hebben gebouwd. Zonder (uiteraard gratis) lid te worden, kun je hun deals niet eens bekijken!

Deze aantrekkelijke content speelt in op de angst die iedereen koestert om iets moois mis te lopen

Deze aantrekkelijke content speelt in op de angst die iedereen koestert om iets moois mis te lopen

Wat kun jij aan je doelgroep aanbieden, wat ze echt niet zouden willen missen? Schrijf eens op hoe jouw dienst of product het leven van je doelgroep verrijkt, en verzin een aanbod dat inspeelt op de angst dat mis te lopen.

3. Zorg dat je publiek zich speciaal of krachtig voelt

Het gevoel om jezelf speciaal te voelen is de drijfveer van veel aankoopbeslissingen. Van kleding tot telefoons tot auto’s, klanten kopen ze om zichzelf speciaal en belangrijk te voelen. Wanneer je dit kunt implementeren in je merk, creëer je een sterk imago.

Dit kun je doen door de huidige klanten te presenteren als mensen waar het publiek zich mee kan identificeren. Ook kun je je content gebruiken om een specifiek plaatje te schetsen van je product of dienst: het is van hoge kwaliteit, kenmerkend en een beetje exclusief. Voor deze strategie moet je je publiek wel goed kennen.

Het is natuurlijk niet voor niets Johnny Depp die in de commercial hierboven in de woestijn zit te graven, en niet de eerste de beste persoon van de straathoek.

4. Geef het gevoel dat mensen ergens bij horen met jouw dienst

Mensen willen zich graag geaccepteerd, gewaardeerd en belangrijk voelen. Hierdoor is ook content waarbij mensen zich een deel van de groep voelen, bijzonder effectief.

Eigenlijk moet je gebruik maken van dit gevoel door je merk te presenteren als een groep of manier van leven, in plaats van een bedrijf.

Deze brengen we zelf naar voren met OnlineMarketing.nl. De boodschap “voor en door online marketeers” laat immers zien dat dit een community is waar je als online marketeer welkom bent, omring door gelijkgestemden.

Een ander goed voorbeeld vind ik de “Speciaal voor kaarthouders” van Gall & Gall. Niet alleen krijg je als lid een maandelijks magazine, je krijgt ook speciale aanbiedingen (speelt dus ook mooi in op de fear of missing out) van met name wijn en whisky. Als je, zoals ik, een whiskyliefhebber bent, dan krijg je dus al snel het gevoel dat je hier bij wilt horen. (De inspiratie voor dit voorbeeld kwam dan ook doordat ik net de “Speciaal voor kaarthouders” aanbieding weer uit mijn brievenbus vis).

5. Mysterie maakt je content aantrekkelijker

Onbeantwoorde vragen prikkelen mensen. Dat is een van de redenen dat veel content start met een vragende titel.

De andere reden is dat mensen bij wie deze vraag leeft, zich directer aangesproken voelen wanneer zij deze vraag lezen en dus eerder geneigd zijn erop te klikken. “Wil jij je content aantrekkelijker maken?” werkt daardoor beter dan “Maak je content aantrekkelijker”. Bij dat eerste heeft iemand de associatie “ja, hoe wist je dat, inderdaad!” terwijl het tweede te dicht in de buurt komt van een opdracht die meteen veel moeite gaat kosten.

Mensen willen graag het antwoord weten, dus klikken ze. Als je wilt opvallen moet je dus zorgen dat je content een beetje mysterieus is. Gebruik een vraag in je titel en zet er bij voorkeur iets in wat een beetje verwarrend is. Hoezo psychologisch verantwoorde tips? Net even anders dan anders…

Het hele concept van clickbait is hierop gebaseerd. “Deze 12 beroemdheden herken je echt niet meer terug. Nummer 10 is schokkend!”

Wil je al weten welke 12 beroemdheden er op die lijst staan? En wat is er in hemelsnaam met nummer 10 gebeurd?! Je kunt veel van dit soort titels leren, maar zorg er wel voor dat het niet tacky wordt (dit soort pure clickbait titels schrikken tegenwoordig juist veel mensen af). En zorg ervoor dat je de gewekte interesse bevredigd, anders zit je straks met een torenhoge bouncerate omdat mensen uit interesse klikken en al binnen 5 seconden teleurgesteld zijn.

6. Beloof je publiek te helpen om hun doelen te bereiken

Het stellen van een (persoonlijk) doel is een onderwerp met veel emotionele prikkels. Voor de meeste mensen zijn er verlangens, angsten en zelfwaardering verwerkt in hun doelen. Dus als je kunt ontdekken wat je publiek het liefste wil, heb je een directe weg naar hun emoties. Wanneer je aanbiedt om hen te laten krijgen wat ze willen en zij zien jou als een weg, zullen ze waarschijnlijk een aankoop doen.

Hierbij is het belangrijk dat je direct met het publiek praat, door bijvoorbeeld een poll of een interview.

Probeer eens te bedenken wat de search intent is achter de manier waarop iemand je site bezoekt? Waarom heeft hij via Google gezocht naar een glaszetter waarna hij op jouw advertentie klikte? Ja, waarschijnlijk omdat hij op zoek is naar glaszetter, maar wat is het probleem dat daar achter schuilgaat? Misschien is er een bal door de ruit gevlogen en zit deze persoon in de kou in zijn woonkamer. De kans is hoe dan ook groot dat snelle en simpele dienstverlening hier gewenst zijn.

Door daar op in te spelen, laat je niet alleen zien dat je je doelgroep begrijpt, maar ook dat jij dé glaszetter bent om deze persoon uit de brand te helpen. Dat begint overigens al in die advertentietekst. En als je er dan ook nog zo’n mooie woordgrap in weet te verwerken als deze aanbieder, dan heb je de klandizie van ondergetekende taalliefhebber die zo snel mogelijk een nieuwe ruit nodig heeft gegarandeerd binnen.

Deze glaszetter weet hoe hij zijn copy aantrekkelijk maakt

7. Gebruik humor

Over woordgrappen gesproken: marketing hoeft niet altijd serieus te zijn. Het toevoegen van humor is zelfs geweldig voor je merkimago.

Lachen is namelijk een manier om een connectie te krijgen met mensen. Maar het laat ook zien dat een merk zichzelf niet al te serieus neemt. Niet voor niets proberen veel bedrijven elkaar elk jaar weer de loef af te steken met de meest originele 1 aprilgrap.

Een goed voorbeeld is deze commercial van DollarShaveClub.com: de perfecte mix van een sterk imago neerzetten, jezelf niet te serieus nemen en een paar compleet random en lekker vervreemdende verschijningen.

Of wat denk je van deze vacaturetekst die viral ging, door de ideale mix van humor en herkenbaarheid voor de office manager die de doelgroep was?

Let wel op dat humor niet in elke situatie gepast is. Jezelf niet al te serieus nemen: prima. Je doelgroep niet al te serieus nemen? Minder goed idee, zoals deze vacature dan weer bewees.

8. Verras je publiek

Als je bang bent dat je content niet onthouden wordt, zorg dan dat er een verrassingselement in zit. Verrassende feitjes die in eerste instantie niemand gelooft of een goede plottwist kunnen ervoor zorgen dat je content blijft hangen bij de consument.

Een tactiek om dit voor elkaar te krijgen, is bijvoorbeeld om juist ook eens te benadrukken waarom een klant jou misschien helemaal niet nodig heeft. Zo kun je er als copywriter voor kiezen een artikel zoals dit te publiceren. ‘Natuurlijk kun je iemand inhuren om je content aantrekkelijker te maken, maar je kunt ook al heel veel zelf toepassen!’

Huh, denkt de klant. Maar wil je dan geen geld aan me verdienen?

Ja, natuurlijk wil je dat wel, maar wie denk je dat er blijft hangen? Een van die tien andere aanbieders, of jouw website die eruit sprong door te laten zien dat je echt met je potentiële klant meedenkt? Je komt zo ook een stuk oprechter over en je hebt de gunfactor al snel aan je zijde.

En natuurlijk vind je ook onderaan dit artikel de optie om contact op te nemen met ondergetekende.

9. Gebruik de actualiteit en dingen uit populaire cultuur

Het is bewezen dat je campagnes meer dan 25% beter presteren, wanneer er gerefereerd wordt naar zaken die populair of trendy zijn. Hierbij kun je denken aan tv-shows, memes of GIFjes. (Let hierbij wel op de copyrights!)

Als voorbeeld was ik eigenlijk op zoek naar een fabrikant van cv-ketels die inspeelden op de populariteit van Game of Thrones een paar jaar terug, en de iconische uitspraak “Winter is Coming” (de winter komt eraan). Ik heb niks kunnen vinden, wat een gemiste kans!

Dan maar deze, van een andere persoonlijke favoriet: het WNF haakte schitterend in op de immense populariteit van Pokémon GO.

Inhaker WNF op Pokémon Go

Hulp nodig?

Emotie is de sleutel tot het maken van content. Positieve emoties opwekken – zoals amusement en een gevoel ergens bij te horen – zijn gewoonlijk een goede strategie, maar ook negatieve emoties kunnen zorgen dat je publiek actie onderneemt. Onder die laatste categorie valt bijvoorbeeld tip 2, over de angst om iets te missen.

Uit psychologisch onderzoek blijkt namelijk dat de pijn van een mogelijk verlies een veel sterkere motivator is voor actie dan het vooruitzicht op een mogelijke beloning. Zo werkt het waarschijnlijk veel beter als ik hier tegen je zeg dat je minder klanten gaat mislopen door je content aantrekkelijker te maken, dan wanneer ik had gezegd dat je er juist meer nieuwe klanten door gaat scoren.

Zelf boodschap, andere emotie waar op wordt ingespeeld. Zie je het verschil?

Heb je ook na deze tips nog wat hulp nodig? Neem dan gewoon eens vrijblijvend contact met me (tim@onlinemarketing.nl) op, dan bekijken we samen wat we kunnen doen om jouw content aantrekkelijker te maken.

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten.

Comments

Je bent momenteel offline