Home Kennisbank Content marketing Wat is contentmarketing? – Tips

Wat is contentmarketing? – Tips

1K
Ruben de Vries SEO specialist

Wat is contentmarketing? Een vraag die veel gesteld wordt bij het horen van de term ‘contentmarketing’. Wat contentmarketing eigenlijk simpelweg betekent, is: “Het creëren van inhoud op de website die bezoekers trekt”. Met inhoud bedoelen we informatie (content) die je deelt met de buitenwereld. Denk aan het schrijven van een artikel (SEO teksten) en het plaatsen van een video en / of afbeelding met nuttige informatie.

Waarom wordt contentmarketing steeds belangrijker?

Contentmarketing is tegenwoordig zo belangrijk, omdat de consument van tegenwoordig – voordat zij een product kopen – eerst informatie gaan zoeken op het internet. Het is natuurlijk mooi als ze informatie, die zij zoeken over jouw product, ook bij je kunnen vinden. De kans is dan natuurlijk groter dat ze het product ook daadwerkelijk bij je kopen en niet bij een concurrent gaan bestellen. Door content marketing goed in te zetten kom je dus in contact met de doelgroep: de groep die is geïnteresseerd is in jouw producten, zonder dat je direct aan het pushen bent om een verkoop te doen.

Content marketing is niet bedoeld om direct te verkopen, maar om klanten kennis met je te laten maken en om te beginnen met het creëren van een band.

Hoe zet ik contentmarketing goed in?

Stap 1:

Het is belangrijk om te weten wat voor informatie jouw doelgroep zoekt. Om een goed beeld te krijgen wat voor informatie jouw doelgroep belangrijk vindt voordat zij jouw product kopen, is het goed om te verdiepen in hoe de consument denkt. Dit begint dus met een onderzoek, want als ondernemer denk je natuurlijk vaak als verkoper en niet als ‘koper’. Je weet immers zelf al veel van het product en zal eerder vakjargon gebruiken dan een gemiddelde consument. Om het dichtbij huis te houden, is het de moeite waard om een aantal zaken te vragen aan vrienden of familie die niet thuis zijn in jouw branche. Zo kom je erachter hoe zij informatie zouden inwinnen om jouw product te kopen. Wat willen ze weten? Wat zijn belangrijke factoren met betrekking tot het kiezen van een leverancier? Waar kiezen ze het soort product op uit? Al deze vragen kun je aan ze stellen en ik denk dat je hierna al een goed beeld krijgt van hoe een ‘leek’ denkt over jouw dienst of product.

Stap 2:

Nadat je weet wat voor informatie de consument zoekt, is het de bedoeling dat hier goede content voor wordt gecreëerd. Begin dus met het schrijven van artikelen en het maken van andere content (zoals video’s). Denk bij een video bijvoorbeeld aan een review van uw product of een filmpje waarbij een product getest wordt. Nadat je leuke content hebt gecreëerd, is het belangrijk dat deze content wordt gelezen en wordt gedeeld.

Hoe krijg ik m’n content onder de neus van mijn potentiële klant? – Contentmarketing inzetten!

Hieronder een overzichtje met acties die je kunt doen om jouw content onder de aandacht te brengen:

  • Doormiddel van het inzetten van goede SEO: Door https://onlinemarketing.nl/diensten/seo-uitbesteden/seo komen artikelen hoog in Google waardoor mensen die informatie zoeken in de zoekmachines automatisch op jouw website terecht komen.
  • Deel content op social media, bijna iedere doelgroep is tegenwoordig wel te vinden op social media en het is dan ook goed om artikelen op diverse kanalen onder de aandacht te brengen!
  • Verstuur e-mails / e-mailmarketing. Maak gebruik van een maillijst, indien je deze al hebt. E-mail is nog altijd een krachtige marketingtool om informatie te verspreiden.
  • Schrijf persberichten. Heb je echt goede content gemaakt die de wereld niet kan missen? Dan zal deze content ook de redacteuren van verschillende bladen en kranten overtuigen. Tevens is dit een goede manier om linkbait in te zetten.

Kosten van contentmarketing ten opzichte van andere vormen van marketing

Contentmarketing kost veel tijd, maar verder kost het vrijwel geen tot weinig geld. Zeker als dit slim wordt ingezet door het regelmatig schrijven van goede artikelen op de blog of website. Voor een advertentie in een krant of huis-aan-huis blad ben je soms wel €1000,- kwijt, terwijl hier totaal geen garantie gegeven kan worden wat je hieruit zal halen. Tevens is een advertentie eenmalig, als de krant waar de advertentie in staat is gelezen zal deze nooit meer door iemand worden bekeken. Content op jouw website kan altijd online blijven en blijft dus altijd zichtbaar voor de doelgroep. Lees meer over dit fenomeen in dit artikel.

Contentmarketing: dé conclusie:

Contentmarketing wordt momenteel nog niet erg veel ingezet door de meeste bedrijven. Het is namelijk tijdrovend en het levert in veel gevallen niet direct nieuwe omzet op. Iets wat bij direct-sales, zoals het bellen van potentiële klanten wel het geval is. Dit is tevens het voordeel van content marketing. Als je deze manier van klantbenadering wel gaat gebruiken, profileer je jezelf als een autoriteit op het wereldwijde web en dit zal de consument in de toekomst gaan belonen. Heb je zelf geen tijd voor het inzetten van content marketing? Neem dan contact met ons op. We helpen je hier graag bij.

Lees hier meer over:

Was dit artikel nuttig?
lezers vonden dit nuttig, 0 niet

Deel