Een chatbot maken moeilijk? Niet met deze 3 Tools

Wil jij graag een chatbot maken om de conversie op je website te verbeteren, maar weet je niet hoe je dat aan moet pakken? In dit artikel vind je 3 tools waarmee het maken van een chatbot een eitje wordt!  

Want het maken van een chatbot kun je zo moeilijk maken als je zelf wilt. Vaak kun je dat zelfs beter niet doen, het moeilijk maken. Waarom? Ook dat lees je in dit artikel, met een voorbeeld van een chatbot die niet doet wat je zou willen.

Een chatbot maken en alles wat je erover moet weten

Wat is een chatbot precies? 

Een chatbot is een geautomatiseerd script (een stukje software of code) waarmee een bezoeker op jouw website de interactie aan kan gaan. De kans is groot dat je inmiddels aardig wat chatbots bent tegengekomen. Ze schieten namelijk als paddenstoelen uit de grond. 

Zoiets als het voorbeeld hieronder. Een chatvenster dat je vraagt of je kunt vinden wat je zoekt of dat je graag geholpen wilt worden.

En het is niet zo gek dat je dit soort velden steeds vaker ziet. Een chatbot is een perfecte manier om je bezoeker verder te helpen. In plaats van het je bezoeker zelf uit te laten zoeken, doe je een digitale handreiking.

Door de term “bot” klinkt het alsof chatbots heel erg geavanceerd moeten zijn. Hoewel daar zeker mooie dingen mee te bouwen zijn, is voorzichtigheid geboden. Je kunt het beter simpel houden en goed doen, dan het te ingewikkeld maken en voor frustratie zorgen.

Daar ga ik je straks een goed voorbeeld van geven.

In dit artikel beschouwen we elke tool die automatisch interactie heeft met je bezoeker als een chatbot. Zoals je in het vervolg zult zien, kan de actie waar dat toe leidt er heel verschillend uitzien.

Waarom een chatbot maken niet moeilijk hoeft te zijn (en soms zelfs beter simpel blijft) 

Neem dit voorbeeld van Vattenfall. Op de website word je uitgenodigd om “een vraag te stellen aan Nina”. Maar als die vraag ook maar enigszins afwijkt van de standaard veel gestelde vragen, gebeurt er dit: 

Nina snapte duidelijk mijn vraag niet helemaal. En in plaats van dat deze chatbot jou als klant verder helpt bij het vinden van wat je zoekt, zorgt ze daarmee alleen maar voor extra frustratie.

Zeker op een moment dat je waarschijnlijk toch al geïrriteerd bent (het uitzoeken van de energierekening is in ieder geval niet mijn grootste hobby) is dat niet zo handig.

Als je er niet voor kunt zorgen dat het een toegevoegde waarde is die je bezoekers verder helpt, dan kun je beter geen chatbot maken.

3 tools om een simpele chatbot te maken (of iets wat er heel erg op lijkt)

Een chatbot maken hoef je dus niet ingewikkelder te maken dan strikt noodzakelijk is. Sterker nog: simpel is vaak een stuk efficiënter!

Deze 3 tools lijken daarom misschien wat simpel in vergelijking met sommige uitgebreide chatbots. Maar laat je door die eenvoud niet van de wijs brengen. Stuk voor stuk zijn het krachtige tools om de ervaring van website bezoekers sterk te verbeteren!

The Right Message 

Deze heb ik een paar weken geleden leren kennen, maar ik ben nu al fan. Je kunt deze chatbot in actie zien op onze eigen website. Wij zetten hem zo in:

Een voorbeeld van een tool waarmee een chatbot maken heel simpel is
Dit maak je eenvoudig met deze tool.

Het is een heel simpel en kort gesprek. Een vrij algemene vraag, met een aantal vooraf ingestelde antwoorden. Klik je één van die antwoorden aan, dan doet de chatbot automatisch een voorstel voor een stuk content of een pagina waar je mee geholpen bent.

Ideaal dus om je bezoekers verder te leiden naar de plek waar jij ze wilt hebben.

Met de gratis proefversie ontdek je wat het jou oplevert. Grote kans deze simpele chatbot tool zichzelf daarmee al heeft terugverdiend nog voor je ook maar een cent hoeft te betalen 😉

Futy 

Het screenshot van de chatbot hierboven, komt van een klant waar ik deze plugin ben gaan gebruiken. Dat is een website over Bach bloesem therapie (klikje om de tool in actie te zien), waar veel advies bij komt kijken.

Een chatbot maken die het hele gesprek voor haar rekening neemt, zou onbegonnen werk zijn. Er zijn simpelweg te veel variabelen. Net als onze Nina hierboven, zou zo’n bot alleen maar voor irritaties zorgen.

In plaats daarvan kan het dan verstandig zijn om een simpele chatbot te maken die vraagt of je bezoeker hulp nodig heeft, om die persoon vervolgens door te sturen naar WhatsApp.

Want dat is precies wat deze tool doet.

Het handige daaraan is dat je de directe chatfunctie van een website zo verlegd naar WhatsApp. Daardoor is er minder noodzaak om altijd iemand beschikbaar te hebben om te chatten. Bij een chat op de website verwacht iemand meteen reactie, anders is hij verdwenen. Met Futy stuurt diegene een bericht via WhatsApp en de ontvanger kan er later op reageren. Men is het gewend om bij WhatsApp niet altijd direct reactie te krijgen.

Een echte chatbot is het dan misschien niet, in de eerste week na implementatie zorgde het wel al voor de nodige extra klanten.

Facebook Messengerbots

Een Facebook Messengerbot is in feite precies wat de naam doet verwachten: een chatbot die gebruik maakt van Facebook Messenger om een gesprek met je (potentiële) klant te voeren.

Is het principe Messengerbots helemaal nieuw voor je en wil je meer leren over hoe krachtig zo’n campagne kan zijn? Of wil je gewoon van een expert horen hoe het maken van Messengerbots in zijn werk gaat?

Ruben interviewde Lars Maat, die in 2019 een award winnende Messengerbot campagne maakte. In onze online marketing podcast vertelt hij alles over zijn ervaringen met Messengerbots, hoe die prijswinnende campagne eruitzag, en hoe je zelf chatbots kunt maken voor in Messenger.

Written by

Lars Maat Follow

Sinds 2011 ben ik werkzaam in de online marketing, vooral met online advertising (Google, Bing, Facebook, Instagram en LinkedIn). Met Maatwerk Online helpen we bedrijven met het behalen van meer klanten uit het internet. Dit doen we sinds 2013 vanuit ons kantoor in hartje Rotterdam.

Comments

Je bent momenteel offline