Hoe funnel marketing online successen (en meer omzet) brengt

Wanneer je je bezighoudt met online marketing, zijn funnels bijna niet te vermijden. Ben jij benieuwd hoe je met funnel marketing online meer succes haalt uit je marketinginspanningen? Dan ben je hier aan het juiste adres.  

Stap voor stap gaan we aan de slag met wat online marketing funnels zijn, wat je ermee moet en hoe je ze succesvol inzet om jouw business te laten groeien. 

Inhoud:

Funnel marketing online heeft veel te bieden. Wat precies? Dat lees je hier!

Wat zijn (online) marketing funnels? 

Een marketing funnel is de reeks van acties of (vervolg)stappen die een potentiële klant onderneemt voordat hij of zij daadwerkelijk jouw product of dienst besluit te kopen. 

Het principe wordt waarschijnlijk nog wat duidelijker door het woord te vertalen. Een marketing funnel is in het Nederlands een “marketing trechter”. Grof gezegd kun je stellen dat de brede bovenkant iedereen omvat die onder jouw doelgroep valt. Dat zijn dus mensen die op wat voor manier dan ook met je business in aanraking komen, maar ook mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. 

De nauwe onderkant van de trechter symboliseert iedereen die de hele “reis” heeft afgelegd en dus een betalende klant van jou is geworden. 

Zie de trechter (funnel) zelf als deze reis. Met andere woorden: het traject dat potentiële klanten moeten afleggen om betalende klanten te worden. 

In het geval van een online marketing funnel gaat het dan vaak om websitebezoekers die – met behulp van een funnel op je website – worden omgezet tot leads. Heel concreet is de funnel (de trechter) dan de reeks van stappen die iemand moet nemen vanaf het eerste contactmoment (landen op je website) tot de gewenste conversie (een aankoop of aanvraag doen).  

Een voorbeeld van hoe funnel marketing online werkt

Denk ter illustratie van hoe funnel marketing online werkt eens aan de stappen die een bezoeker van Bol.com in ieder geval moet nemen om er een product te kopen: 

  • Allereerst natuurlijk Bol.com bezoeken 
  • Vervolgens een bepaald product zoeken, selecteren en bekijken 
  • Dat product toevoegen aan de winkelwagen 
  • De aankoop afronden 

Daarnaast zijn er zijstappen te verzinnen die iemand zou kunnen nemen, zoals het bekijken van de over ons pagina of openstaande vacatures. Dit zijn geen noodzakelijke stappen om de reis “een aankoop doen op Bol.com” te doorlopen, dus  maken ze geen onderdeel uit van deze funnel.  

Met name op de laatste stap zou je weer verder kunnen inzoomen: het aanmaken van een account of inloggen, invoeren van het bezorgadres, selecteren van de gewenste bezorging, de betaling afhandelen enzovoorts. Dit zou je als een op zichzelf staande funnel kunnen behandelen, of als een verlenging van het bovenstaande. Dat zou er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: 

  • Allereerst natuurlijk Bol.com bezoeken 
  • Vervolgens een bepaald product zoeken, selecteren en bekijken 
  • Dat product toevoegen aan de winkelwagen 
  • De aankoop starten 
    • Account aanmaken of inloggen 
    • Bezorgadres opgeven 
    • Gewenste bezorging selecteren 
    • Betaling afronden 

Waarom hebben we het hier over funnels? 

Simpel, we spreken hier van funnels omdat er aan het begin van het proces (de bovenkant van de trechter) veel mensen “in” gaan. Bij elke stap valt er vervolgens een flink percentage af. Bij elke lagere stap in de hierboven beschreven funnels, zijn er dus minder mensen over. Als een trechter die naar beneden toe steeds nauwer wordt en minder water doorlaat. 

Ga maar na. Miljoenen mensen bezoeken maandelijks het platform van Bol.com. Een aanzienlijk deel daarvan zal producten bekijken, want daar komt men immers voor. Dit aantal zal echter altijd lager liggen dan het totaal aantal bezoeken. 

Een gedeelte hiervan voegt producten toe aan de winkelwagen, en daar weer een deel van zal uiteindelijk ook beginnen die producten te kopen. Veel mensen laten de producten immers als een soort verlanglijstje in hun winkelwagen liggen “voor later”. Ook tijdens het afrekenen kunnen op allerlei momenten en om allerlei redenen mensen afhaken. 

Het aantal mensen dat uiteindelijk een betaling afrondt ligt dus vele malen lager dan het aantal bezoekers op de website. 

Wat kun je nou met die online marketing funnels? 

Waarschijnlijk begin je inmiddels al een idee te krijgen waarom marketing funnels online zo waardevol zijn. In een omgeving waar je weinig grip hebt op de virtuele bezoekers van je digitale shop, bieden funnels in beeld hoe je klanten werft. 

Voor een offline winkelier is het immers een stuk eenvoudiger om in te spelen op de stappen die een bezoeker doorloopt: 

  • Een bezoeker komt de winkel binnen 
  • Hij of zij bekijkt een bepaald product 
  • Het product in het mandje stoppen 
  • Naar de kassa lopen en het product afhandelen 

Niet voor niets stappen veel winkeliers op je af wanneer je een tijdje aan het rondkijken bent met de vraag of ze je ergens mee kunnen helpen. Bij een boekhandel waar ik heb gewerkt hadden we de gewoonte om – wanneer iemand met een grote stapel reeds uitgezochte boeken rondliep – aan te bieden die boeken alvast bij de kassa te leggen. Klantvriendelijk natuurlijk, maar het gaf ook de ruimte aan de klant om op alle gemak nog meer boeken uit te zoeken. Daarnaast maakte het de kans op boeken die toch terug de kast in gingen een heel stuk kleiner. 

Een marketing funnel geeft je ook online de handvatten om op dit soort situaties in te spelen. 

Nog belangrijker: ze helpen je om te visualiseren waar je de meeste potentiële klanten verliest. De grootste lekker in je trechter waar het meeste water wegstroomt zonder ooit het einde te bereiken, zeg maar. 

Een marketing funnel helpt je bepalen waar de grootste kansen liggen

Het in beeld brengen van je online marketing funnel kan je op die manier helpen te bepalen waar de meeste winst voor jouw onderneming te behalen is. Zijn er plekken waar opvallend veel mensen verloren worden? Dan is het zaak om dat punt van je funnel onder handen te nemen en te optimaliseren.  

Een andere manier om te zorgen dat meer mensen het einde van je funnel bereiken, is natuurlijk door ervoor te zorgen dat er meer mensen “ingaan” aan het begin. In die context wordt ook wel eens gesproken over het verbreden van de funnel. Je gooit als het ware een breder net uit door – met behulp van advertenties, zoekmachine optimalisatie et cetera – meer bezoekers naar je site te trekken en dus de funnel in te krijgen. 

De voordelen van een online funnel 

Online heb je het voordeel dat je jouw marketing funnel heel precies in beeld kunt brengen, met dank aan analyse tools als Google Analytics. Dat zou er dan als volgt uit kunnen zien: 

Bron: Neil Patel 

Op deze manier wordt het een stuk gemakkelijker om te kunnen signaleren waar je meeste kansen liggen. Hierboven gaven we al aan dat je natuurlijk kunt zorgen dat er meer bezoekers in je funnel komen door die te verbreden. Maar uit dit beeld wordt het in één klap duidelijk dat je ook op andere punten in de funnel kunt zorgen voor een verbetering. 

Op dit moment zorgen de 1000 bezoekers in het beeld hierboven, voor 50 mensen die uiteindelijk een aankoop doen. Stel dat je dit aantal wilt verdubbelen. Je kunt er natuurlijk achteraan gaan jagen om twee keer zoveel mensen aan de bovenkant in je trechter te krijgen. Maar je kunt ook proberen om de percentages bij de drie onderste stappen te verbeteren. 

Zo zou je kunnen concluderen dat relatief veel mensen je site weer verlaten zonder de producten in hun winkelwagentje af te rekenen. Ook zou je kunnen overwegen om een extra conversiestap toe te voegen, voor mensen die wel producten bekijken in je winkelomgeving maar nu blijkbaar nog niet toe zijn aan een conversie. Denk daarbij aan het aanbieden van een kortingscode om later te gebruiken, of een prijzenrad om e-mailadressen te verzamelen. 

Een goede marketing funnel helpt je om online in beeld te brengen wat je in een fysieke winkel waarschijnlijk wel gewoon zou zien. Door data te verzamelen van de verschillende stappen die een website bezoeker moet nemen, zie je al snel waar de schoen wringt en waar jouw kansen voor optimalisatie liggen. 

Een online marketing funnel opstellen met Google Analytics 

Google Analytics is de meest toegankelijke tool waar je eenvoudig een basic funnel mee kunt opzetten. Ideaal wanneer je niet al te diep in je data wilt duiken en gewoon in beeld wilt brengen wat er gebeurt. Onthoud wel dat je in Analytics niet met terugwerkende kracht data kunt verzamelen of ordenen, dus de funnel zal na het opzetten wat tijd nodig hebben om gegevens te verzamelen. 

De onderstaande video laat je precies zien hoe je zelf een online marketing funnel kunt opstellen in Google Analytics.

Kortom: waarom marketing funnels online zo geliefd zijn

Nog even kort samenvattend wat we in het bovenstaande besproken hebben:

  • Een funnel brengt de stappen in beeld die iemand zet voordat er een conversie (aankoop of inschrijving voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld) wordt gedaan
  • Met een online marketing funnel krijg je inzicht in de plek waar je bezoekers van de haak afvallen. Hier liggen kansen om meer conversie te boeken

Wil jij ook met online marketing funnels aan de slag, maar kom je er niet helemaal uit? Maak dan kennis met onze community. Daar vind je allemaal mensen zoals jij. Zij hakten met hetzelfde bijltje en helpen jou nu graag om dezelfde stappen te kunnen zetten. Aanmelden kan hier en is gratis.

Written by

Nick Heurter Follow

Comments

Je bent momenteel offline