Home Blog Conversie optimalisatie Maak van je 404-pagina een nuttige pagina

Maak van je 404-pagina een nuttige pagina

419 /
Nick Heurter Webdeveloper

Je website is de parel van het bedrijf. Deze heeft een aantrekkelijke lay-out, ziet er overzichtelijk uit en geeft bezoekers een prettige ervaring. Zij surfen probleemloos van pagina tot pagina en gaan over tot conversie. Je bent ervan overtuigd: je website zit als een pareltje in het goud. Helaas worden we vaak uit deze droom gehaald. De boosdoener die jou nachtmerries bezorgt? De 404 errorpagina. Wanneer bezoekers op deze pagina stuiten, leidt dit er 9 van de 10 keer toe dat men jouw website verlaat. Dit willen we, uiteraard, voorkomen. Door deze pagina op de juiste manier in te vullen, zal je zien dat deze pagina ook bruikbaar kan zijn en zelfs tot conversie kan leiden. Dit artikel laat je het belang zien van een goede 404-pagina.

Is jouw 404-pagina een doodlopende weg?

Het wegenstelsel is af en toe een grote wirwar en kan je snel laten verdwalen als je hier niet thuis in bent. Je hoeft maar net de verkeerde afslag te nemen om veel tijd te verliezen wegens het omrijden. Gelukkig heeft men navigatie in het leven geroepen, zodat wij de juiste bestemming kunnen vinden. Toch heeft de navigatie het ook weleens fout en stuit je af en toe op wegwerkzaamheden, waardoor deze een nieuwe route moet berekenen. Zo nu en dan is zelfs je TomTom de weg kwijt en blijf je maar rondjes rijden. Dit is net zo bij een 404-pagina. Veel van deze pagina’s leiden tot een dead-end en stimuleren je bezoekers niet om op je website te blijven. Waar de navigatie blijft berekenen, geven veel 404-pagina’s geen tekenen van leven en vertrekken je bezoekers als gevolg. ‘Moet ik hier iets mee doen?’ is vragen naar de bekende weg. Voorkom dat bezoekers jouw website om deze reden verlaten en begin preventief met het berekenen van nieuwe routes. Maak je bezoekers wegwijs op je 404-pagina.

Ben jij al op pad gegaan?

Alle wegen leiden naar Rome. Welke route neem jij? Er zijn tal van mogelijkheden om je 404-pagina gebruiksvriendelijk te maken. Hierbij is het van belang om in je achterhoofd te houden waarom je bepaalde informatie op deze pagina plaatst. Het overkoepelende doel van de 404-pagina is om tegen te houden dat je bezoekers je website verlaten wegens een ergerlijke error. Zorg voor een goede invulling. Wij helpen je graag met onderstaande tips:

  • Bied producten aan.
    Dit is een mogelijkheid om je populairste product onder de aandacht te brengen. Bovendien kan dit leiden tot conversie.
  • Toon een humoristische tekst of foto.
    Zorg hierbij wel dat je naast ‘grappig te zijn’ ook behulpzaam bent. Het moet voor bezoekers ook duidelijk zijn wat ze hierna kunnen doen, dus zorg dat bezoekers worden doorverwezen naar een keuzemenu of naar andere pagina’s.
  • Laat bezoekers navigeren.
    Zorg dat de bezoeker kan navigeren middels, bijvoorbeeld, een keuzemenu. Zo kan de bezoeker zelf bepalen waar hij of zij naar toegaat, nadat deze persoon op de 404-pagina is gestuit. Velen linken op hun 404-pagina (ook) naar hun homepagina.
  • Compenseer het ongemak.
    Maak het goed met de bezoeker en geef iets weg ter compensatie van de 404-error. Dit kan op allerlei manieren worden gedaan; door een gratis E-book weg te geven, een kortingscode te vergeven of een speciale aanbieding (zie ook onze 404-pagina later in dit artikel).

Je kunt er zelfs voor kiezen om de 404-error niet eens aan te halen op je pagina. Als voorbeeld neem ik de 404-pagina van onze klant The Lean Six Sigma Company, het bedrijf dat trainingen geeft in procesverbeteringen. Wanneer men op een 404-error stuit, verwijzen wij daar te allen tijde naar hun studiewijzer (klik hier om deze pagina te bekijken). Zodoende kan er geen verwarring of frustratie ontstaan bij de bezoeker en lijkt het zelfs alsof de 404-error niet eens bestaat.

Ook onze 404-pagina is geoptimaliseerd. Op deze pagina excuseren we ons voor het ongemak en geven we de bezoekers op deze pagina een ‘cadeautje’. Daarnaast kunnen de bezoekers er direct voor kiezen om terug te keren naar de homepagina, maar men kan dus ook een gratis SEO-stappenplan ontvangen ter compensatie van de 404-error. Op deze manier willen we ervoor zorgen dat deze error niet tot een dead-end lijdt, maar juist motiveert tot conversie. Klik hier om de 404-pagina van OnlineMarketing.nl te bekijken of zie onderstaande afbeelding.

Ben je je hersenen aan het kraken voor een magnifieke 404-pagina, maar mag het nog niet baten? Neem een kijkje op Leadpages en doe inspiratie op. Je kunt op deze website (mits je gebruik maakt van Leadpages) zelfs een template downloaden voor een 404-pagina. Zo kan jij van je 404-pagina altijd een nuttige pagina maken.

Controleer je 404-pagina’s

We hebben net vastgesteld dat je 404-pagina bruikbaar kan zijn. Toch is een 404-error in geen gevallen gewenst en kan er het beste actief gehandeld worden na het opmerken van deze error. Helaas kun je dit nooit 100% voorkomen, bijvoorbeeld wanneer een andere website doorverwijst naar een onjuiste URL. Natuurlijk probeer je er als de kippen bij te zijn door een 301-redirect in te stellen, maar helemaal voorkomen kan je het nooit. Ook op OnlineMarketing.nl kan het weleens voorkomen dat een pagina niet werkt of niet gevonden wordt. Zowel met Google Analytics en WordPress kunnen wij op onze site de 404-pagina’s monitoren. Op die manier meet ik welke bezoekers op welke pagina’s surfen, welke bezoekers op de 404-pagina’s terecht komen en op welke URL dit dan gebeurt. Met deze informatie kan ik dit probleem in de toekomst verbeteren, zodat onze bezoekers altijd een prettige ervaring hebben op de website. Meet jij al het aantal bezoekers die op je 404-pagina’s terecht komen? Neem gerust contact met ons op zodat we je hiermee (op weg) kunnen helpen!

Ga in zee met je 404-pagina

Om je website daadwerkelijk als een parel in het goud te laten zitten, is het belangrijk oog te hebben voor al je pagina’s. Zorg dat je website te allen tijde gebruiksvriendelijk is. Maak alle pagina’s bruikbaar, ook wanneer ongewenste errors opduiken. Door je 404-pagina nuttig in te delen, stuur je je bezoekers niet weg, maar blijven ze op je website navigeren. Wanneer je een 404-pagina maakt die relevant is met jouw bedrijf, kan dit op deze manier zelfs tot conversie leiden. ‘Deze pagina bestaat niet meer’, maar heeft wel zin van bestaan.

Deel

Laat een reactie achter