Maak van je 404-pagina een nuttige pagina

Je website is het online visitekaartje van bedrijf. Tijd nog moeite zijn gespaard voor een aantrekkelijke en overzichtelijke lay-out en goede gebruikerservaring. Je bezoekers surfen probleemloos van pagina tot pagina en gaan over tot conversie. Je bent ervan overtuigd: jouw website krijg je bezoekers altijd waar ze moeten zijn.

Helaas worden we vaak uit deze droom gehaald. De boosdoener die jou nachtmerries bezorgt? De 404-pagina. Wanneer bezoekers op deze pagina stuiten, leidt dit er 9 van de 10 keer toe dat men jouw website verlaat. Dit willen we, uiteraard, voorkomen. Door de 404-pagina op de juiste manier in te richten, zul je zien dat ook deze pagina bruikbaar kan zijn en zelfs tot conversies kan leiden. In dit artikel laten we je het belang zien van een goede 404-pagina.

Is jouw 404-pagina een doodlopende weg?

Vergelijk een bezoek aan jouw website eens met een rit in de auto. Het Nederlandse wegennet is af en toe een grote wirwar en kan je snel laten verdwalen als je hier niet thuis in bent. Je hoeft maar net de verkeerde afslag te nemen om veel tijd te verliezen of zelfs hopeloos te verdwalen.

Daarom is er navigatie uitgevonden, om ons te helpen de juiste bestemming te bereiken. Maar, ook navigatiesystemen maken soms fouten. Dus stuit je af en toe op een afsluiting die nog niet bekend was, waardoor een nieuwe route moet worden berekend. Of je zat zelf niet op te letten, waardoor de route die Siri voor jou had uitgestippeld de prullenbak in kan.

Als je navigatiesysteem dan een 404-pagina zou tonen zoals die nu op veel websites wordt gebruikt, dan zou je nooit je weg meer terugvinden. Veel van die pagina’s zijn namelijk het digitale equivalent van een doodlopende steeg waar je je auto niet meer kunt keren en je alleen nog maar achteruit kunt rijden.

Of, erger nog: je auto laten staan en het gewoon helemaal opgeven.

Dat laatste zal iemand niet snel doen, maar het is wel de realiteit bij veel 404-pagina’s op websites, die je bezoekers niet stimuleren om toch op je website te blijven.

De navigatie geeft duidelijk aan dat er druk wordt gewerkt aan het herberekenen van een nieuwe route. Veel 404-pagina’s daarentegen geven geen tekenen van leven en vertrekken. Het gevolg? Je bezoeker vertrekt.

Voorkom dat bezoekers jouw website om deze reden verlaten en begin preventief met het berekenen van nieuwe routes. Maak je bezoekers wegwijs op je 404-pagina.

Ben jij al op pad gegaan?

Er leiden meer wegen naar Rome. Welke route neem jij? Er zijn tal van mogelijkheden om je 404-pagina gebruiksvriendelijk te maken. Hierbij is het van belang om in je achterhoofd te houden waarom je bepaalde informatie op deze pagina plaatst. Het overkoepelende doel van de 404-pagina is om tegen te houden dat je bezoekers je website verlaten wegens een ergerlijke error.

Zorg voor een goede invulling. Deze tips helpen je op weg:

  • Bied producten aan;
    Dit is een mogelijkheid om je populairste product onder de aandacht te brengen. Bovendien kan dit leiden tot conversie.
  • Toon een humoristische tekst of foto;
    Zorg hierbij wel dat je naast ‘grappig te zijn’ ook behulpzaam bent. Het moet voor bezoekers ook duidelijk zijn wat ze hierna kunnen doen, dus zorg dat bezoekers worden doorverwezen naar een keuzemenu of naar andere pagina’s of geef hen de optie te zoeken.
  • Laat bezoekers navigeren;
    Zorg dat de bezoeker kan navigeren door bijvoorbeeld een keuzemenu te tonen. Zo kan de bezoeker zelf bepalen waar hij of zij naartoe gaat, nadat deze persoon op de 404-pagina is gestuit. Velen linken op hun 404-pagina terug naar hun homepagina of tonen een zoekvenster.
  • Compenseer het ongemak;
    Maak het goed met de bezoeker en geef iets weg ter compensatie van de 404-error. Dit kan op allerlei manieren worden gedaan; door een gratis E-book weg te geven, een kortingscode te vergeven of een speciale aanbieding (zie ook onze 404-pagina later in dit artikel).

Je kunt er zelfs voor kiezen om de 404-error niet eens aan te halen op je pagina. Als voorbeeld neem ik de 404-pagina van The Lean Six Sigma Company, een bedrijf dat trainingen geeft in procesverbeteringen. Wanneer men op een 404-error stuit, krijg je daar standaard hun studiewijzer te zien (klik hier om deze pagina te bekijken). Zodoende kan er geen verwarring of frustratie ontstaan bij de bezoeker en lijkt het zelfs alsof de 404-error niet eens bestaat!

Ben je je hersenen aan het kraken voor een magnifieke 404-pagina, maar mag het nog niet baten? Neem een kijkje op Leadpages en doe inspiratie op. Je kunt op deze website (mits je gebruik maakt van Leadpages) zelfs een template downloaden voor een 404-pagina. Zo kan jij van je 404-pagina altijd een nuttige pagina maken.

Controleer je 404-pagina’s

We hebben net vastgesteld dat je 404-pagina bruikbaar kan zijn. Toch is een 404-error nooit gewenst en kun je dus het beste zoveel mogelijk voorkomen dat deze wordt getoond.

Helaas kun je dit nooit 100% voorkomen, bijvoorbeeld wanneer een andere website doorverwijst naar een onjuiste URL. Natuurlijk probeer je er als de kippen bij te zijn door een 301-redirect in te stellen, maar helemaal voorkomen kun je het nooit.

Ook op OnlineMarketing.nl kan het weleens voorkomen dat een pagina niet werkt of niet gevonden wordt. Zowel met Google Analytics als WordPress monitoren wij de site daarom voortdurend op 404 weergaven. Op die manier zien we het wanneer een bezoeker een 404-pagina tegenkomt en op welke URL dit dan gebeurt. Oftewel: welke url een doodlopende route geeft in het navigatiesysteem van onze website.

Met deze informatie kunnen we deze 404 bestemming in de toekomst voorkomen, zodat onze bezoekers een prettigere ervaring hebben op de website. Meet jij al het aantal bezoekers die op je 404-pagina’s terecht komen?

Ga in zee met je 404-pagina

Om je website daadwerkelijk een optimale ervaring te laten leveren, is het belangrijk om oog te hebben voor al je pagina’s. Zorg dat je website te allen tijde gebruiksvriendelijk is. Maak alle pagina’s bruikbaar, ook wanneer ongewenste errors opduiken. Door je 404-pagina nuttig in te delen, stuur je je bezoekers niet weg, maar blijven ze op je website navigeren. Wanneer je een 404-pagina maakt die relevant is voor jouw bedrijf, kan dit op deze manier zelfs tot conversie leiden. ‘Deze pagina bestaat niet meer’, maar heeft wel zin van bestaan.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Comments

Je bent momenteel offline