E-mailmarketing met effect: 5 tips voor teksten die aandacht trekken

Dit is een gastartikel van één van onze partners.

E-mailmarketing is enorm direct en bovendien heel persoonlijk te maken. Het zijn twee eigenschappen die enorme kansen bieden. Tenminste, als de teksten in e-mails de lezer aanspreken natuurlijk. Het draait om aandacht, zowel in de onderwerpregel als in de intro en de rest van de tekst.

Met 5 tips schrijf je direct betere teksten voor e-mails. Zorg dat ontvangers de e-mail openen, nieuwsgierig worden van de intro en vervolgens de mail lezen. En gebruik je in de mail een sterke call to action (CTA)? Dan creëer je de conversie die je zoekt, dankzij ontvangers die de link aanklikken.

e-mailmarketing met effect

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing communiceert acties, aanbiedingen en andere nieuwswaardige boodschappen. Dus lanceer je een nieuw product? Is er een scherpe aanbieding of organiseer je binnenkort een bijzondere actie?

E-mails verstuur je aan bestaande klanten en andere geïnteresseerden. Zij schrijven zich in voor de mails, dus geven nadrukkelijk aan daarin interesse te hebben. Die interesse moet je benutten, bijvoorbeeld door sterke teksten te schrijven.

Wil je meer weten over de basis? Lees dan ook ons artikel over wat e-mailmarketing is.

5 tips voor teksten in e-mails

Hieronder vind je 5 krachtige tips voor het schrijven van effectieve teksten voor je e-mailmarketing. Dit kun je verwachten:

  1. Maak het bijzonder persoonlijk
  2. Val op en trek de aandacht
  3. Houd het kort en bondig
  4. Wijs alvast vooruit
  5. Beperk het tot één actie

Klaar voor de eerste tip?

1. Maak het bijzonder persoonlijk

Iedereen houdt van aandacht, erkenning en waardering. Een mailtje van een goede vriend of vriendin is daarom hartstikke leuk om te ontvangen. Leuker dan van een webshop, website of winkel dus.

Vergeet de optimale onderwerp regel met een zoekterm, perfect lopende zin en alle informatie in zo min mogelijk woorden. Het wordt daardoor snel veel te bewerkt, en daarmee typisch professioneel.

Schrijf in plaats daarvan zoals die goede vriend of vriendin. Hoe zou jij een onderwerp opstellen als je een bekende mailt? Waarschijnlijk kom je niet veel verder dan ‘Moet je lezen’, ‘Even een update’ of ‘Ga je mee’. Schrijf in die stijl een onderwerp en je zal merken dat veel meer ontvangers de mail openen.

2. Val op en trek de aandacht

Eenmaal geopend moet je opvallen met de introtekst. Je hebt maar 1 tot 2 regels de tijd om de aandacht te trekken.

Noem een grote naam, een merk of iets wat de ontvanger niet vaak meemaakt. Prikkel de nieuwsgierigheid door iets te noemen wat de ontvanger niet van je verwacht.

3. Houd het kort en bondig

Zowel het intro als de tekst die volgt mag vooral niet te lang zijn. Je schrijft niet voor de branchevereniging van tekstschrijvers, dus jouw ontvanger is leestechnisch waarschijnlijk liever lui dan moe.

Schrijf een e-mail uit, leg die weg en pak die er een tijdje later nog eens bij. Probeer zoveel mogelijk woorden te schrappen, zonder informatie te verliezen. Houd het kort en bondig, met een duidelijk doel voor ogen.

4. Wijs alvast vooruit

Schrijf je toch een langere e-mail, bijvoorbeeld met meerdere producten die allemaal wat toelichting verdienen? Wijs in het intro en daarna alvast verder vooruit.

Beschrijf wat je later in de e-mail zal onthullen. Gebruik een cliffhanger, zodat jouw ontvanger weet wat er komt. Of er meteen naartoe door scrollt natuurlijk, zodat je daar de call-to-action kunt gebruiken.

5. Beperk het tot één actie

Gebruik een call-to-action en zorg ervoor dat het de enige actie is die de ontvanger kan ondernemen. Voorkom meerdere call-to-actions die elkaar in de weg zitten. Het creëert keuzestress, waardoor de ontvanger misschien helemaal niet klikt. Gebruik de bovenstaande tips om jouw volgende e-mail binnen e-mailmarketing tekst technisch zo sterk mogelijk op te stellen. Of vraag het een tekstschrijver (meer informatie hier), zodat je zeker weet dat het daar niet aan zal liggen. 

Written by

Wessels Teksten Follow

Wessels Teksten is het SEO tekstbureau van Patrick Wessels. Een zelfstandige tekstschrijver met een specialiteit in het hoger in Google krijgen van websites.

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…