Hoe bouw je een e-maillijst op? 8 tips die je uitdagen anders te denken

Veel ondernemers zijn zich bewust van de waarde van e-mail marketing, maar weten niet goed waar ze moeten beginnen. Hoe bouw je een e-maillijst op vanuit het niets? Of hoe zorg je dat je bestaande lijst harder groeit dan met twee adressen per week?

In dit artikel ga ik je 8 praktische tips geven en je uitdagen om anders denken over het opbouwen van je e-maillijst. Bedelen om adressen is namelijk allang achterhaald. Maar wat kun je dan wel doen?

In dit artikel:

Zo bouw je een e-maillijst op

Het opbouwen van een e-maillijst is relevanter dan ooit

Vrijwel iedere onderneming heeft momenteel te maken met de beperkingen van de “anderhalve meter maatschappij”. Veel ondernemers zien zich gedwongen een online alternatief te vinden om hun diensten aan te bieden.

Juist nu is e-mail dus een perfect medium om met je klanten of doelgroep in contact te blijven. Maar eigenlijk is het dat natuurlijk altijd al geweest. Je gaf er alleen niet genoeg prioriteit aan.

Laten we met elkaar afspreken dat we daar verandering in gaan brengen.

Misschien heb je nog nooit aandacht besteed aan het verzamelen van e-mailadressen. Of je hebt wel een lijst, maar heb je al een tijdje het gevoel dat die harder kan groeien. Harder zou moeten groeien, maar weet je niet goed waar te beginnen. 

Laat me je dit vertellen, mijn online vriend: dit is dé perfecte tijd om te beginnen. Vergelijk het met beleggen. Over een jaar zou je willen dat je vandaag was begonnen. 

Door nu te starten met de opbouw van een e-maillijst, heb je straks een waardevolle bron van adressen voor een vliegende start met e-mail marketing. Door nu niet te starten, weet je zeker dat je straks geen stap verder bent. 

Een e-maillijst bouwen in 8 praktische tips

Hoe dan? Door je te laten inspireren en gewoon aan de slag te gaan! Hier zijn 8 praktische tips om een e-maillijst op te bouwen of uit te breiden. 

1. Bouw geen maillijst maar een community 

Een van de beste manieren om een e=maillijst op te bouwen, is om helemaal geen e-maillijst op te bouwen. 

Daarmee bedoel ik niet dat je het verzamelen van e-mailadressen helemaal overboord moet zetten. Daarmee bedoel ik wel dat je moet nadenken over meerwaarde die jij kunt bieden in ruil voor dat e-mailadres. Mensen zijn in de afgelopen jaren nieuwsbrief moe geworden. Geef ze dus het gevoel dat ze door zich in te schrijven echt onderdeel worden van iets met meerwaarde, in plaats van de zoveelste wekelijkse druk op hun mailbox te zijn. 

Neem Secret Escapes. Daar vragen ze je om “lid te worden” om de speciale deals te zijn. Tot wel 70% korting op luxe hotels en reizen, en ze houden je ook nog eens op de hoogte van nieuwe deals. Dat is nog eens een nuttige community! (Terwijl het in feite niets meer is dan een gewone nieuwsbrief).  

2. Ga voor relevantie 

Het verzamelen van e-mailadressen moet niet het doel op zich zijn. 

Ooit las ik een verhaal over een startup die custom surfplanken ging verkopen. In aanloop naar hun lancering hadden ze een winactie georganiseerd, waarbij je in ruil voor je e-mailadres kans maakte op een GoPro camera. Het gevolg? Bij hun opening hadden ze een gigantische maillijst van mensen die een gratis GoPro wilden winnen, maar die geen enkele interesse hadden in het kopen van een surfplank. 

Terwijl een custom surfplank nu juist een geweldig item is om te verloten en om direct een community te bouwen van surfers die zo’n hippe plank wel zien zitten. De doelgroep is een stuk kleiner dan die voor de GoPro, maar wel veel relevanter. 

3. Personaliseer je CTA’s  

Bij HubSpot – een marktleider als het gaat om inbound en e-mail marketing – hebben ze ontdekt dat gepersonaliseerde CTA’s tot 42% beter presteren dan wanneer ze hetzelfde zijn voor alle bezoekers. Het is dus de moeite waard om daar bij goedbezochte artikelen de nodige moeite aan te besteden. 

Zeker op je artikelen die een specifieke vraag of probleem behandelen, is dit logisch. Probeer in de huid van de bezoeker van dit artikel te kruipen.  

Zo zijn bezoekers van dit artikel “Hoe bouw je een e-maillijst op” bijvoorbeeld geholpen met de mededeling dat ze – door zich in te schrijven voor de OnlineMarketing.nl community – niet alleen nog veel meer praktische tips krijgen over het onderwerp van hun keuze, maar ook kunnen profiteren van acties en aanbiedingen op inspirerende cursussen, trainingen en tools. 

Zie je, als onderdeel van een community krijg je écht meer dan op zo’n stoffige nieuwsbrieflijst 😉 

Pro tip! Een tool die erg goed kan werken om mensen (bijna letterlijk) bij de hand te nemen en ze naar de voor hen meest waardevolle landingspagina te leiden, is RightMessage. Daarmee hoef jij niet te gissen, maar stel je bezoekers gewoon de vraag. Waarmee ben jij geholpen? Je vindt het hier. Bekijk RightMessage hier, het is een game changer!

Met een persoonlijk bericht kun je ook je e-maillijst laten groeien
Door mensen persoonlijker te benaderen help je ze niet alleen vinden wat je zoekt. Je geeft ze ook een beter gevoel, waardoor ze je eerder zullen vertrouwen en eerder geneigd zijn zich in te schrijven.

4. Timing is alles 

Experimenteer met het beste moment om aan je bezoekers te vragen of ze je willen volgen. Op al te veel websites word je momenteel gebombardeerd met pop-ups en slide-ins vanaf het moment dat je op de website terecht komt. 

Dat is net zo irritant als die kledingverkoper die al vraagt of hij je kan helpen, nog voordat je goed en wel een stap over de drempel van de winkel hebt gezet. 

Zie je in jouw statistieken bijvoorbeeld dat mensen je artikelen over het algemeen aandachtig lezen? Probeer dan eens om aan het einde aan te bieden om die persoon op de hoogte te houden (of welke creatieve meerwaarde je nog meer kunt bedenken. Onthoud: community!) Of gebruik een pop-up die wordt getriggerd wanneer iemand halverwege de pagina komt. 

Al moet je met dat laatste voorzichtig zijn. Zelf vind ik niets zo irritant als midden in een interessant artikel te worden onderbroken door een opdringerige schermovername. Je wilt door met lezen, dus die klik je direct weg. Waarschijnlijk nog iets minder goedgemutst dan voor de overname ook. 

5. Gebruik humor en effectieve “micro content” 

Als je dacht dat een goede copywriter alleen meerwaarde kan bieden met gigantische pillarpages en monsterblogs, dan heb je het mis. De duivel zit in de details. 

Juist wanneer je weinig woorden hebt, kan creativiteit het verschil maken. Neem nu een inschrijfveld of de CTA voor je nieuwsbrief. (Sorry: voor je community). Je hebt daar ruimte voor een titel en één of twee knoppen, meer niet. Micro content, noemen we dat. 

Tel daarbij op dat de meeste mensen inmiddels zijn geconditioneerd om zo’n oproep weg te klikken zonder erbij na te denken en je begrijpt de noodzaak om hier het maximale uit te halen. 

Een voorbeeldje. Wat denk je dat meer mensen weet te verleiden? 

“Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief” 

Of 

“Klaar om meer geld te verdienen in 2020?” 

Niet alleen spreekt nummer twee meer tot de verbeelding (hoe dan?!), maar het heeft ook een psychologisch effect. Door je e-mailadres niet achter te laten, geef je onbewust een ontkennend antwoord op de vraag. “Nee, eigenlijk ben ik daar helemaal niet klaar voor”.  

Daarnaast geeft het je de ruimte om hier in de knoppen met humor verder op in te spelen.  

“Ja! Laat maar horen” 

Of  

“Nee, ik verdien genoeg” 

Knappe jongen die puur op de automatische piloot op “nee” klikt, zonder die beslissing ten minste te heroverwegen.

De knappe jongen kan wat humor wel waarderen bij het laten groeien van je e-maillijst
Ja, dit is inderdaad een knappe jongen. Toch kon hij de gezonde dosis humor in je CTA wel waarderen.

6. Laat de waarde die je biedt duidelijk zien in je CTA 

Dit was in de tips hierboven al een beetje voelbaar, maar het is belangrijk om iemand snel en efficiënt duidelijk te maken waarom hij zijn e-mailadres zou moeten achterlaten. 

Leuk dat jij mijn e-mailadres wilt, maar what’s in it for me? 

Bied je een whitepaper of e-book? Benoem dan waarom iemands leven beter wordt van het lezen van die kennis. Is de lijst zelf van waarde voor je bezoeker? Zet daar dan op. Zoiets als dit: 

Meer gratis e-mail tips & tricks? Join us! 

7. Laat je e-maillijst groeien door hem te pitchen op social media en in je e-mail handtekening 

Deze klinkt wat tegennatuurlijk. Je hebt toch al contact met de mensen die je bereikt op social media of met jouw e-mailhandtekeing? 

Maar bekijk het eens van deze kant. Die mensen zitten al in je netwerk. Dat betekent dat ze al bekend zijn met wat je doet en kan. Misschien zijn ze zelfs wel een fan van je merk. Die mensen moeten juist je nieuwsbrief ontvangen. 

Hoe meer touchpoints, hoe groter de kans dat iemand (opnieuw) klant wordt.  

8. Gebruik je over ons pagina 

De over ons pagina wordt vaak onderschat, maar is een belangrijk wapen in de branding van je merk of bedrijf. Mensen bezoeken deze pagina om meer gevoel te krijgen bij een bedrijf.  

Maar, dat doen ze meestal niet bij een bedrijf waar ze helemaal geen interesse in hebben. 

Ga bij jezelf eens na wanneer je de over ons pagina van een bedrijf bezoekt. Meestal is dat omdat je het een tof concept vindt of er een goed gevoel bij hebt. Je wilt meer weten. En laat je daar nu net gevraagd worden om lid te worden van de community achter dat bedrijf, zodat je er een klein beetje onderdeel van kunt voelen. 

Sign me up, Scotty!

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten.

Comments

Je bent momenteel offline