Mailchimp vs MailerLite, welke werkt beter voor jou?

Laatst was ik op zoek naar een goed alternatief voor Mailchimp, voor de e-mailmarketing van een site waar ik in mijn vrije tijd aan werk. Mailerlite was één van de gegadigden. Maar, ik kon geen goede, Nederlandstalige vergelijkingen tussen de twee vinden. Daarom maak ik die in deze Mailchimp vs MailerLite vergelijking dan maar zelf.

Even een stukje context. Naast mijn vaste baan run ik een kleine, digitale praktijk. De hoeveelheid tijd die ik voor mij bedrijf heb is beperkt en het was dus niet de bedoeling dat al die tijd op ging aan e-mailmarketing of het uitvogelen hoe een systeem werkt. Dat was de reden dat ik überhaupt op onderzoek uit ging.

Inmiddels heb ik ook MailerLite al een tijdje gebruikt, zodat ik een eerlijke vergelijking tussen de twee kan maken vanuit mijn eigen ervaring.

Voor we in de vergelijking duiken, eerst een korte introductie tot deze twee programma’s. Daarna neem ik je mee in:

mailerlite als mailchimp alternatief vergeleken

Mailchimp VS MailerLite: gedachten vooraf

Voordat we naar de vergelijking gaan kijken, nog even dit.

Als je dit leest, is dat waarschijnlijk omdat je, net als ik, al een tijdje gebruik maakte van Mailchimp, maar hier niet helemaal tevreden over was. Voor mij was dat althans de reden om op zoek te gaan naar informatie rondom MailerLite.

Meer specifiek: ik vond Mailchimp eigenlijk wat te ingewikkeld voor het lichte gebruik dat ik ervan maakte.

Misschien ligt dat aan mij. Ik ben ook niet bijzonder technisch. Laat mij maar teksten tikken, dat ligt me beter. Anyway, dat betekent dat ik in deze Mailchimp vs MailerLite vergelijking dus ook niet al te diep op de technische details in zal zoomen.

Als je een beetje op mij lijkt, zit je daar helemaal niet op te wachten. En als je dit leest, is de kans groot dat ook jij op zoek bent naar gewoon een simpeler alternatief voor Mailchimp.

Geen onnodig technisch geklets, gewoon een simpele manier om mails te versturen. Heb ik met MailerLite gevonden wat ik zocht?

De eerste indruk telt: Mailchimp VS Mailerlite uitstraling

Het moet gezegd: zoals ik al schreef werkte ik al een tijdje met Mailchimp voor een van mijn eigen sites. Echt een eerste indruk kun je het dus inmiddels niet meer noemen en ik heb Mailchimp in de loop der tijd zien doorgroeien van een simpele e-mailmarketingservice naar een platform dat steeds meer ruimte biedt voor marketing automation.

Starten met MailerLite

Maar, als we het dan over eerste indrukken hebben, bij MailerLite viel me direct de grote mate van rust en overzicht op.

In één oogopslag zie je, zodra je inlogt, de prestaties van je laatste e-mailcampagne en hoeveel volgers je er in de afgelopen tijd bij hebt gekregen.

Oké, kleine stap terug, naar de échte eerste indruk: het aanmelden en starten met het gebruik van MailerLite.

Na aanmelden moet je account eerst worden goedgekeurd, zodat je niet meteen mails kunt versturen. Maar, je kunt wel direct aan de slag met het ontwerpen van mails en inschrijf incentives om straks je e-maillijst op te bouwen.

Zoals je in het screenshot hierboven kunt zien, biedt MailerLite een aantal heel overzichtelijke onderdelen:

  • Op het dashboard vind je een overzicht van hoe je campagnes en incentives presteren
  • Onder campaigns vind je de verstuurde e-mailcampagnes terug
  • Bij subscribers vind je een overzicht van, je raadt het al, je volgers
  • Onder forms ontwerp en manage je de verschillende formulieren, pop-ups etc. waarmee je adressen verzamelt
  • Sites is alleen interessant wanneer je nog geen website hebt
  • En onder automation tenslotte bouw je geautomatiseerde e-mailflows op basis van een bepaalde gebeurtenis

Na het activeren van mijn account ging ik direct aan de slag met de eerste simpele automation. Een pop-up die alleen op specifieke pagina’s wordt vertoond, met een voor die content relevant aanbod om mensen te converteren. Inschrijvers worden vervolgens automatisch aan de juiste doelgroep toegevoegd, waarna er een (hele simpele) e-mailflow gaat lopen.

Precies waar ik naar op zoek was, en het was in zo gepiept.

Eenvoudige forms en pop-ups

Een van de grote voordelen van MailerLite vind ik het gemak waarmee je pop-ups aan je website kunt toevoegen.

dit screenshot laat zien hoe de form builder in mailerlite eruitziet

Zoals je hierboven ziet kenmerkt het tabje forms zich door eenvoud. Volgend puntje op mijn eigen verlanglijst: de popup ter promotie uittesten. Soms wil je immers gewoon de aandacht naar een bepaald product of een bepaalde pagina trekken, zonder dat je daar direct een formulier aan koppelt. De mogelijkheid om dat simpel te doen miste ik in Mailchimp, dus het was een aangename verrassing dat die hier wel in zit gebouwd.

Conclusie: Al met al een prima eerste indruk dus in mijn eigen Mailchimp vs MailerLite vergelijking. MailerLite heeft als Mailchimp alternatief eigenlijk precies gebracht wat ik hoopte en voldoet vooralsnog prima aan wat ik verlang van een simpel e-mailmarketing platform.

Mailchimp: uitgebreider en ingewikkelder

Natuurlijk kan wat ik net omschreef ook in Mailchimp. Maar, daarbij komen we wel direct bij één van de belangrijkste reden voor mij om een alternatief te zoeken.

In Mailchimp kun je namelijk maar één pop-up tegelijkertijd draaien. En ik wilde de mogelijkheid om – op basis van de pagina waar een bezoeker van mijn site zich bevindt – een ander aanbod kunnen doen.

Ook vind ik het bouwen van de incentives en de “flow” die ze aanzetten een stuk minder intuïtief dan bij MailerLite. Iets waar heel Mailchimp in mijn optiek mee te kampen heeft.

Bekijk ter vergelijking bijvoorbeeld eens het beginscherm wanneer je inlogt in Mailchimp.

mailchimp vs mailerlite dashboard vergelijking screenshot mailchimp

Qua eerste overzicht van de prestaties van je campagnes en incentives, is dit een stuk minder eenvoudig te verwerken dan dat van MailerLite.

Want zoals ik hierboven al schreef: Mailchimp is eigenlijk gewoon wat te ingewikkeld voor het gemiddelde kleine bedrijf of de zelfstandig ondernemer.

Dat is ook niet zo gek. Mailchimp is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot veel meer dan alleen een e-mailmarketing platform. Je kunt er onder andere ook socials media posts en ads creëren en beheren, customer journeys maken en zelfs postkaarten versturen naar je contacten in de echte wereld.

Kortom: Mailchimp is gewoon ontzettend uitgebreid. Daarom is Mailchimp perfect als je op zoek bent naar een krachtige marketing automation machine om alles op één plek te managen. Maar het maakt het lastig te navigeren als je het – als klein bedrijf of zzp-er bijvoorbeeld – gewoon wilt inzetten als een simpel middel om in contact te komen en blijven met je doelgroep.

De fombuilder van Mailchimp

Na net te zijn ingezoomd op de form builder van MailerLite nu hetzelfde bij Mailchimp. Dat is immers één van de belangrijkste onderdelen van een e-mailmarketing platform: het gemak waarmee je e-mailadressen vangt.

dit screenshot laat zien hoe de form builder in mailchimp eruitziet

Het eerste wat opvalt is dat de forms “verstopt” zitten onder het audience en tussen de vele andere opties, waar het bij MailerLite één van de hoofdcategorieën is.

Een groot nadeel van deze builder is – zoals ik al schreef – dat je maar één pop-up tegelijkertijd kunt draaien. Dat zie je terug in dit screenshot. Design “a pop-up”, terwijl je op basis van de content op je site misschien wel heel andere dingen wilt vertonen.

Een ander nadeel is dat het gebrek aan overzicht. Zoals je op het screenshot hieronder kunt zien, zijn er allerlei verschillende opties om met je formulieren te combineren.

Wat ik daarbij erg onlogisch vind, is dat je onder “form builder” alle instellingen moet regelen, ook voor het formulier dat je eventueel in de subscriber pop-up sectie maakt.

Dit screenshot laat zien hoeveel verschillende stappen er gezet kunnen worden bij het maken van één form in Mailchimp

Conclusie: Mailchimp is inmiddels zo uitgebreid en compleet geworden, dat het eigenlijk gewoon wat te ingewikkeld is geworden voor gebruik als simpel e-mailmarketing platform.

Welk programma ik in welk geval zou gebruiken en waarom

Het zou natuurlijk geen echte Mailchimp VS MailerLite vergelijking zijn zonder iets te zeggen over wanneer ik de voorkeur aan welk programma zou geven.

Het zal je door het voorgaande al grotendeels duidelijk zijn geworden, maar MailerLite wint het wat mij betreft op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en eenvoud.

MailerLite zal ik dus altijd gebruiken voor:

  • Kleine(re) bedrijven die gewoon een simpele manier willen om bezoekers te converteren
  • Het snel en laagdrempelig opzetten van een e-mailmarketing campagne

Voor mij is dat op dit moment meer dan genoeg. Dat betekent echter niet dat ik Mailchimp nu voor altijd heb afgeschreven. Mailchimp zou ik nog steeds van harte aanbevelen voor:

  • Bedrijven of marketeers die met veel bezoekers en dus data te maken hebben, want met Mailchimp kun je hier op meer manieren in meten en op sturen
  • Wanneer je op zoek bent naar een compleet marketing automation platform (en HubSpot nog een te grote investering vindt)
  • Wie echt de volgende stap wil zetten met e-mailmarketing en doelgroep segmentatie en dus ook bereid is er de tijd in te steken om vertrouwd te raken met alles wat Mailchimp te bieden heeft

Dit laatste punt wil ik nog even toelichten. Als mij één ding duidelijk is geworden, dan is het wel dat Mailchimp een flinke investering van tijd vraagt om er het maximale uit te halen.

Als je dit artikel aan het lezen bent, betekent dat waarschijnlijk dat je Mailchimp vooral ziet als een e-mailmarketing platform en niet zit te wachten op al die toeters en bellen. De conclusie van deze vergelijking zal je dan ook niet verbazen…

Mailchimp VS MailerLite: conclusie

Eigenlijk is deze clash tussen Mailchimp en MailerLite een beetje als appels en peren vergelijken.

Mailchimp is een veel uitgebreider – en daardoor logischerwijs ingewikkelder – programma dan MailerLite.

Ben je bereid die te maken en wil je écht de diepte in? Dan is Mailchimp voor jou waarschijnlijk de beste keuze. Maar, waarschijnlijk ben je dit artikel niet aan het lezen omdat je op zoek bent naar een compleet marketing automation systeem.

Ben je – net als ik – gewoon op zoek naar een simpele manier om bezoekers te converteren, maillijsten te vullen en hier meer sales uit te halen? Dan kan ik MailerLite van harte aanbevelen.

Written by

Jolanda Huijsmans Follow van DigiBach

Jolanda werkt naast haar baan als jobcoach in de geestelijk gehandicaptenzorg aan haar online praktijk voor rust, ontspanning en zingeving, DigiBach. Voor OnlineMarketing.nl schrijft ze over waar ze als kleinschalige online ondernemer zoal tegenaan loopt, om anderen zoals zijzelf vooruit te helpen met hun eigen business.

Comments

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…

Je bent momenteel offline