Een professionele website laten maken is een van de belangrijkste stappen die je als (beginnende) onderneming zet. Om er meteen maar een cliché tegenaan te gooien: de website wordt het online visitekaartje van je bedrijf. Maar het is eigenlijk nog zoveel meer dan dat. Als jouw bedrijfswebsite juist nog steeds alleen maar een online visitekaartje is, dan […]
Een professionele website laten maken is een van de belangrijkste stappen die je als (beginnende) onderneming zet. Om er meteen maar een cliché tegenaan te gooien: de website wordt het online visitekaartje van je bedrijf. Maar het is eigenlijk nog zoveel meer dan dat.
Als jouw bedrijfswebsite juist nog steeds alleen maar een online visitekaartje is, dan is dat een goede reden om een nieuwe website te laten maken.
Een goed gebouwde website zorgt namelijk voor klanten. En dus voor keiharde knaken.
Het is het online moederschip van je onderneming. Hier verkoop je je producten, werf je klanten, publiceer je succesverhalen en blogs om je gezicht aan nog meer mensen te laten zien.
Daar komt nog bij dat het tijd kost om een professionele website te maken. Veel tijd. Ook wanneer je het uitbesteedt aan een professionele partij. De kosten kunnen dan snel oplopen, zeker als tijdens het proces onverwachte zaken aan het licht komen. Zaken die – dat maakt de pijn van het verlies aan tijd en geld vaak alleen maar groter – voorkomen hadden kunnen worden.
Niet iets om over één nacht ijs mee te gaan dus. En dat hoeft ook niet.
In dit hoofdstuk bespreken we veelgemaakte fouten bij het laten maken van een professionele website. Waar moet je allemaal op letten om een geschikte partij te vinden, zodat jij niet met die fouten te maken gaat krijgen?
Zelf heb ik dit wel fout zien gaan, dus ik weet als geen ander hoe belangrijk het is om dit te voorkomen ?
In dit hoofdstuk:
Wanneer je hier terecht bent gekomen nadat je stap-voor-stap onze nieuwe website guide hebt doorgelezen, dan heb je daar als het goed is al over nagedacht. In de vergelijking tussen website laten bouwen of het zelf doen kun je daar alles over lezen, dus daar ga ik hier verder niet op in.
Ook ga ik ervan uit dat je helemaal helder hebt dat het inderdaad tijd is voor een nieuwe website.
In het vervolg van dit hoofdstuk neem ik aan dat je zeker weet dat een professionele website laten maken voor jou the way to go is. Twijfel je nog? Dan raad ik je aan om er eerste de hoofdstukken hierboven nog even op na te slaan.
Wanneer je een website wilt laten maken, zijn er tientallen ervaren mensen en bureaus die staan te trappelen om dat voor je te regelen. Daarnaast zijn er helaas ook tientallen niet-zo-ervaren mensen die graag je geld van je aannemen, in ruil voor een website die beter had gekund.
Hieronder gaan we bespreken hoe je voorkomt dat het bouwen van jouw website uitloopt op een grote (financiële) teleurstelling.
Klaar voor? Mooi, daar gaat ie!
Het eerste om te bepalen, is wat het budget is dat je beschikbaar hebt voor het laten maken van je website. Let wel: ik ga je hier niet vertellen wat het jou gaat kosten. Dat is namelijk van te veel factoren afhankelijk om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Waarom dan toch deze paragraaf, hoor ik je nu denken.
Dat is omdat het wel belangrijk is dat jij er van tevoren alvast over hebt nagedacht. Realiseer je dat het laten maken van een website geld kost en dat je hier dus budget voor vrij moet maken.
Bedenk je ook dat goedkoop heel vaak duurkoop is. Denk dus niet dat je er met een budget van een paar tientjes wel bent.
Ja, natuurlijk kun je ook voor een paar honderd euro een website laten maken. Maar bedenk even dat het uurloon van een webdesigner of bureau vaak al snel rond de 100 euro ligt. Dat betekent dat in jouw website van 600 euro zo’n 6 uur werk zijn gaan zitten.
Klinkt dat als genoeg tijd voor het bouwen van een technisch hoogstandje?
Precies.
Doe jezelf dus een plezier en zorg voor wat realiteitszin voordat je op zoek gaat naar iemand om je website te laten maken. En dat wil juist niet zeggen dat je nu al een bepaald bedrag in je hoofd moet nemen en daar niet meer van af mag wijken.
Bepaal wat je kunt besteden en wat je verwacht van je website. Ga met partijen in gesprek om te ontdekken of zij kunnen leveren wat je zoekt voor wat je te besteden hebt. En durf zo nodig je budget of je verwachtingen bij te stellen.
Misschien wil je bepaalde taken voor de site – zoals het schrijven van de teksten voor op de pagina’s – zelf doen. Dat kan veel geld schelen, omdat het schrijven van die teksten behoorlijk arbeidsintensief is.
Daar staat tegenover dat jij misschien geen professionele copywriter bent en dat de teksten die jij schrijft minder goed converteren en minder geschikt zijn voor zoekmachine optimalisatie.
Hetzelfde probleem kan zich voordoen wanneer je besluit jouw website te laten maken door een freelancer. Die kan namelijk nooit goed zijn in alles (development, SEO, copywriting etc.).
Bij het laten maken van een website heb je grofweg twee opties. Je schakelt een bureau (of agency) in, of je huurt een freelancer om je website te laten maken.
Beiden hebben zo hun voor- en nadelen. Laten we die eerst eens onder de loep nemen. Dat helpt je namelijk om te bepalen welke vorm het beste past bij jouw bedrijf.
Het voordeel van jouw website laten maken door een bureau, is dat er doorgaans een team mensen met verschillende expertises aan je site komt te werken. Vergelijk het met het bouwen van een huis. Dat gebeurt ook niet door één persoon, maar door een klein leger van metselaars, loodgieters, elektriciens en ga zo maar door.
Natuurlijk zijn er ook alleskunners, maar die metselen over het algemeen net wat minder recht en werken de leidingen net wat minder mooi weg.
Zo is het doorgaans ook met het laten maken van een website. De alleskunner kan dan wel alles, maar kan dat alles niet zo goed als een team met verschillende experts op hun eigen gebied. Voor een goede website is namelijk iemand nodig die de site kan designen, iemand die dat design vervolgens kan bouwen (coderen), maar bij voorkeur heb je ook mensen die kennis hebben van het optimaliseren van de conversies of de vindbaarheid in Google.
Pro tip! Ga bij voorkeur voor een bureau dat ook online marketing aanbiedt (zodat daar ook rekening mee wordt gehouden en er niet langs elkaar wordt gecommuniceerd). In het verleden heb ik aan den lijve ondervonden hoe het voor problemen kan zorgen wanneer je een bureau je website laat maken waar enkel en alleen naar functionaliteit wordt gekeken. Het was een hels karwei om die website vindbaar te maken in Google of zelf een simpele, alternatieve landingspagina te maken.
Vraag dus altijd of en hoe er in het bouwen van je website rekening wordt gehouden met zaken als zoekmachine optimalisatie en hoeveel vrijheid je zelf hebt voor snelle aanpassingen.
Conclusie: wil je een geavanceerde website die op alle terreinen optimale prestaties levert? Dan kun je die website het beste laten maken door een bureau.
Met freelancers heb je grofweg twee kampen.
Aan de ene kant: freelancers zijn vaak de creatievelingen die niet voor een baas wilden werken of gewoonweg meer konden verdienen door voor zichzelf aan de slag te gaan.
Aan de andere kant: misschien waren ze gedwongen om voor zichzelf aan de slag te gaan omdat ze niet goed of gemotiveerd genoeg waren om aan de bak te komen bij een bureau.
Maar laten we voor het gemak even aannemen dat alle freelancers werk leveren van een vergelijkbare kwaliteit en dat jij hierin zelf het kaf van het koren kan scheiden.
Het voordeel van een freelancer je website laten maken, is dat je precies weet wie er aan je project komt te werken. Bij bureaus krijg je vaak te maken met één projectmanager die vervolgens de schakel is tussen jou en de developers die daadwerkelijk aan het bouwen en coderen gaan. Of je hebt wel direct contact met de developer, maar er werken meerdere developers aan jouw website.
Een freelancer is zelf bedrijfsleider, projectmanager, contactpersoon en bouwer. Je weet dus wie er aan jouw website werkt. En dat is een prettig idee. (Hoewel het ook een groot nadeel kan worden, wanneer je freelancer bijvoorbeeld wegvalt.)
Daar staat tegenover dat je gespreide kennis van bureaus waar ik hierboven over schreef, misloopt. Het is voor die eenling nu eenmaal geen doen om op de hoogte te zijn van álle ontwikkelingen op het gebied van development, design, SEO en ga zo maar door.
Vergelijk het met dat huis dat gebouwd moest worden.
Maar, die huizen zijn natuurlijk ook niet voor niets zo duur. Datzelfde geldt voor je website. Het kost geld om een team van experts aan één project te laten werken. En dan heb ik het nog niet over de indirecte kosten, zoals het bedrijfspand waar het bureau is gevestigd, die projectmanager die het team van experts overziet enzovoorts.
Kort gezegd: een freelancer is vaak goedkoper om je website te laten maken.
Wees je er wel bewust van dat freelancers je erg afhankelijk maken. Dus als een freelancer minder betrouwbaar is en het werk minder serieus neemt, dan kan dat grote gevolgen hebben voor jou als klant. Of wat gebeurt er wanneer de freelancer plotseling in een burn out terechtkomt? Daar zit je dan, met je half afgebouwde website.
Ook schakelen freelancers vaak weer andere freelancers in om het gebrek aan expertise op bepaalde vlakken – waar we het hierboven over hadden – op te vangen. Dat kan prettig zijn, jij krijgt immers meer experts die aan jouw website werken, maar als er iets mis gaat kan het ook leiden tot onduidelijkheid wie daarvoor verantwoordelijk moet worden gehouden.
Bij een bureau zijn al dat soort zaken een stuk helderder. De verschillende experts zijn collega’s, en dus een stuk minder snel geneigd elkaar onder de bus te gooien wanneer het eropaan komt.
Conclusie: een freelancer je website laten maken is een prima keuze wanneer je gewoon een goede site wilt, zonder al te veel toeters en bellen. Wanneer je geen tijd of kennis hebt om je site zelf te maken, maar ook niet genoeg budget om een duur bureau in te huren.
In mijn ervaring zijn freelancers namelijk vaak een betere keuze dan een goedkoop bureau.
Of je nu voor een bureau of een freelancer kiest: er zijn een aantal valkuilen die je beter kunt vermijden. Dat gaat je niet alleen voor irritaties besparen, maar ook een hoop verspilde tijd en – ook niet geheel onbelangrijk – geld.
Hier zijn dus een aantal factoren om je te helpen in jouw zoektocht naar het perfecte bureau, die ene geweldige freelancer of misschien wel de verzameling van freelancers die jij bij elkaar brengt voor het beste resultaat.
Wat is het belangrijkste doel van jouw website? Dat hij er mooi uitziet? Nee, dat is dat hij leads en daarmee klanten oplevert.
Toch zijn veel websitebouwers vaak vooral bezig met de vorm van de website, oftewel: hoe hij eruitziet. Ze willen een flitsende site opleveren, die de laatste designtrends volgt en die uniek is. Daarvoor vullen ze de site met hippe effecten die functioneel niets toevoegen maar wel “tof” zijn.
Nu is er natuurlijk niets mis met wat toffe effecten. Maar het moet wel een logisch onderdeel van de site zijn en bijdragen aan de prestaties daarvan.
In plaats van een goede designer of kunstenaar, wil je een bureau of professional die nadenkt over welke mensen jouw site gaan bezoeken, wat ze daar zoeken en hoe de website hen kan helpen de volgende stap in hun zoektocht te zetten (idealiter: klant bij jou worden).
Laat je dus niet verleiden door hippe designers die je een kunstwerkje beloven. Liever een saaie en simpele website die zijn werk doet, dan een duur paradepaardje waar geen enkele lead uit voortkomt.
Hoor je in het voortraject een freelancer of bureau niet praten over zaken als conversie optimalisatie, hoe de snelheid en vindbaarheid van je site gewaarborgd gaan worden of hoe ervoor gezorgd gaat worden dat bestaande rankings (als je al een site hebt) behouden gaan worden.
Vragen ze (mits je op dit moment al een website hebt draaien) niet naar je huidige Google Analytics toegang, om te kijken naar de gebruikersstroom op jullie huidige website? Dan moet er een alarmbelletje gaan rinkelen.
Dat er conversies binnenkomen is namelijk jouw #1 doel van je website. Als hier geen aandacht aan wordt besteed tijdens het salesgesprek, dan moet je eigenlijk wegwezen of er in ieder geval kritische vragen over stellen.
Maar laat je ook hierin niets wijsmaken. Ik hoor soms beloftes over conversiepercentages en die kan niemand je geven. Besef dat een conversie percentage van 3,5% bijvoorbeeld vaak al extreem goed is. Zeker wanneer je actief met online marketing mogelijkheden zoals SEO, SEA, Social Advertising etc. aan de slag gaat. Dan komen er veel bezoekers op je website die voor het eerst in aanraking komen met jouw bedrijf. De kans dat die direct converteren, is bijzonder klein, hoe goed je website ook in elkaar zit.
Een CMS – een content management systeem – is software voor het managen en updaten van je website. Het bekendste voorbeeld is WordPress.
Waarschijnlijk denk je bij het laten maken van je site vooral aan de front-end, oftewel het zichtbare gedeelte van je site.
Dat is niet zo gek. Het is immers het gedeelte dat jij en je bezoekers te zien krijgen en waar the magic happens.
Maar, minstens zo belangrijk is de back-end: oftewel het technische gedeelte. Zeg maar de rook en de spiegels die de magie mogelijk maken.
De back-end is ook waar je aanpassingen aan de website doet.
“Maar ik laat mijn website toch juist maken om daar zelf niet aan te hoeven sleutelen?”
Klopt, maar er is geen bedrijf waarin niet zo nu en dan iets aan de website moet worden aangepast. Of het nu gaat om het publiceren van nieuws over het bedrijf, een nieuw product of een wijziging in de openingstijden of prijzen.
Vraag dus altijd of de partij die je overweegt jou een kijkje onder de motorkap geeft. Oftewel: laat ze maar zien hoe de back-end van een van hun projecten eruitziet en of dat iets is waar je zelf eenvoudig mee voort kunt nadat zij de website hebben opgeleverd.
Van wie neem je eerder dieetadvies aan? Een afgetrainde spierbundel of iemand die eruitziet als Jabba de Hutt uit Star Wars? Zou jij je kantoor laten schoonmaken door een bedrijf dat in een ranzig bestelbusje komt voorrijden?
Precies.
Met diezelfde logica is het waarschijnlijk ook geen goed idee om deze “specialisten” aan te nemen:
Als iemand zijn eigen zaakjes al niet op orde kan brengen, waarom zou hij of zij dat dan voor jouw website wél voor elkaar krijgen?
Het belangrijkste wapen in je zoektocht naar de juiste partij om je website te laten maken, zijn de beoordelingen van hen die je voorgingen.
Iedereen kan je gouden bergen beloven, maar daden zeggen meer dan 1000 woorden. Bestudeer dus de sites die al gemaakt zijn door deze partij en zet eens voor jezelf op een rijtje wat je daaraan bevalt. En wat juist niet?
Besluit je met deze partij om tafel te willen, dan geeft dit je alvast een heel mooi uitgangspunt voor het gesprek. Je kunt aangeven wat je van hun eerdere werk graag wel en niet in je eigen site terug zou zijn, wat handvatten geeft voor het proces. En als jij je huiswerk goed hebt gedaan, wordt het werk en daarmee het eindproduct van de websitebouwer daar alleen maar beter van.
Bekijk daarnaast ook de reviews. Onthoud hierbij dat negatieve (en dan met name de reacties van het bedrijf daarop) vaak minstens zoveel zeggen als positieve.
Onthoud dat mensen graag online hun gal spuwen. Die 1-ster kan ook van een concurrent van het bedrijf komen, of cliënten met onrealistisch hoge verwachtingen. Van de reacties van het bedrijf op deze reviews kun je vaak veel leren over hoe dat bedrijf te werk gaat. Of informeer in het oriënterende gesprek gewoon eens waarom meneer X zo negatief was.
Wil je nog wat verder gaan? Vraag dan of je een paar (oud)klanten van het bureau of de freelancer die je op het oog hebt zou mogen bellen. Dat geeft het beste beeld van de sterke en minder sterke punten van het bedrijf in kwestie.