Home Kennisbank SEO Linkbuilding

Linkbuilding

2K
Ruben de Vries SEO specialist

Linkbuilding. De SEO-factor waarvan men zegt dat deze voor 70% verantwoordelijk is voor de zoekresultaten. 70% is natuurlijk een gigantisch groot percentage en hierom is er ook veel informatie te vinden over dit aspect. Toch zijn er maar weinig internet-marketingbureaus die linkbuilding goed inzetten om websites en daarmee pagina’s te optimaliseren. Google geeft zelf ook toe in de uitingen in de pers dat linkbuilding een groot aspect is van het algoritme. Hierom zijn ze streng (en worden ze steeds strenger) als het gaat om inkomende links. Logisch wel, want anders zouden websites door middel van manipulatie gemakkelijk hoog in Google kunnen komen.

Linkbuilding uit laten voeren door OnlineMarketing.nl

Bij OnlineMarketing.nl gaan we niet klakkeloos links naar de website aanmaken om te zorgen dat deze hoger in zoekresultaten van Google komt. Wij werken het liefst met SEO pakketten. Zo gaan we eerst de website optimaliseren en hierna kijken we naar relevante en hoge kwaliteitlinks. Dit doen we, omdat inkomende links niet de enige factor zijn. Het is één van de 200 en wij streven ernaar dat al deze factoren goed moeten zijn.

Op deze pagina nog veel meer informatie over linkbuilding, lees gerust verder.

Ankerteksten – Linkbuilding

Ankerteksten zijn teksten waarachter een link zit. Google kijkt hiernaar, omdat de tekst aangeeft in hoeverre dat onderwerp terugkomt in de pagina waar naartoe wordt gelinkt. In het verleden werkte het erg goed als er zo veel mogelijk links met bepaalde anker teksten naar de pagina geplaatst werden met het zoekwoord waar je de website graag op wilde laten scoren. Tegenwoordig werkt dit niet meer zo. Google ziet een te hoog percentage met een bepaalde ankertekst tegenwoordig als ‘spam’ en waardeert pagina’s op deze zoekwoorden dan weer juist minder. Natuurlijk is het verkrijgen van een ankertekst met het zoekwoord nog steeds goed, maar dit zal een erg laag percentage van het geheel moeten zijn. Linkbuilding is mede hierom een ‘tricky’ vak en kun je dus beter overlaten aan mensen die hier ervaring mee hebben.
Er zijn twee typen links en in dit artikel zal ik kort even ingaan op deze twee soorten. Op onderliggende pagina’s over de twee soorten ga ik dieper in op dit onderwerp.

Interne links, hoe belangrijk zijn deze? – Hoger in Google door linkbuilding

Interne links en interne linkstructuur is voor Google erg belangrijk. Dit komt doordat een goede linkstructuur bijdraagt aan duidelijkheid voor de menselijke bezoeker en dit neemt Google mee in zijn beoordeling. Het is dan ook belangrijk dat er per pagina links staan naar gerelateerde andere pagina’s binnen jouw website, zodat indien de bezoeker hier meer over wilt weten hij of zij gemakkelijk deze informatie kan opvragen. Tevens zorgt het ervoor dat Google de pagina’s vaker tegenkomt. Hierdoor wordt de site vaker geïndexeerd.

Externe links, stemmen winnen voor uw site!

Externe linkbuilding, dit is het deel waar de meeste online marketing bureaus zich mee bezighouden als ze het over zoekmachine optimalisatie hebben. Als er goed linkbuilding wordt uitgevoerd zul je ook zien dat de website gaat stijgen in de resultaten van Google. Met de juiste on-page SEO is er dan ook voor te zorgen dat deze meer bezoekers gaat krijgen. Toch is het niet altijd handig om linkbuilding uit te besteden aan derden. Google waardeert namelijk niet iedere binnenkomende link hetzelfde. Een goede link is een link van hoge kwaliteit en relevant voor het onderwerp.

Voorbeeld: Het zou dan ook mooi zijn dat als u een televisie-webshop heeft dat uw site een link ontvangt van www.philips.nl die zijn bezoekers doorverwijst naar uw webshop. Dit is beter dan een link van bijvoorbeeld de plaatselijke paardenmanege. Dit geldt natuurlijk alleen voor het onderwerp “TV kopen”. Als je een hoefsmid bent dan is een link van de plaatselijke paardenmanege wellicht wel interessant. Afijn, waarschijnlijk snapt u wel wat ik bedoel!

Doordat er bepaalde ‘linkbuilding experts’ zijn die niet op deze aspecten letten zullen deze links juist averechts werken. Google markeert ze in deze gevallen als spam en je raadt het al, dit is niet goed voor de ranking van de site in de zoekmachines.
Meer weten over linkbuilding? Neem gerust contact op met ons.

PS. Ons artikel over linkbait al gelezen?

Was dit artikel nuttig?
lezers vonden dit nuttig, 0 niet

Deel