De LinkedIn updates voor 2021 – gedeeld door LinkedIn zelf!

Een ‘geinig’ project. Zo noemde Lara Ferrari Julio van LinkedIn het. Het organiseren van een webinar met daarin dé nieuwtjes en LinkedIn updates omtrent advertising, zonder dat webinar te promoten met ads of emailing.

De enige promotie bestond uit organische berichten op de eigen LinkedIn pagina’s van de medewerkers van LinkedIn. Het gevolg: een vrij kleine groep (minder dan 200 man) die allemaal gerichte vragen konden stellen over de gedeelde nieuwtjes en allemaal de aandacht kregen waar nodig. Onder de nieuwtjes zitten toch een aantal ‘pareltjes’ die het delen waard zijn.

En voor jou fijn: ik was één van die 200 aanwezigen en deel mijn belangrijkste bevindingen en LinkedIn updates in dit artikel!

We trappen af met wat feitjes

Ook dit jaar heeft LinkedIn weer een forse groei doorgemaakt. Zo kregen we o.a. te horen dat er ook dit jaar weer 60% meer nieuwe content op het platform wordt gedeeld.

Volgens veel mensen begint LinkedIn onder die hoeveelheid content wat richting Facebook te gaan (zowel qua content als uitstraling met het nieuwe design en de toevoeging van stories). Toch blijft kennis opdoen de belangrijkste voor mensen om LinedIn te gebruiken:

Op dit moment heeft het platform meer dan 722 miljoen gebruikers en 55 miljoen bedrijfspagina’s. Meer dan 163 miljoen mensen komen uit Europa waarbij de UK (29 miljoen) en Frankrijk (21 miljoen) koplopers zijn.

Leestip!

Wil jij ook van deze cijfers profiteren? Lees dan dit 👇

Wat voor agencies de belangrijkste LinkedIn update van de dag zal zijn geweest: Business Manager

EIN-DE-LIJK! Al in 2019 werd het aangekondigd maar nu lijkt het er echt van te komen. Zoals het er nu naar uit ziet in Q2 van 2021. Met Business Manager moeten we voortaan op één plek de toegang kunnen regelen van advertentie accounts, pagina’s en custom audiences.

Voor een agency is dit echt een must. Het gaat ons leven een stuk simpeler maken, maar nog even wachten dus…

De lancering van Custom Segments

Dan is het tijd voor het eerste advertising nieuwtje: Custom Segments. Waarbij direct werd opgemerkt dat dit niet voor iedereen beschikbaar is (op dit moment), maar alleen voor mensen met een eigen LinkedIn accountmanager.

Custom Segments kun je zien als de Linkedin-versie van ‘Life events targetting’ van Google Ads. Het is daarmee mogelijk om mensen te targetten op het moment dat het ertoe doet. Bijvoorbeeld omdat ze geslaagd zijn, verhuisd zijn of een promotie hebben gemaakt.

Targetting op basis van Member Traits

Ook nieuw is de targetting op basis van Member Traits. Met het targeten van Member Traits kun je mensen bereiken op basis van gedrag. Denk hierbij aan mensen die regelmatig bijdragen delen op LinkedIn, frequente reizigers of werkzoekenden.

Dit zijn directe en afgeleide gedragskenmerken van LinkedIn gebruikers op basis van acties die ze ondernemen op LinkedIn en hun LinkedIn-profiel.

Interesse targetting is uitgebreid

Met de overname door Microsoft, is LinkedIn nu ook in staat om data uit de zoekmachine van Microsoft (Bing) te gebruiken in de targetting. Mede daardoor is de interesse targetting uitgebreid. De interesse targetting is nu o.a. op basis van zoekgedrag van mensen op Bing, naast bijvoorbeeld pagina’s die worden gevolgd en hashtags die worden gebruikt.

Meer weten over account based marketing op LinkedIn?

Luister dan ook ons interview met Yoey van der Veen die zich hier namens LinkedIn mee bezighoudt!

Remarketing wordt uitgebreider

Onlangs zijn de remarketingopties op LinkedIn al uitgebreid met o.a. retargeting van mensen die x% van een video hadden bekeken of een Lead Gen Form hadden geopend/ingevuld. Nu komt daar ook organische remarketing bij. Het wordt mogelijk om doelgroepen te maken van mensen die interactie hebben gehad met organische content op LinkedIn. Bijvoorbeeld mensen die een event hebben bijgewoond of op je LinkedIn bedrijfspagina op de call-to-action button hebben geklikt.

Company Engagement Report

De doorgewinterde LinkedIn adverteerders zijn al lang op de hoogte van het feit dat je ook een eigen audience kunt maken op basis van bedrijven die je wilt targetten. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een eigen matched audience voor uploaden. Nieuw is echter de mogelijkheid om nu ook direct te zien hoe de mensen van die bedrijven reageren op je advertenties met het Company Engagement Report. Dit is bij de meeste adverteerders al direct uitgerold en vind je onder je Audience overzicht (bij Matched Audiences). Het ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Je kon erop wachten: Stories Ads

De testen waren al gesignaleerd (in o.a. Brazilië) maar het gaat er echt komen: het adverteren met Stories. Deze ads zullen na elke derde organische storie in de LinkedIn app voorbij komen.

Wat andere, in mijn ogen minder relevante, updates:

Naaste bovenstaande items, is er nog meer gedeeld. Een korte opsomming:

  • Het betaald promoten van LinkedIn Events is nu ook mogelijk. Waarbij het ook mogelijk is om de leaddata te downloaden van mensen die aangeven aanwezig te zijn op je events. Meer informatie daarover vind je direct online.
  • Document Ads: adverteren met een document (bijvoorbeeld een whitepaper). Op zich hartstikke leuk maar in mijn ogen minder relevant als je echt leads wilt genereren want zoals het er nu naar uitziet komen deze ads NIET met een optie om NAW gegevens te verzamelen.

Veel succes!

Sparren over deze nieuwe zaken of prangende vragen aan mij stellen? Dat kan in onze Community. Wil je meer horen over

Tot snel 🙂

Written by

Lars Maat Follow

Sinds 2011 ben ik werkzaam in de online marketing, vooral met online advertising (Google, Bing, Facebook, Instagram en LinkedIn). Met Maatwerk Online helpen we bedrijven met het behalen van meer klanten uit het internet. Dit doen we sinds 2013 vanuit ons kantoor in hartje Rotterdam.

Comments

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…

Je bent momenteel offline