Hoofdstuk 4: Verkopen op marktplaatsen. Tips & Tools

Goed, je hebt inmiddels een duidelijk beeld van hoe marketplace marketing jouw business een boost kan geven. Want verkopen op marktplaatsen geeft natuurlijk volop mogelijkheden om je sales te verhogen. Maar zoals we hebben kunnen zien, gaan de voordelen nog een stuk verder dan dat. Daarna maakten we in de vorige twee hoofdstukken een uitgebreide […]

Hoofdstuk 4: Verkopen op marktplaatsen. Tips & Tools

Goed, je hebt inmiddels een duidelijk beeld van hoe marketplace marketing jouw business een boost kan geven. Want verkopen op marktplaatsen geeft natuurlijk volop mogelijkheden om je sales te verhogen. Maar zoals we hebben kunnen zien, gaan de voordelen nog een stuk verder dan dat.

Daarna maakten we in de vorige twee hoofdstukken een uitgebreide ronde langs marktplaatsen in Nederland, België en China. Maar hoe kun je jouw verkopen op deze marktplaatsen optimaliseren?

Oftewel: hoe zorg je ervoor dat je producten via marktplaatsen verkopen zoveel mogelijk oplevert?

Verkopen op marktplaatsen met de juiste tools

Digitalisering heeft zo zijn voordelen. Online marketing tools maken het leven van online ondernemers en marketeers een stuk eenvoudiger.

Dat is in het landschap van verkopen via marktplaatsen niet anders.

Juist wanneer je werkt met grote productfeeds en een gevarieerd aanbod, zijn tools onmisbaar om je verkopen te stroomlijnen en je processen overzichtelijk te houden. Hieronder zetten we een aantal waardevolle tools voor je op een rijtje, die jou gaan helpen effectiever te verkopen via marktplaatsen.

1. Channable

De ultieme tool voor het optimaliseren van product feeds voor verkopen via verschillende online marktplaatsen. Daarnaast kun je ook je aanbod op affiliate netwerken eenvoudig managen.

Kortom: een handige tool om je verkopen via verschillende kanalen te centraliseren en op één plek te managen.

Ideaal voor grote e-commerce aanbieders. Maar als je een webshop hebt en jouw producten gewoon simpel wilt aanbieden op o.a. Bol.com dan kan Channable wat overdreven groot en prijzig zijn.

In dat geval is de volgende in deze lijst waarschijnlijk meer aan jou besteed…

2. Woosa (voor WooCommerce webshops)

Maak je gebruik van een WooCommerce webshop? (Die kans is best groot, aangezien een behoorlijk percentage van het web is gebouwd op WordPress.) Dan zijn de plugins van Woosa ideaal voor jou.

De meest populaire, de Bol.com plugin, maakt het je bijvoorbeeld erg eenvoudig om het aanbod uit je eigen webshop ook beschikbaar te maken op Bol.com. Ook helpt deze plugin je om je voorraad en je pricing up-to-date te houden.

En dat bespaart je veel handmatig werk, en dus kostbare tijd.

Naast deze plugin zijn er ook plugins om het verkopen op andere marktplaatsen te vergemakkelijken. Bijvoorbeeld:

  • Amazon
  • VidaXL
  • Marktplaats

Bekijk het volledige aanbod van Woosa.

3. EffectConnect

Met EffectConnect automatiseer je verkopen via marktplaatsen, zodat orders gewoon in jouw webshop terechtkomen. Ook zorgt de tool ervoor dat Track&Trace codes automatisch naar de marktplaats worden verzonden en dat je voorraden gesynchroniseerd blijven. Tot slot helpt EffectConnect je bij het behalen van het zogenaamde koopblok op Bol: de eerste vertoning wanneer iemand een bepaald product zoekt.

Wil je juist meer mensen naar je eigen webshop trekken om daar je producten te verkopen? Dan helpt EffectConnect je om feeds te genereren voor kanalen als Google Shopping en Facebook. Zo market je eenvoudig je producten op plekken waar veel mensen komen en haal je die mensen vervolgens naar je eigen webshop.

4. Twee tips voor verkopen via Amazon

Deze twee tools zijn voor wie producten wil verkopen via Amazon:

De eerste – JungleScout – kan je helpen binnen elke fase van het verkopen via Amazon. Of je nu een beginnende of volleerde verkoper bent. Van het kiezen van de juiste producten om te verkopen tot het verzamelen van meer reviews om je sales proces te optimaliseren.

Met Market Intelligence kun je waardevolle inzichten verzamelen over producten en concurrentie. Dat kan je helpen om op dat ene zoekwoord de nummer 1 positie in de feed te veroveren. Of om te bepalen of een product het überhaupt waard is om er de concurrentie mee aan te gaan.

5. ChannelEngine

Ook ChannelEngine is een tool die het eenvoudiger maakt om je webshop aanbod ook beschikbaar te maken op online marketplaces.

meer verkopen op online marketplaces met channelengine

6. DataFeedWatch

Met DataFeedWatch optimaliseer je je product feeds, draai je analyses op product niveau en draai je eenvoudig feed-driven zoekadvertenties op Google.

Met de functie “price-watch” zorg je er bovendien voor dat je jouw concurrentie voor blijft. Dit is een soort automatische markt vergelijker. Ideaal wanneer de prijs bij jouw producten van doorslaggevend belang is.

7. Productsup

https://www.productsup.com/

Tips om meer te verkopen op marktplaatsen

In het begin van deze gids vergeleken we verkopen op marktplaatsen al met het runnen van een winkel in een warenhuis. Je profiteert van de grote stroom bezoekers die de overkoepelende keten aantrekt, maar je moet tegelijkertijd zelf de nodige moeite doen om tussen al dat aanbod op te vallen.

Hieronder verzamelen we een aantal best practices die je hiervoor in acht kunt nemen.

1. Ken je zoekwoorden

Het uitvoeren van een gedegen zoekwoordonderzoek helpt je om de zichtbaarheid van jouw producten te vergroten. Waar zoeken je klanten naar? Welke woorden kun je dus het beste in je beschrijving terug laten komen?

Dit helpt zowel je vindbaarheid op de marktplaats zelf, maar ook voor mensen die via Google op zoek gaan naar een product.

De kans is groot dat je zelf ook wel eens via die weg bij een aankoop terecht bent gekomen. Je tikt in Google in waar je naar op zoek bent. En bovenaan de resultaten: een product op Bol.com.

Grote kans dat je dit product vervolgens in je winkelmandje hebt gegooid.

Door de juiste zoekwoorden in je product omschrijving te verwerken, vergroot je de kans dat jouw product via diezelfde weg gevonden wordt.

2. Een foto zegt meer…

Die woorden zijn leuk, maar een goede product foto zegt natuurlijk meer dan 1000 zoekwoorden.

De product foto’s zijn dan ook jouw kans om het verschil te maken ten opzichte van de rest van het aanbod.

Voeg meerdere foto’s van het product toe. Bij voorkeur waarop het product in gebruik te zien is, maar ook stilstaand en duidelijk vanuit verschillende hoeken.

Bedenk ook dat voor veel producten de grootte van belang is, dus geef een referentiekader zodat je bezoekers dit eenvoudig kunnen zien.

Banana for scale
Banana for scale!

3. Ken je publiek

Wat geldt voor iedere vorm van online marketing, geldt zeker ook voor verkopen op marktplaatsen. Het kennen en begrijpen van je publiek is van groot belang.

Met de juiste kennis kun je namelijk de ervaring van jouw klanten persoonlijker maken en inspelen op hun behoeften.

Door op hun wensen, angsten en vragen in te spelen met je titels, afbeeldingen en product omschrijving, zullen ze veel eerder geneigd zijn het product bij jou te bestellen.

4. Oftewel: laat zien wat je klant aan het product heeft

In plaats van alleen een saaie opsomming van specificaties te geven, kun je ook proberen om een beeld te schetsen van hoe het leven van je klant beter wordt met dit product.

Welk probleem probeert hij of zij hiermee op te lossen? Hoe gaat dit product daarin ondersteunen? Hoe wordt het leven van je klant er beter door en wat laat hij of zij liggen door niet tot aankoop over te gaan?

5. Verkopen op marktplaatsen vraagt om transparantie en drempels wegnemen

Laten we eerlijk zijn: het is best een beetje eng om iets te kopen via een online marktplaats.

Als et product tegenvalt, kapot blijkt te zijn of misschien zelfs helemaal nooit arriveert, heb je immers geen winkel om langs te gaan om dit probleem op te lossen.

Probeer daarom zoveel mogelijk van de mogelijke drempels voor je klant weg te nemen. Bijvoorbeeld:

  • Door gratis retourneren aan te bieden geef je de zekerheid dat iets teruggestuurd kan worden als het niet past
  • Wees glashelder over wat klanten kunnen verwachten als ze bij jou bestellen. Wat gebeurt er na afrekenen? Ook de omschrijving van het product en hoe dit het leven van de klant beter gaat maken, valt hier natuurlijk onder
  • Laat met reviews zien dat klanten die reeds bij je bestelden tevreden zijn, zodat nieuwe bezoekers meer vertrouwen krijgen dat het wel goed zit