14 Online Marktplaatsen om je omzet te vergroten

Online marktplaatsen zijn al jarenlang immens populair en zijn er in alle soorten en maten. Er zijn natuurlijk de giganten Bol.com en Amazon die eigen en andermans producten door elkaar aanbieden. Veel mensen beginnen hun zoektocht naar een product tegenwoordig op zo’n marktplaats op internet en slaan Google daarbij zelfs al over. 

Steeds meer ondernemers bieden hun producten daarom – naast de eigen webshop – ook aan via deze platformen. Maar er zijn nog veel meer online marktplaatsen waar je je voordeel mee kunt doen, ook als particulier. 

En het mooie is: op de meeste van die marktplaatsen kan iedereen verkopen! Ook als je gewoon wat ruimte in huis wilt creëren. Daarom speciaal voor Koningsdag 2020, waar je deze keer je spullen niet vanaf een kleedje op straat kunt slijten, zetten we de populairste online marktplaatsen van Nederland voor je op een rij.

Spring naar: 

Wat zijn online marktplaatsen? 

14 online marktplaatsen die je moet kennen 

Pro-tip: Channable

De kansen van online marktplaatsen 

5 Verkooptips voor meer omzet uit marktplaatsen

Wat zijn online marktplaatsen? 

Een online marktplaats is een platform dat zelf geen producten levert, maar waar anderen hun producten en diensten kunnen aanbieden. Net als de offline markt dus, waar een koopman een kraam kan huren om luidkeels zijn aardbeien aan te prijzen. Online marktplaatsen hebben zelf dan ook (meestal) geen fysieke voorraad. 

Een marktplaats op internet verdient dan ook geld met het genereren van verkopen voor iemand anders. Zo kan er een marge worden berekend over de gemaakte omzet. Ook het betalen van een vast bedrag op basis van het aantal keren dat een product is bekeken, komt vaak voor. Als verkoper betaal je dus voor de zichtbaarheid die het platform voor jou genereert. 

Marktplaatsen op internet zijn helemaal hip

14 Online Marktplaatsen om te ontdekken

Marktplaatsen op internet zijn er tegenwoordig in alle vormen en maten. Bol.com bijvoorbeeld is vergelijkbaar met de professionele offline markt, waar marktkooplui een kraam huren om handelswaar te verkopen. Als ondernemer kun je in zijn online marktplaats een eigen digitaal kraampje opzetten om jouw producten te verkopen. Die producten kunnen ook tweedehands zijn, maar daarop ligt niet de nadruk. 

Een platform als Marktplaats lijkt meer op de rommelmarkt zoals we die op Koningsdag gewend zijn. Deze website is groot geworden door mensen die er spullen te koop aanbieden die zij niet meer nodig hebben. Toch vinden ook steeds meer ondernemers hun weg naar Marktplaats, want ook nieuwe producten en diensten kunnen er worden aangeboden en gepromoot.  

En dan zijn er nog niche specifieke marktplaatsen. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld Thuisbezorgd, waar je als consument kunt bestellen bij alle aangesloten restaurants in jouw regio, of Airbnb, waar je een overzicht vindt van mensen die een accommodatie aanbieden op jouw bestemming. 

Hieronder vind je een overzicht van de verschillende marktplaatsen op internet die in Nederland populair zijn.  

Marktplaats 

Marktplaats is groot geworden als marktplaats op internet voor het kopen en verkopen van tweedehands spullen. Nu kun je er ook nieuwe spullen en zelfs dienst op aanbieden, promoten en verkopen.  

Iets om in je achterhoofd te houden, is dat Marktplaats nog steeds veel koopjesjagers treft. Niet voor niets is “gratis” nog altijd de meest gebruikte zoekterm op de website. Als jij met jouw product of dienst een prijsvechter bent, dan is Marktplaats zeker de moeite van het ontdekken waard. 

Vergelijkbaar: 

  • Speurders.nl 
  • Markanda.nl 

Etsy 

Etsy heeft zich gericht op de markt van handgemaakte en unieke objecten. Deze online marktplaats is dus vooral geschikt voor mensen die zelf producten maken. Je vindt hier bijvoorbeeld veel sieraden, maar ook speciaal samengestelde cadeauboxen of unieke interieuritems.  

Voor het verkopen van tweedehands items ben je hier dus niet aan het juiste adres, tenzij je bij het opruimen van je zolder een verzameling munten of schilderijen bent tegengekomen. 

Etsy is de perfecte marktplaats voor handgemaakte items

Catawiki 

Al kun je met die verzamelingen natuurlijk ook richting een specialistische site als Catawiki. Toegegeven: dit is eigenlijk niet helemaal een online marktplaats, maar meer een online veilinghuis. Maar, omdat je ook hier een breed aanbod van verschillende aanbieders treft, vonden we toch dat hij in dit rijtje thuishoort.  

Ebay 

In 2004 betaalde Ebay een miljoenenbedrag (225 miljoen, om precies te zijn) voor de overname van Marktplaats. De twee tonen ook behoorlijk wat raakvlakken. 

Net als op Marktplaats, Bol.com en Amazon vind je op Ebay een gigantisch divers aanbod. Deze website is groot geworden als veilingplatform, waar je een beperkte tijd had om op producten te bieden (psychologisch trucje dat vaak online wordt toegepast, die tijddruk). Nog steeds worden spullen op die manier aangeboden, waarbij het product uiteindelijk naar de hoogste bieder gaat, maar als verkoper kun je ook een vast bedrag aangeven waarvoor het weg mag.  

Bol.com & Amazon 

We noemden ze hierboven al even, maar als ondernemer kun je eigenlijk bijna niet meer om Bol.com en – sinds de introductie in Nederland – Amazon heen. Heel vaak wordt Google namelijk al overgeslagen als iemand op zoek is naar een bepaald product: iemand gaat rechtstreeks naar Bol of Amazon en zoekt daar naar het product. 

Nadeel: inmiddels hebben al heel veel ondernemers door dat je eigenlijk niet om deze platformen heen kunt, dus de concurrentie is moordend. Een goede Bol of Amazon SEO is dan ook zeker geen overbodige luxe als je hier gaat verkopen! 

Ook interessant: 

  • Beslist.nl 
  • VidaXL 

V&D 

Oer-Hollands en net onkruid: V&D komt steeds weer terug. Ook hier kun je tegenwoordig je eigen producten aan de man brengen.  

Gratis marktplaatsen 

Zoals we hierboven al schreven, verdienen veel marktplaatsen hun geld door een commissie te vragen over iedere gerealiseerde verkoop. Toch kun je op veel van de platformen (bijvoorbeeld Marktplaats en haar alternatieven) ook je spullen gratis aanbieden. Handig voor al die spullen die je aan de straatstenen nog niet kwijt kunt, of om zelf eens te snuffelen. Andere opties hiervoor zijn: 

  • Gratisaftehalen.nl  
  • Facebook (voor bijna elke stad of dorp is hier wel een “aangeboden in … “ of “gratis ophalen in …” groep te vinden) 
  • Gratisafhalenonline.nl 

Verkopen als een pro met Channable

Je ziet het: er zijn nogal wat marktplaatsen waar je als ondernemer je producten kunt aanbieden.  Nu kun je natuurlijk op al die verschillende markten apart je producten uploaden, maar als je een grote selectie hebt dan kost dat natuurlijk zeeën van tijd.

Gelukkig zijn er tools die je hier uitstekend bij kunnen ondersteunen, zodat je vanuit één plek je producten op meerdere kanalen kunt aanbieden. Een tool waar we zelf erg goede ervaringen mee hebben, is Channable. En het mooiste is: je kunt gratis proberen of het bij jou past.

De kansen van online marktplaatsen 

Op een markt kun je je producten aan een veel breder publiek laten zien dan wanneer je je beperkt tot mensen die rechtstreeks naar jouw (web-)winkel komen.

Het voordeel van online marktplaatsen, is dat locatie en timing een veel minder grote rol spelen. Zowel het aanbod als de afzetmarkt zijn vele malen groter. 

Ga maar na. Als ik in Venlo op zoek ben naar een bepaald stripboek voor mijn verzameling en ik ga naar een offline markt, dan tref ik daar (vrijwel) alleen verkopers uit de direct omgeving. Op online marktplaatsen echter zie ik ook het aanbod van een striphandelaar uit Den Helder en een gezin uit Groningen dat de zolder heeft opgeruimd. De kans dat ik net dat ene exemplaar tegenkom dat mijn verzameling compleet maakt, is daarmee veel groter. 

Rondstruinen kan ook op online marktplaatsen

Omgekeerd is het voor die striphandelaar in Den Helder natuurlijk ontzettend interessant om zijn producten op deze manier te laten zien aan een veelvoud van het aantal mensen dat anders in zijn winkel was gekomen.  

De marktkoopman betaalt huur aan de markt om er luidkeels zijn aardbeien te mogen aanprijzen. Online marktplaatsen verdienen hun geld door een vergoeding te vragen voor bijvoorbeeld het aantal keren dat een product is bekeken, of een marge over de gerealiseerde omzet. 

Nadelen 

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan het verkopen via online marktplaatsen. De belangrijkste daarvan is waarschijnlijk de afhankelijkheid van het platform.

Een goed voorbeeld is Thuisbezorgd. Inmiddels hebben die zo’n groot marktaandeel, dat een restaurant dat online maaltijden wil verkopen er bijna niet omheen kan. Net zoals veel mensen direct naar Bol gaan voor een product, gaan ze immers ook direct naar Thuisbezorgd om hun honger te stillen.

In de loop der jaren heeft Thuisbezorgd de tarieven die worden gerekend – een percentage van de verkoop – steeds verder verhoogd. Dat heeft regelmatig voor ontevredenheid gezorgd bij aangesloten restaurants. Maar weglopen kunnen ze vaak niet, omdat vrijwel al hun bestellingen via Thuisbezorgd gedaan worden.

Belangrijk is dus om niet al je geld op één marktplaats of kanaal in te zetten. Net zoals het onverstandig is om volledig afhankelijk te zijn van SEA, SEO of één sociaal kanaal. Als Google of Facebook dan wat aanpast in het algoritme, is de klap minder groot wanneer je ook verkopen realiseert via andere kanalen.

5 Verkooptips voor meer omzet uit marktplaatsen

Zoals ik hierboven al schreef: de concurrentie op online marktplaatsen is flink. Daarom om af te sluiten nog een paar tips die niets extra hoeven te kosten, maar waarmee je de kans op succes wel flink vergroot.

Zorg voor geweldige productfoto’s

Je wilt dat jouw product er uit springt in de selectie, toch? Neem daarom ruim de tijd om te zorgen voor echt goede productfoto’s. Kies als hoofdfoto een afbeelding waarop het product er echt uit springt. Voeg daarnaast foto’s toe waarop het product “in actie” te zien is, uit verschillende hoeken en waarop het formaat duidelijk is, bijvoorbeeld doordat iemand het vast heeft.

Vertel een verhaal

Laat je publiek zich voorstellen waar het product voor gebruikt kan worden. In plaats van alleen een kale en saaie opsomming van de specificaties, kun je bijvoorbeeld een beeld schetsen van hoe het leven eruitziet door het gebruik van het product.

Geef iets extra’s

Ja ik hoor je denken, hier gaat het toch “iets kosten”. Maar dat iets extra’s kan ook een uitmuntend goede service zijn, een leuk handgeschreven briefje of een bepaalde opdracht of uitdaging. Al kan een klein cadeautje natuurlijk ook heel waardevol zijn.

Ken je publiek

Door die goede service kun je ook je publiek wat beter leren kennen, waardoor je de hele ervaring in jouw stukje marktplaats veel persoonlijker kunt maken. Daarmee kun je ook je boodschap en de omschrijving van je product zo aanpassen, dat jouw ideale publiek zich er veel meer door aangesproken voelt. Welk probleem proberen ze op te lossen met jouw product? Daar kun je op inspelen in de product titel, zodat mensen direct getriggerd worden wanneer ze jouw product zien.

Wees glashelder over je product en voorwaarden

Net als het vertellen van een verhaal, is het ook belangrijk om heel duidelijk te zijn over wat je klanten kunnen verwachten wanneer ze bij jou bestellen. Los van het product dat ze gaan krijgen, kun je hier denken aan de hele ervaring, van het afrekenen tot wat er gebeurt wanneer er iets misgaat in het bestelproces. Neem zoveel mogelijk zorgen en mogelijke drempels weg!

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Comments

Je bent momenteel offline