Hoe werkt verkopen via Bol.com?

De laatste tijd wordt er bijzonder veel reclame gemaakt voor het verkopen van je producten via Bol.com, waarbij tevreden verkooppartners hun succesverhaal delen. Dat klinkt allemaal erg mooi. Misschien overweeg je daarom nu zelf ook te beginnen. Maar hoe werkt verkopen via Bol.com? En is het echt zo’n makkelijke weg naar meer omzet als wordt gesuggereerd?

In dit artikel nemen we je stap voor stap mee langs alles wat bij verkopen via Bol komt kijken. Eerst bespreken we waarom Bol.com als verkoopkanaal zo effectief is. Daarna bespreken we stap voor stap hoe ook jij kunt beginnen.

Spring naar:

Hoe werkt verkopen via Bol.com?

Hoe goed werkt verkopen via Bol.com? 

Allereerst: is het überhaupt de moeite waard om te beginnen met verkopen via Bol? Daar is eigenlijk maar één passend antwoord op. Je weet het pas wanneer je het probeert!

Maar laten we voorop stellen dat er niet voor niets steeds meer ondernemers zijn die hun producten aanbieden via Bol.com. Natuurlijk zijn de verkooppartners (zo noemt Bol haar aangesloten verkopers) in die reclames speciaal geselecteerde succesverhalen. Maar toch, het aantal verkopers dat inmiddels is aangesloten liegt er niet om.

Volgens eigen cijfers van Bol.com zijn er sinds de introductie al ruim 20.000 ondernemers actief die hun producten hier aanbieden.

Daarbij moet natuurlijk wel worden opgemerkt dat het afhankelijk is van het soort producten dat je verkoopt hoeveel succes je met een verkoopaccount bij Bol zult hebben. Een goede graadmeter is om te kijken of dezelfde of vergelijkbare producten al worden aangeboden. Kun jij het goedkoper, met een betere service of met een unieker product? Dan is er een goede voedingsbodem voor succes op Bol!

Waarom werkt verkopen via Bol dan zo goed? 

Zelfs nu Amazon actief is in Nederland, is er nog steeds volop reden om te gaan verkopen via Bol. Waarom? Simpel. Bol is inmiddels een begrip in Nederland. Vrijwel iedereen kent het joviale blauwe mannetje, het vrolijke deuntje uit de reclames.  

Wanneer je producten niet op Bol staan, loop je waarschijnlijk heel veel potentiële klanten mis. Een steeds grotere groep slaat Google over op zoek naar producten.

Ga maar eens bij jezelf na. Ben je zelf wel eens rechtstreeks naar Bol gegaan wanneer je op zoek was naar een product? Steeds meer mensen kiezen deze weg, omdat ze weten dat Bol een fijne zoekoptie heeft in combinatie met een groot aanbod.

Bol is veel meer dan een uitgebreide webshop. In de loop der jaren zijn ze uitgegroeid tot een zoekmachine voor producten.

De logica van Bol.com begrijpen

Je moet namelijk ook niet vergeten dat Bol afhankelijk is van de aangesloten verkopers. Hét grote unique selling point van Bol.com is immers dat het de webwinkel is waar je voor werkelijk álles terecht kunt.

Zelf heeft Bol het overgrote deel van de aangeboden producten niet op voorraad. Om al die bezoekers dus toch te kunnen omvormen naar tevreden klanten, heeft Bol aangesloten verkopers nodig om de producten te leveren.

Net zoals zoekmachine optimalisatie erom draait dat Google websites nodig heeft om zoekers een zo goed mogelijk resultaat bieden bij iedere zoekopdracht, draait het succes van verkopen via Bol er dus om dat Bol verkopers nodig heeft om een zo compleet mogelijk productaanbod te realiseren.

Zo werkt verkopen via Bol.com in de praktijk

Oke, genoeg gepraat, tijd om te bekijken hoe dat nu werkt, verkopen via Bol. Hieronder bespreken we in een aantal belangrijke stappen hoe het eruitziet om verkooppartner van Bol te zijn.

Verkoopaccount aanmaken bij Bol.com 

De eerste stap voordat je via Bol kunt gaan verkopen, is natuurlijk het aanmaken van een verkoopaccount.

Dit kun je zien als jouw eigen “stukje” Bol: een stukje van de gigantische winkel dat jij kunt vullen met jouw producten.

Voordat je besluit die stap te maken, is het belangrijk om je bewust te zijn van een aantal zaken. Lees daarom eerst nog even verder voor je aan de slag gaat.

Artikelen aanbieden en verkopen

Om een artikel te kunnen aanbieden via Bol, heb je een EAN nummer nodig. Dat is een speciaal nummer dat uniek is voor een bepaald product.

Verkoop je producten die je zelf bij de groothandel inkoopt? Dan zijn de EAN nummers eenvoudig te achterhalen in de productcatalogus. Ook vind je het nummer onder de streepjescode op een product.

Wil je een zelf ontwikkeld product verkopen? Dan zul je eerst een EAN nummer moeten aanvragen.

Vervolgens is het een kwestie van de producten die je wilt gaan aanbieden, in je net gemaakte verkoopaccount zetten en je kunt beginnen met verkopen!

  • Bepaal je prijs: zoek hierbij naar een goed evenwicht tussen het overhouden van voldoende marge, maar een prijs die scherp genoeg is om het te winnen van concurrenten
  • Zoek naar whitespots die passen bij jouw aanbod. Whitespots zijn artikelen die door Bol.com zelf zijn gesignaleerd als “gat in de markt”: producten waar wel op wordt gezocht, maar die nog niet worden aangeboden. Een lijst vind je hier.
  • Voeg een goede productbeschrijving toe om de vindbaarheid van je producten te vergroten en klanten te verleiden

De kosten van verkopen via Bol 

Een groot voordeel van verkopen via Bol, is dat je pas kosten maakt op het moment dat je iets verkoopt. Dan betaal je namelijk een percentage van de omzet als vergoeding voor het gebruik van het platform.

Daarnaast is het goed om er rekening mee te houden dat bestellingen boven de €20,- verplicht gratis worden verzonden. Ook als je dat bij een eigen levering niet zou doen.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen die verzendkosten door te berekenen in de prijs van je product op Bol, maar besef je wel dat je dan een slechtere concurrentiepositie hebt.

Verder zijn de kosten afhankelijk van de variant die je kiest voor de logistiek.

Logistiek

Er zijn verschillende opties voor het verzenden van je producten:

  • Voordelig verzenden via Bol.com wordt het meeste gebruikt. Je beheert je eigen voorraad en krijgt als Bol verkooppartner korting op de verzendzegels. Zo verzend je dus goedkoper dan bij je eigen verkopen.
  • Verzenden via Bol.com houdt ook in dat de voorraad bij jou blijft liggen, maar de verdere logistiek wordt verzorgd door Bol. Een bezorger haalt de bestellingen die bij jou binnenkomen op en bezorgt deze bij de klant.
  • Met logistiek via Bol.com verzorgt Bol jouw bestellingen van a tot z. Opslag, verzenden en retouren. Je klanten profiteren van de snelheid en expertise van Bol en als ondernemer heb je verder geen omkijken naar deze tak van je bedrijf.

Eisen aan kwaliteit

Door te verkopen via Bol.com maak je gebruik van hun naamsbekendheid, maar daar staat tegenover dat Bol niet wil dat je die goede naam te grabbel gooit.

  • Er wordt daarom verlangd dat je klantvragen, annuleringen of retourzendingen binnen 24 uur behandelt
  • Daarnaast ben je telefonisch bereikbaar voor klanten: in ieder geval op werkdagen tussen 9 en 5
  • Bestellingen moeten binnen de beloofde levertijd, met een uiterlijke termijn van 8 dagen, geleverd worden

Voordat je een verkoopaccount aanmaakt, is het dus belangrijk om jezelf af te vragen of je aan deze eisen kunt voldoen. Anders heeft het geen zin je account te openen, je bent dan binnen de kortste keren uit het aanbod verdwenen omdat Bol geen klanten meer naar jou wil doorsturen.

Daarnaast laat het zien hoe belangrijk het ook hier is om klanten zover te krijgen dat ze een positieve beoordeling achterlaten wanneer ze blij met je waren.

Jezelf onderscheiden

Het meeliften op de naamsbekendheid van Bol heeft natuurlijk één groot nadeel. Veel mensen hebben het gevoel dat ze klant zijn bij Bol, terwijl je eigenlijk wilt dat ze fan worden van jouw merk.

Denk daarom goed na hoe jij jezelf kunt onderscheiden als verkoper via Bol. Doe bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje bij iedere bestelling, waarbij je laat weten dat er in de eigen webshop nog veel meer toffe artikelen te vinden zijn. Met natuurlijk een kortingscode om de ontvanger te verleiden daar ook eens een kijkje te nemen.

Dat was hem! Dit was in een notendop hoe verkopen via Bol.com werkt. De beste tip die we je kunnen meegeven is: ga proberen en ontdek zelf wat werkt voor jouw product.

Complete cursus verkopen via Bol.com

Wil je leren van een ondernemer die zelf met vallen en opstaan heeft ontdekt hoe verkopen via Bol.com werkt? Dan is de cursus van Jia Ruan misschien wel iets voor jou.

Jia laat op een aanstekelijke manier zien hoe hij uit angst voor een negen tot vijf baan begon met ondernemen op Bol. Inmiddels verdient hij tot wel duizenden euro’s per dag, maar de leerweg was lang.

Of bekijk meteen zijn complete video training voor succesvol verkopen via Bol.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Comments

Je bent momenteel offline