Home Kennisbank Online Marketing Meten = Weten = Online Marketing

Meten = Weten = Online Marketing

1K
Ruben de Vries SEO specialist

In het artikel over de ‘nieuwe media’ is al kort besproken wat de voordelen van de huidige technologie zijn. Mede doordat veel consumenten tegenwoordig een smartphone of een computer ter beschikking hebben om informatie, producten en leveranciers te zoeken via het internet is het bereik van online marketing erg groot geworden. Toch is dit grote bereik niet het enige belangrijke voordeel van online marketing, we zouden dan namelijk een belangrijk aspect van de online marketing vergeten.

Meten is weten, online marketing maakt het mogelijk

Jarenlang probeerden marketeers de resultaten van hun marketingactiviteiten in kaart te brengen. Tevergeefs, want zolang de mensen niks bestelden of geen contact opnamen was het niet mogelijk om überhaupt enige gegevens te achterhalen. Laat staan om erachter te komen hoeveel mensen de advertentie hebben gezien. Maar geloof het of niet, met online marketing zijn al deze aspecten wel te achterhalen. Door gebruik te maken van programma’s als Webmaster Tools , Google Analytics en speciale E-Mail marketing programma’s kunnen we precies achterhalen hoeveel mensen een mail hebben gelezen, hoe groot het percentage was dat heeft doorgeklikt naar een bepaalde pagina en hoeveel bestellingen er uit deze marketingactiviteit zijn gekomen. Erg nuttig, want zo kunnen we dus tot op de cent uitrekenen of het een winstgevende actie is geweest. Iets wat bij het gebruik van een offline advertentie nog altijd maar de vraag is.

Hoe zet ik online marketing goed in en hoe kan ik mijn resultaten meten?

Online marketing inzetten is een onderwerp waar ik op andere pagina’s op deze website inga. Mocht je willen weten hoe we online marketing in kunnen zetten dan kun je ook deze pagina even lezen: ‘SEO uitbesteden in de regio Rotterdam’. Om de online marketing inzichtelijk te maken is Google Analytics de beste online tool. Met deze gratis software van Google is het mogelijk om vrijwel alles te meten wat bezoekers op een website doen. Welke pagina’s zij bekijken, welke ‘route’ ze bewandelen en belangrijkste nog: Waar komen de mensen vandaan die bij je producten bestellen?

Conclusie:Door te meten, weet je precies wat winstgevend is, waar je de meeste klanten vandaan haalt en wat het meest effectief is om mensen te bereiken.

Was dit artikel nuttig?
lezers vonden dit nuttig, 0 niet

Deel