Hoofdstuk 2: Website zelf maken voor dummies. Een boodschappenlijstje

Je website zelf maken heeft voor- en nadelen. In het hoofdstuk over je website laten bouwen of het zelf doen hebben we het daar uitgebreid over gehad, dus hier gaan we daar verder niet op in. Je bent hier omdat je hebt besloten je website zelf te maken. Op deze pagina zet je de eerste stappen.  […]

Hoofdstuk 2: Website zelf maken voor dummies. Een boodschappenlijstje

Je website zelf maken heeft voor- en nadelen. In het hoofdstuk over je website laten bouwen of het zelf doen hebben we het daar uitgebreid over gehad, dus hier gaan we daar verder niet op in. Je bent hier omdat je hebt besloten je website zelf te maken. Op deze pagina zet je de eerste stappen. 

Dus geen tijd te verliezen, want je eigen website maken is een tijdrovend proces. Daar gaan we! 

Inhoud van dit hoofdstuk:

Je website zelf maken, wat heb je daar allemaal voor nodig? Met dit boodschappenlijstje komt het wel goed

Boodschappenlijstje (wat heb je nodig?) 

Voor het zelf maken van je website heb je in ieder geval nodig: 

  • Domeinnaam (www.jouwsitenaam.nl) 
  • Hosting  
  • CMS-systeem (bijvoorbeeld WordPress) 
  • Tijd en goede wil 

En om het een website te mogen noemen, ga je in ieder geval maken: 

  • De stijl en uitstraling van je website 
  • Een homepage 
  • Wat eerste pagina’s 
  • Een navigatiemenu 

Maar, first things first.  

Als je een bestaande website gaat verbouwen

Allereerst is het van belang of je vanaf “scratch” de website gaat maken, of dat er al een website online staat die je wilt verbouwen.

Het laatste is vaak het geval bij bedrijven die al wat langer bestaan, ooit een website hebben gemaakt of hebben laten maken en nu toe zijn aan vernieuwing.

Wil je de gemaakte website straks op dezelfde hosting en domeinnaam als de website die hij moet gaan vervangen? Dan is het belangrijk dat je de nieuwe site niet gaat maken op de live omgeving.

Zolang de nieuwe site niet af is, wil je immers nog wel een compleet plaatje aan je bezoekers laten zien.

Maak je website dus op een aparte hosting of “lokaal”, waarna je het eindproduct overzet op de live website.

Dit kan nogal overweldigend aanvoelen wanneer je het voor het eerst doet. Heb je vragen? Daarmee kun je terecht in onze community of stuur ons even een mailtje (info@onlinemarketing.nl)!

Wanneer je voor het eerst een website gaat maken

Voor het vervolg van dit hoofdstuk gaan we er even van uit dat je voor het eerst een website gaat maken.

Voordat je jouw website gaat maken, zul je een domeinnaam en hosting moeten kiezen. Een partij waar wij erg enthousiast over zijn, is Vimexx. Je kunt hier eenvoudig checken of jouw domeinnaam nog vrij is, hem meteen claimen en aan de slag met het zelf maken van je website. 

Een goed begin is het halve werk 😉 

(Nouja, niet echt natuurlijk. Het grote werk gaat nog komen. Maar je snapt wat ik bedoel.) 

De domeinnaam en de hosting zijn keuzes waar je je al vroeg bij het maken van je website op vastlegt. Later nog switchen naar een ander domein of een andere partij is weliswaar mogelijk, maar brengt veel (technisch) gedoe met zich mee waar je waarschijnlijk niet op zit te wachten. 

Het loont dus om goed na te denken over die domeinnaam en te kiezen voor een gedegen hosting partij met een goede customer service. Zoals Vimexx dus. 

Na het registreren van je domeinnaam en het kiezen van je hostingpakket, kun je het CMS-systeem installeren dat je gaat gebruiken voor het daadwerkelijke maken van de website. 

Wij raden aan hiervoor met WordPress te werken. Dat geeft de meeste vrijheid en is – ook voor beginners – een systeem waar je alle kanten mee op kunt (van een puur informatieve website tot een uitgebreide en functionele webshop) en dat technisch goed in elkaar zit. Het is niet voor niets de meest gebruikte website builder ter wereld. 

Een paar voordelen van WordPress:

  • Ook zonder programmeerkennis kun je een professionele website zelf maken
  • Door de flexibiliteit kun je er ieder type website mee maken, van een multifunctionele webshop tot een eenvoudige informatieve website
  • Dankzij de vele plugins kun je een WordPress website voortdurend optimaliseren een aanpassen

Bovendien heeft Vimexx een uitgebreide handleiding om WordPress op een bij hen gehoste website te installeren. 

WordPress is vooral geschikt voor het zelf maken van je website vanwege de handige en overzichtelijke interface die je hier ziet

Over het kiezen van je domeinnaam

Goed, hij stond dus op dat boodschappenlijstje, maar hoe kies je eigenlijk een goede domeinnaam? Misschien heb ik je inmiddels wat angst aangejaagd door te zeggen dat het een keuze is waar je bij het zelf maken van je website aan vast blijft zitten. 

Goed, you better be scared. 

Nee, geen zorgen. Ja, je domeinnaam is een belangrijke keuze. Nee, het is niet verantwoordelijk voor het wel of niet slagen van je website. 

Een paar tips om je te helpen jouw ideale domeinnaam te kiezen: 

  • Maak je een website voor een bestaand bedrijf? Dan weerspiegelt je domeinnaam idealiter de bedrijfsnaam. Simpelweg: www.jouwbedrijfsnaam.nl. Niets meer en niets minder. Dat maakt het eenvoudig voor (toekomstige) fans van je bedrijf om je website te vinden, onthouden en bezoeken. 
  • Over eenvoud gesproken. Maak de domeinnaam niet te ingewikkeld. Idealiter moet aan de uitspraak te horen zijn hoe je de domeinnaam intikt. Ik erger me zelf altijd blauw aan de radioreclames waarin “ga naar www.onzebedrijfsnaam.nl” nog meerdere instructies nodig zijn voor de juiste spelling van die bedrijfsnaam. 
  • Kies de extensie (.com of .nl) die bij je focus past. Dat wil zeggen: richt je je alleen op de Nederlandse markt? Maak dan geen website met .eu of .com als uitgang. 

Je website zelf maken met WordPress in 6 stappen

Goed, je hebt een geweldige domeinnaam. De hosting is geregeld en WordPress is geïnstalleerd, aangeslingerd en staat te ronken om aan de slag te gaan. 

Alles wat er nu nog nodig is, is jouw input om je eigen website te maken. 

En dat kan wat overweldigend zijn. Want waar begin je in vredesnaam? En er hangt nogal wat af van de keuzes die je maakt. Hoe ga je van dat nu nog zo kaal ogende stukje internet de website maken die jij voor ogen hebt en die jouw business succes moet gaan brengen?  

Zoals een inspiratieloze schrijver met een kanjer van een writer’s block wanhopig naar de knipperende cursor op een witte pagina kan staren, kijk jij besluiteloos naar de back-end van de website die je zo nodig zelf wilde maken. 

Krijg je al spijt van die keuze? 

Nergens voor nodig! Hieronder gaan we samen stap voor stap de beginselen van zelf je website maken met WordPress doornemen. 

1. Template kiezen

Het maken van je website begint met kiezen voor een design dat bij jouw business past en je dit eigen maken. WordPress biedt talloze – door verschillende mensen en bedrijven ontwikkelde – thema’s en templates om je op weg te helpen. 

Zo’n thema kun je zien als een kant-en-klaar designpakket.  

De meeste mensen die voor het eerst zelf hun website maken, beginnen met een gratis thema. Ook die bieden namelijk voldoende mogelijkheden en vrijheden om je het bouwen van een website eigen te maken.  

Je vindt ze door in het beheerdersgedeelte van je website (die back-end dus) in het hoofdmenu “weergave” en dan “thema’s” te kiezen. 

Je krijgt een overzicht van reeds geïnstalleerde thema’s en kunt via de knop “nieuwe toevoegen” eenvoudig kiezen uit duizenden andere thema’s. Je bent het beste af met een thema uit de sectie “populair”. 

Ik zou je hier graag “de ultieme template” aanbevelen, maar helaas is het zo simpel niet. Welke template voor jou perfect is, hangt namelijk heel erg af van wat je precies met jouw site wilt gaan bereiken. Maar… 

Pro tip! Besteed wat tijd voor een gedegen onderzoek naar een thema dat bij jouw doelstellingen past. Het is nu nog lastig om te overzien wat je precies wilt met jouw site, maar even Googelen op “Best free WordPress themes” geeft je een schat aan informatie. Vooral in de vorm van reviews van de populairste thema’s van het moment, met daarbij uitgebreid beschreven voor welk soort bedrijven het thema interessant is en wat je er zoal mee kunt. Zo kom je direct op waardevolle ideeën en inspiratie voor je eigen site. 

Wat in ieder geval belangrijk is, is dat je voldoende aanpassingsmogelijkheden moet hebben (denk aan kleuren, lettertypes, verschillende opbouw per pagina). En het is zeker een pré als het thema al voor gedefinieerde pagina’s heeft, zodat je die direct kunt gebruiken. 

2. Design eigen maken

Goed, heb je een thema gekozen dat bij jouw doelstelling en je bedrijf past? Dan wordt het nu tijd om de site ook echt jouw site te gaan maken. 

Het mooie van je nieuwe site zelf maken is immers dat je alle controle hebt over hoe hij eruit komt te zien. 

Hiervoor ga je onder “weergave” in het WordPress menu naar “customizer”. Afhankelijk van het thema dat je hebt gekozen, krijg je hier de mogelijkheid om allerlei designelementen van je site aan te passen. Zie je hier geen opmaak opties? Raadpleeg dan even de documentation van je thema. Soms heeft je thema een aparte eigen pagina als sub menu item onder “weergave” en een andere keer zit het verstopt als eigen menu item in de menubalk. 

Belangrijk voor je branding zijn onder andere: 

  • De titel en ondertitel (vaak te vinden onder “site identiteit”) 
  • Het favicon (het kleine beeld dat op een tabblad voor je site titel wordt weergegeven, ook onder “site identiteit”) 
  • Lettertypes. Kies een goed leesbaar lettertype, dat past binnen de uitstraling van je bedrijf. 
  • Tussenkoppen en lettergrootten. Niet zozeer een stijlelement, maar wel belangrijk voor de look-and-feel van je site. 
  • Kleuren van knoppen.  Vaak onderschat, maar de kleur van je knop moet voldoende opvallen zodat hij de aandacht trekt, maar wel logisch binnen het geheel van je site passen. 
  • Het menu ten slotte is een belangrijk element in je website. Het helpt bezoekers verder en brengt ze waar jij ze hebben wilt. Dat betekent dat het prettig bruikbaar en opvallend moet zijn, zonder een schreeuwerige aandachttrekker te worden. 

De beste tip voor het zelf maken van je website, is: experimenteer en wees niet bang om fouten te maken. Zeker als er nog niet veel pagina’s of berichten online staan, heb je de vrijheid om dingen aan te passen zonder dat je onherroepelijke schade veroorzaakt. 

Wat betreft die onherroepelijke schade: zorg altijd dat je werkt met een goede back-up plug-in, zoals Updraft. Met zo’n plugin kun je regelmatige back-ups van je website (laten) maken, zodat als er eens iets fout of stuk gaat, niet in één keer al je harde werk weg is. Zie het als het safepoint in een videogame: als je na dat punt in een afgrond stort, keer je gewoon terug naar het laatste opgeslagen punt (de back-up) en kun je vandaar weer verder. 

3 Aan de slag met widgets en je sidebar 

Widgets zijn de kleine blokken en tekstjes die meestal in de sidebar van een website verschijnen. Zelf je website maken met WordPress geeft je ook hier de maximale controle over. Zo kun je eenvoudig belangrijke informatie in de sidebar plaatsen, zodat het op elke pagina te zien is. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Een korte biografie van jezelf of je bedrijf, om vertrouwen te wekken bij je bezoekers. 
  • De gemiddelde klantscore die je hebt gehaald (ook goed voor he vertrouwen, geen valse bescheidenheid!) 
  • Je social mediakanalen om daar extra volgers voor aan te trekken. 
  • Een speciale aanbieding die je aan iedereen wilt laten zien die je site bezoekt, zoals een uitverkoop op een gratis e-book om te downloaden. 

Ook de widgets vind je onder “weergave” in het WordPress menu. Standaard kun je hier bijvoorbeeld ook kiezen uit een overzicht van de categorieën van je blog en de pagina’s op je website, maar we raden je aan om je sidebar zo leeg mogelijk te houden. 

Zie het zo: zet er alleen in wat je écht belangrijk vindt om te laten zien, en leidt de aandacht daar niet onnodig van af met andere opvulling. Dan is de kans dat het echt belangrijke er ook uitspringt een stuk groter. 

Een kanttekening: veel thema’s werken met hun eigen page builders (de manier die wordt gebruikt om een pagina voor je website op te bouwen). Super waardevol en alleen maar fijn als jouw thema dat heeft, maar de kans is groot dat er in zo’n thema niet wordt gewerkt met een sidebar of widgets.

Vaak hebben die thema’s dan overigens wel hun eigen oplossing voor belangrijke informatie zoals de kleine biografie en klantwaarderingen.

4. Het vullen van je website

De basis staat nu, maar je bent er nog (lang) niet met het zelf maken van je site. Na dat leuk sleutelen en experimenteren met de juiste look and feal, komt nu het moment om je mouwen op te stropen en echt aan de slag te gaan. 

Het is tijd om je zelfgemaakte website te gaan vullen. Want een website zonder artikelen, landingspagina’s en andere content is weinig meer dan een leeg hulsel waar je niets aan hebt. 

In WordPress heb je grofweg twee hoofdcategorieën om pagina’s aan je website toe te voegen: 

  • Pagina’s  Deze bevatten doorgaans de belangrijkste informatie van je website. Denk aan productinformatie, informatie over het bedrijf, vacatures en dergelijke.
  • Berichten Dit zijn in essentie ook pagina’s, maar je kunt er eenvoudig een overzicht van vertonen op een blogpagina en ze rangschikken in verschillende thema’s. Handig als je regelmatig artikelen wilt publiceren over jouw onderwerp(en). 

Het maken van pagina’s is in WordPress een fluitje van een cent. Navigeer in de linkerbalk simpelweg naar pagina en kies “nieuwe pagina”. Je krijgt dan een blanco pagina te zien die je kunt gaan vullen. 

Belangrijke pagina’s om voor je website te maken zijn onder andere: 

  • De homepage | Dit is de pagina die mensen te zien krijgen als ze naar www.jouwdomein.nl gaan, dus zonder iets achter de slash. Het is doorgaans de meest bekeken pagina op een website, superbelangrijk dus. 
  • De over ons | Na de homepage is dit doorgaans een van de meest bezochte pagina’s op een website. Het bedrijf achter een product wordt steeds belangrijker, dus mensen willen graag het verhaal van jouw business lezen voor ze besluiten of ze klant willen worden. 
  • Contact pagina | Met informatie over hoe men contact met je op kan nemen, een bezoekadres, openingstijden e.d. 
  • Blog pagina | Zoals gezegd is dit de pagina waar de nieuwste blogberichten, nieuwsartikelen of andere updates verschijnen. 
  • Winkelpagina | Wanneer je producten verkoopt is dit natuurlijk een essentieel onderdeel van je website. Het is de plek waar mensen in hun winkelwagen kunnen stoppen wat jij te bieden hebt. 
  • Dienstenpagina | Een handig overzicht van alle diensten die jouw bedrijf te bieden heeft. 

Wil je sparren over een bepaalde pagina, hoe die het beste kunt vormgeven of loop je tegen bepaalde praktische problemen aan bij het maken ervan? Ontdek dan gratis onze community en brainstorm erop los

5. Een menu toevoegen

Goed, de basis van je website staat, je hebt wat eerste pagina’s aangemaakt en misschien zelfs als een bericht gepubliceerd. 

Nu is het nog belangrijk om te zorgen dat bezoekers niet gaan verdwalen op je website. 

Hiervoor voeg je een navigatiemenu toe. Dat doe je onder “weergave” en dan bij “menu’s”. Hier kun je bovenin kiezen welk menu je wilt bewerken (afhankelijk van je template, maar meestal is er in ieder geval een hoofdmenu en vaak een footer menu). 

Met het keuzeveld dat je links ziet, kun je selecteren welke pagina’s en berichten je in je menu wilt laten zien. Zet hier je belangrijkste pagina’s in en kies voor een duidelijke titel die verleidt tot klikken. Dat is niet alleen goed voor de conversie op je site, maar ook voor de prestaties van je pagina’s in Google. 

6. Blijf jezelf en je site verbeteren 

De belangrijkste tip wanneer je zelf je website gaat maken, is om jezelf en je site voortdurend te blijven verbeteren. WordPress geeft je eindeloos veel mogelijkheden, doordat je talloze plug-ins kunt toevoegen om meer functionaliteit aan je website toe te voegen. 

Hoewel ik je wil aanraden daar voorzichtig mee om te gaan (meer is niet altijd beter!), is het een goed idee om op zoek te gaan naar plug-ins die passen bij jouw site, jouw product of dienst en jouw publiek.  

Denk aan manieren om bezoekers te verleiden hun e-mailadres achter te laten met pop-ups of een prijzenrad, maar ook aan puur functionele plug-ins die de prestaties van je website verbeteren door afbeeldingen te optimaliseren of je (een deel van) je technische SEO uit handen te nemen. 

Neem voor inspiratie ter verbetering van je website ook eens een kijkje bij onze aanbevolen online marketing tools.

Je bent momenteel offline