11 wijze lessen uit Star Wars voor online marketeers

Vandaag is – net als ieder jaar op 4 mei – Star Wars dag.

(Voor wie dat nog niet wist: het is een – eigenlijk beetje flauwe – woordspeling op één van de meest iconische uitspraken uit de franchise. May the force be with you. Vandaag is May the Fourth. Dat dus…)

Er zijn maar weinig franchises zo succesvol geweest als Star Wars. Sterker nog, volgens deze lijst van Wikipedia zijn er tot nu toe maar vier die meer hebben opgeleverd. Star Wars is dus zonder meer een merk waar meer dan genoeg van te leren valt op (online) marketing gebied.

Maar ook in de films zit meer dan genoeg wijsheid verstopt. Dus ik pakte mijn Star Wars beker erbij en trok me even terug in mijn favoriete sterrenstelsel ver, ver weg. Laat je in de comments even weten wat jouw persoonlijke favoriet is? (Vooral als ik die in deze lijst over het hoofd heb gezien!)

1. “In my experience there is no such thing as luck.” – Obi-Wan Kenobi 

Deze quote van de wijze mentor van Luke herinnert je eraan dat hard werken wordt beloond, maar ook dat je dingen niet aan het toeval over moet laten. Meten is weten. Laat niets aan het toeval over, dan is de kans op groei het grootst.

Zelfs áls je dan een keer echt geluk hebt en je campagne een schot in de roos blijkt, kun je achterhalen waar het vandaan komt. 

2. “Your eyes can deceive you. Don’t trust them.” – Obi-Wan Kenobi

Deze tweede quote van Obi-Wan borduurt daar op voort en hamert nog eens op het belang van data (die je dan wel met je onbetrouwbare ogen moet bestuderen).

Maar het is vooral een herinnering aan het belang van feedback van je doelgroep of eindgebruiker. Jij kan je website ontzettend mooi vinden of helemaal onder de indruk zijn van de genialiteit van je advertentieteksten, als het niet resoneert bij je doelgroep klopt er iets niet.

3. “I find your lack of faith disturbing.” – Darth Vader 

Als jij al geen vertrouwen hebt in (de online presentatie van) je product, waarom zou een klant dat dan wel hebben? Begrijp met niet verkeerd, die twijfel kan je ook helpen om jezelf scherp te houden en er voortdurend naar streven het beter te doen.

Maar Vader begint zich zorgen te maken als je voortdurend twijfelt of jijzelf, je product of je website wel goed genoeg is.

Met andere woorden: als je twijfelt, dan zijn er twee dingen die je kunt doen.

  • Die twijfel overboord zetten wanneer hij ongegrond is. Het zit je namelijk alleen maar in de weg om vol overtuiging je product of dienst in de markt te zetten, of een kick-ass marketingcampagne te bouwen.
  • Pas echt “verontrustend” is het wanneer die twijfel niet helemaal onterecht lijkt te zijn. In dat geval moet je terug naar de tekentafel om datgene waar je aan twijfelt – of het nu een bepaalde eigenschap van je product is of de funnel op je website – op te lossen.
Darth Vader kan eigenlijk heel motiverend zijn

4. “Never tell me the odds.” – Han Solo 

Han Solo was iemand die ervan hield om kansen te tarten. Als hij zich wat meer had laten leiden door kansberekening, dan was hij nooit uitgegroeid tot een van de beroemdste piloten uit de geschiedenis.

En dat geldt net zo goed voor succesvolle ondernemers en bedrijven. Als je écht gelooft in je product of plan, ga er dan voor en laat je door niemand vertellen dat “de kans op succes niet groot is”. Want zelfs als dat zo is, hoeveel levert het je op wanneer je wél succesvol bent?

Natuurlijk is jouw positie hierbij wel van belang. Deze Han Solo instelling is een prima instelling voor durfal ondernemers. Als je nog maar net bent gestart als online marketeer bij een groot bedrijf is het waarschijnlijk minder verstandig om een campagne door te drukken die je van alle kanten wordt afgeraden.

We hoeven niet allemaal een Han Solo te zijn 😉

5. “What a piece of junk.” – Luke Skywalker

Dit was de reactie van Luke toen hij de Millennium Falcon voor het eerst zag. Het is een teken aan de wand voor het belang van een goede eerste indruk maken.

Want we mogen een boek dan weliswaar niet op de kaft beoordelen, we doen het allemaal. Zeker online.

De Falcon kreeg de kans om Luke’s ongelijk te bewijzen door te laten zien wat hij in huis had. Jouw website (of andere eerste contactpunt) krijgt die kans bij een potentiële klant vrijwel zeker niet.

6. “Stay on target.” – Gold Five 

Ik moet eerlijk bekennen dat – ook al heb ik alle Star Wars films meerdere keren gezien – “Gold Five” me niet bewust was bijgebleven. Toch sprong deze quote er voor mij uit in mijn zoektocht naar relevante Star Wars quotes voor online marketeers.

Voor de nodige context: Gold Five was gevechtspiloot in een van de X-Wings die in A New Hope een aanval uitvoerden op de Death Star.

Hij heeft het hier natuurlijk over de vijanden die uit de lucht geschoten moeten worden. Voor de drukke online marketeer of ondernemer is het een herinnering om je niet te laten afleiden door de waan van de dag, maar je op de belangrijkste gestelde doelen te blijven richten.

Dat lukt natuurlijk niet altijd. Zoals wanneer je je opeens realiseert dat het Star Wars dag is en dat je daar echt een artikel over moet schrijven.

7. “Great, kid. Don’t get cocky.” – Han Solo 

Natuurlijk mag je je successen vieren, maar denk niet meteen dat je de wijsheid in pacht hebt. Loopt er een campagne heel erg goed? Mooi! Als je de adviezen van Obi-Wan hierboven hebt opgevolgd, dan geeft je dat namelijk heel veel prachtige input om het nog beter te doen.

8. “R2-D2! You know better than to trust a strange computer!”

Goedkoop is soms duurkoop. Het kan verleidelijk zijn om voor bijvoorbeeld tools en software die je gebruikt een gratis variant te kiezen. (Die zijn namelijk voor zo’n beetje alles beschikbaar.) Soms is dat prima, maar durf ook voor een wat duurdere, gevestigde naam te kiezen wanneer de geleverde dienst van groot belang is voor je bedrijf.

Maar dat geldt niet alleen voor technologie.

Het nadeel van online marketing is dat letterlijk iedereen het kan doen en zichzelf kan bestempelen als expert. Wees dus kritisch bij het inhuren van externe partijen of freelancers.

9. “I’ve got a bad feeling about this.” – eigenlijk iedereen

Hoewel data leidend hoort te zijn in je gemaakte keuzes, kan het soms ook waardevol zijn om op je onderbuikgevoel te vertrouwen. Voelt een bepaalde offerte of aanbieding te mooi om waar te zijn? Grote kans dat dat ook zo is.

Zie het niet als reden om een idee of voorstel meteen maar in de prullenbak te gooien. Gebruik die “bad feeling” als een aansporing om net even wat meer

10. “Your focus determines your reality.” – Qui-Gon Jinn

Dit is een van mijn persoonlijke favorieten. Hij combineert als het ware de nummers 1 en 6 uit deze lijst. Maar vooral herinnert hij me aan de maakbaarheid van de toekomst en hoe je zelf in de hand hebt waar je leven naartoe gaat.

Klinkt een beetje zweverig, weet ik. Maar daar kunnen ook hele concrete en aardse dingen uit voortkomen.

Focus is namelijk niet alleen belangrijk om je aandacht te houden bij de taak waar je op dit moment mee bezig bent. Het is ook een manier om je over een langere termijn vast te bijten in een groter project en dat tot een goed einde te brengen. Het helpt je om een bepaald beeld te hebben van waar je naartoe wilt groeien; of dat nu met je eigen bedrijf is, het carrièrepad dat je voor ogen hebt of je droomleven over tien jaar.

Dat beeld voor ogen houden en er elke dag voor werken om het een stapje dichterbij te brengen, dat is hoe je jouw realiteit zelf vormgeeft met behulp van focus.

11. “Do. Or do not. There is no try.” – Yoda

Om dit artikel een beetje controversieel af te sluiten ga ik je nu vertellen waarom ik het met deze iconische uitspraak niet perse eens ben.

Soms is de enige manier om te ontdekken of iets werkt namelijk het uitproberen. Experimenteren (houd wel de Obi-Wan nummer 1 in je achterhoofd!) is hoe je ontdekt wat werkt voor jouw product.

Maar om Yoda toch niet helemaal af te vallen: dat is ook niet de essentie van deze quote.

De quote slaat namelijk op het uitschakelen van twijfel, omdat die twijfel je in de weg zit bij het doen van wat nodig is. (Zoals we bij quote 3 hebben gezien, vindt zelfs Darth Vader die twijfel verontrustend). Yoda zegt het namelijk tegen Luke wanneer die zegt dat hij zal “proberen” een ruimteschip uit een moeras te tillen met behulp van “The Force”.

Het woord “proberen” wijst op twijfel, en die twijfel is waardoor Luke uiteindelijk niet slaagt.

Wees dus niet bang om te experimenteren. “Try” bestaat wel degelijk in de online marketing. Maar laat je daarbij niet afleiden door twijfel, want daar wordt de kans op succes niet groter van.

En wat is jouw favoriet?

Als we een rode draad willen vinden in deze 11 Star Wars wijsheden, dan is het zoiets als dit.

Laat je niet van je belangrijkste doel(en) afleiden door twijfel aan jezelf, of mensen die je vertellen dat de kans op succes klein is. Maar, wees ook niet te goed van vertrouwen. Niet ten opzichte van anderen die je gouden bergen beloven, maar ook niet ten opzichte van je eigen beoordelingsvermogen.

Zoals ik hierboven al schreef, mijn persoonlijke favoriet is nummer 10 van Qui-Gon Jinn. En die van jou? Of komt die misschien helemaal niet voor in deze lijst?

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten.

Comments

Je bent momenteel offline