De beste marketing automation tools voor 2020

Marketing is onmisbaar voor de groei van je bedrijf. Dat weet je best, maar soms word je er wel eens moedeloos van hoeveel tijd je kwijt bent om je doelgroep en leads voldoende liefde te geven om ze klant te laten worden. Geen nood, want het antwoord is eenvoudig: marketing automation tools!

Het is vrijdag. Bijna weekend. Dus onder het motto “liever lui dan moe” gaan we vandaag kijken naar de beste marketing automation tools. Hoe kun je je online marketing voor jou laten werken, in plaats van andersom?

We gaan verschillende soorten marketing automation software met elkaar vergelijken. Ben je klaar om te ontdekken hoe je met minder moeite meer uit jouw marketing kunt halen? Leun dan maar lekker achterover en lees verder.

De beste marketing automation tools:

In dit artikel zijn affiliate links gebruikt, maar we bespreken alleen marketing automation software waar we zelf positieve ervaringen mee hebben.

Doe meer met marketing automation tools
Doe meer met marketing automation tools

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een manier om – door het gebruik van software of tools – automatisch in contact met de doelgroep te blijven. Het belangrijkste doel van marketing automation is om leads verder te bewegen in de customer journey tot ze uiteindelijk klant worden.

Dit gebeurt meestal via e-mail, maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan gepersonaliseerde content op je website (zodat terugkerende bezoekers relevantere informatie te zien krijgen).

Marketing automation wordt in gang gezet door bepaalde triggers, die zorgen dat een e-mail verstuurd wordt of een bepaald stuk content wel of niet wordt getoond. Voorbeelden van dit soort triggers:

  • Aanvragen van een advies of offerte
  • Downloaden van een whitepaper
  • Klikken op een bepaalde link of button
  • Bezoeken van een bepaald gedeelte van de website

Waarom zou je automation inzetten voor jouw business?

Het mooiste van online marketing is wanneer het voor je gaat werken. Iedere vorm van marketing doet dat op een eigen manier, maar automation is een onmisbaar onderdeel in het geheel.

Zo is de kracht van zoekmachine optimalisatie dat het een blijvende stroom van gratis bezoekers naar je website oplevert, wanneer je eenmaal goede posities in Google hebt bemachtigd.

De beste software en tools voor marketing automation

Hier zijn 6 tools die jou gaan helpen om je marketing automatisch meer nieuwe klanten te laten opleveren.

1. Hubspot marketing automation voor een customer journey op autopilot

Een van de marktleiders op het gebied van marketing automation tooling, is al jarenlang Hubspot.

Hubspot heeft een erg uitgebreid aanbod van marketing tools en software, maar hun kern is een inbound-marketing die je helpt om anonieme bezoekers om te zetten naar waardevolle leads en klanten. Leer je bezoekers kennen. En nog belangrijker: zorg dat jullie elkaar niet meer uit het oog verliezen!

Hubspot is een gratis online marketing automation tool

Er is een gratis versie van Hubspot waarmee je vandaag nog aan de slag kunt om te ontdekken of Hubspot bij jou en je doelen past.

Deze gratis versie biedt je een toegankelijk en eenvoudig te gebruiken CRM (Customer Relationship Management) systeem, waarmee je bezoekers omzet in leads en vervolgens kunt blijven marketen tot ze een betalende klant worden.

2. Chatbots

Je ziet de laatste tijd niet voor niets overal chatbots opduiken. Het is een ideale manier om bezoekers van je website automatisch verder te helpen. En natuurlijk zijn ook hier tools voor, waardoor een chatbot maken helemaal niet moeilijk hoeft te zijn.

In de meeste gevallen werkt een simpele chatbot zelfs een stuk beter dan een ingewikkeld algoritme dat net niet lekker werkt, wat alleen maar voor meer irritatie zorgt.

De tool die wij gebruiken ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Op één van de antwoorden klikken, brengt de bezoeker naar het deel van de website waar voor haar of hem de meest waardevolle informatie is te vinden.

Dat kan een bepaald artikel zijn, maar ook een download of landingspagina. Op die manier kan deze tool je automatisch aan meer leads helpen en de ervaring van bezoekers op je site sterk verbeteren.

3. ActiveCampaign

ActiveCampagin is een geïntegreerd e-mailmarketing, automation en CRM systeem voor kleine ondernemingen. Het is een van de meest complete tools op dit gebied op de markt (we gebruike ActiveCampaign zelf ook voor onze e-mailmarketing).

Een nadeel is dat het voor beginners wat tijd kan kosten om de software onder de knie te krijgen. Wanneer je op zoek bent naar marketing automation tools die je simpel verder kunnen helpen, zijn er dus betere opties. Maar als je jouw automation juist naar het volgende niveau wilt tillen, is ActiveCampagin krachtige software om je daarbij te helpen.

4. Mailchimp

Dit is waarschijnlijk de bekendste onder de e-mail marketing automation tools. En dat is niet voor niets: Mailchimp is toegankelijk en intuïtief in gebruik.

Het maken van een effectieve lead capture – van een formulier dat je embed in je pagina’s tot een pop-up formulier – is eenvoudig en koppel je in een handomdraai aan je website.

Iemand die zich inschrijft wordt uiteraard automatisch aan je e-maillijst toegevoegd, maar je kunt nog veel meer automatiseren.

5. Laat je website monitoren door ContentKing

Wanneer SEO voor jou een belangrijk online marketing kanaal is, dan zijn onaangename verrassingen in je rankings het laatste waar je op zit te wachten.

Toch kan het maar zo gebeuren, zeker wanneer er ook mensen aan de bedrijfssite werken bij wie SEO misschien wat minder hoog in het vaandel staat. Niets zo frustrerend als maandenlang werken aan het verbeteren van de posities in Google, om vervolgens opeens een keldering te zien doordat iemand iets heeft aangepast waar hij met zijn vingers vanaf had moeten blijven.

Het lastige is dat je zo’n aanpassing vaak pas op het spoor komt wanneer het al te laat is. Zodra het een impact heeft op de rankings, is het kwaad waarschijnlijk al een paar weken eerder geschiedt. Maar om nu elke week de website op dit soort wijzingen te controleren, is zonde van je tijd.

Daarom maken wij zelf gebruik van ContentKing, een SEO automation tool die je website voortdurend monitort op zaken die beter kunnen op SEO gebied. Daarnaast geeft de tool praktische verbeterpunten op pagina niveau.

6. Track je SEO prestaties me SEOProfiler

Een andere manier om je SEO inspanningen wat gemakkelijker te maken voor jezelf, is het gebruik van SEOProfiler.

Niet helemaal een marketing automation tool in de precieze betekenis van het woord, maar wel een handig programma dat je zeeën van tijd kan besparen. SEOProfiler toont je namelijk niet alleen de posities van je zoekwoorden in één handig overzicht, maar helpt je ook om je zoekwoordonderzoek sneller en efficiënter uit te voeren.

Deze tool is namelijk ook uitgerust met een keyword suggestie tool en een optie om bij je concurrenten te spieken op welke woorden zij ranken.

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Comments

Je bent momenteel offline