De beste online marketing boeken die elke online held zou moet lezen

De ontwikkelingen in de online marketing gaan ontzettend snel. Met als gevolg dat er vrijwel elke maand weer nieuwe online marketing boeken verschijnen. Misschien heb je nu eindelijk weer eens de tijd gevonden om te lezen, maar weet je door al die titels niet zo goed waar je moet beginnen.  

We got you covered! (Snap je hem? Covered? …) 

Hieronder vind je de beste online marketing boeken volgens de redactie van OnlineMarketing.nl. Zowel recente boeken, als ook een aantal klassiekers die je eigenlijk wel gelezen zou moeten hebben als (online) marketing held.

Want er gaat niets boven een goed boek 

Eén van de voordelen van al dat thuiswerken, is dat veel mensen weer toekomen aan de dingen waar ze eerst geen tijd voor konden vinden. Lezen is er daar een van. Zeker met het bijzonder zonnige voorjaar waar we tot nu toe op getrakteerd worden, gaat er toch niets boven een uurtje met een goed boek in de zon op het balkon. Of in de achtertuin, voor de gelukkigen onder ons.  

Eindelijk de tijd om je eens te verdiepen in een lekker vers online marketing boek, of juist jezelf eindelijk eens te verliezen in die klassieker die al tijden op je te lezen lijst stond. 

Boeken zijn de perfecte manier om jezelf te ontwikkelen en te prikkelen. Natuurlijk is alles tegenwoordig online te vinden. Maar als je écht de diepte in wilt op een bepaald onderwerp, of geïnspireerd wilt worden door een schat aan informatie waarvan je niet wist dat je het zocht, dan is een boek onverslaanbaar.

Serendipiteit noemen ze dat: het vinden van iets onverwachts of bruikbaars, terwijl je op zoek was naar iets totaal anders. Heb je zomaar een nieuwe term geleerd, terwijl je op zoek was naar de beste online marketing boeken 😉

De 7 beste online marketing boeken die iedere online marketing held zou moeten lezen

Deze lijst is – net als het vakgebied van online marketing – voortdurend in ontwikkeling. En daar kun jij aan bijdragen. Heb jij een online marketing boek gelezen dat hier niet mag ontbreken? Stuur een mailtje naar tim@onlinemarketing.nl en wie weet zie jij jezelf hier straks ook terug! 

Nu of nooit op Amazon

Auteur: Bas Urlings

Tip van: Ruben

Prijs: Gratis (ex. verzending)

Voor wie? Webshop eigenaren en breed georiënteerde online marketeers.

Wat? Een must-read voor iedereen die een webshop heeft of werkt met webshops. “Nu of nooit op Amazon” is een erg praktisch boek dat je kan gebruiken als handleiding om te gaan verkopen via Amazon. Van het zoeken tot producten die de moeite waard zijn tot het leveren van je producten: in dit boek wordt je stap voor stap meegenomen in het gehele proces.

Verkopen via Amazon is nog zo gemakkelijk niet. Het kan zelfs best complex zijn als je er nog geen kennis van hebt. Het boek van Bas zorgt ervoor dat je de veelgemaakte fouten zelf niet meer maakt. Aanrader dus 😉

Zet je [online] marketing op zijn kop!

Auteur: Remco en Rick Zuidbroek

Tip van: Ruben

Voor wie? Eigenaren & (online) marketeers bij vrijwel ieder MKB bedrijf

Wat? Het maximale halen uit iedere euro die je in marketing stopt. Dat wil toch iedere marketeer / ondernemer? In dit boek een manier die anders is dan menig online marketeer je zou vertellen. Dat maakt dit boek en de aanpak van de gebroeders Zuidbroek interessant.

De online marketing tornado 

Auteurs: Tonny Loorbach & Martijn van Tongeren

Tip van: Ruben

Prijs: Gratis (enkel druk- & verzendkosten)

Voor wie? Must-read voor alle online marketeers.

Wat? Tonny en Martijn van o.a. IMU.nl zijn online marketeers in hart en nieren. In dit boek nemen ze je mee in hun online marketing filosofie. Of eigenlijk gaat het nog verder, hun ‘ondernemers’ filosofie. Dit hebben ze goed opgebouwd uitgewerkt in dit boek. Van het krijgen tot bezoekers, het krijgen van aandacht tot het verleiden van je potentiële klanten. Ook delen ze hoe je anderen ‘ambassadeurs’ kan maken zodat je het netwerk gebruikt van anderen voor nog meer sales.

De online marketing tornado gaat verder. Ook het opzetten van een membership-site wordt besproken. Niet alleen het opzetten, maar ook het promoten en het krijgen van engagement.

Mijn conclusie: een must-read voor alle online marketeers.

Content! Zuurstof voor je klanten

Auteur: Antal de Waij

Tip van: Tim 

Prijs: €34,99

Voor wie? Content Marketeers. (Online) Redacteurs. Copywriters.

Wat? Een nieuwe klant van mij zei ooit: “Ik had ergens gelezen dat je moet bloggen om mensen naar je website te trekken. Dus dat heb ik gedaan, maar ze kwamen niet, dus ben ik er weer mee gestopt.” 

Dit boek is voor iedereen die wel eens heeft gehoord dat je met content klanten trekt, daar eigenlijk wel mee wil beginnen, maar niet zo goed weet waar. De Waij legt glashelder uit waar de kracht van goede content in zit en hoe je een duurzame content strategie opbouwt.

Is content marketing helemaal nieuw voor je, dan is het een heerlijk boek om van voor tot achter te lezen en je te laten leiden naar een gedegen content strategie. Voor de ervaren content marketeer zijn er ongetwijfeld nog kleine stukjes wijsheid in te vinden, of op zijn minst stukjes kennis om opgefrist te worden.

Handboek Online Redactie

Auteurs: Corona de Wert & Geert Poort

Tip van: Tim

Prijs: €34,99

Voor wie? Content Marketeers. (Online) Redacteurs. Copywriters.

Wat? Blijkbaar heb ik een dure smaak, want dit is al meteen de tweede stoeptegel van 35 euro op mijn lijst. Maar, Handboek Online Redactie is een onmisbaar naslagwerk voor iedereen die zich met online communicatie of tekst bezighoudt.  

Stap voor stap leer je doelstellingen formuleren, hoe je die omzet naar acties en hoe je uiteindelijk het effect van die acties meet. Kortom: je leert hoe content een bijdrage levert en onderdeel wordt van je organisatiedoelstellingen. Het is een prettig naslagwerk. Niet een pageturner om van voor tot achter uit te lezen, maar het perfecte hulpmiddel om in de kast te hebben staan voor als je worstelt met een bepaald vraagstuk. Met praktijkvoorbeelden en modellen wordt je bij vrijwel ieder communicatiemiddel gesteund door dit boek.

Invloed. De zes geheimen van het overtuigen  

Auteur: Robert Cialdini 

Tip van: Tim 

Prijs: €28,50

Voor wie? Iedere marketeer die de psychologische kanten van overtuigen wil leren begrijpen. Maar ook voor iedereen die beter wil begrijpen hoe hij of zij zelf dagelijks wordt beïnvloed.

Wat? Tijdens mijn studie kwam ik voor het eerst in aanraking met de psychologische principes achter overtuiging. En dan in het bijzonder hoe je jouw communicatie op zo’n manier kunt “laden” dat de kans dat je boodschap doel treft vele malen groter is.

 De kern van de filosofie van Cialdini komt hierop neer: jouw verkoopboodschap gaat veel verder dan je propositie. In een combinatie van theorie en interessante praktijkvoorbeelden laat Cialdini zien hoe beïnvloeding werkt en welke (psychologische) principes eraan ten grondslag liggen. Deze 6 geheimen zou iedere marketeer moeten kennen.

Dit is nu marketing

Auteur: Seth Godin

Tip van: Tim

Prijs: €23,50

Voor wie? Iedereen die producten of diensten verkoopt – of dat nou online is of offline – zou dit boek moeten lezen. Een heel andere kijk op marketing, die zich focust op het aangaan van een verbintenis met je klant.

Wat?  Al sinds ik in mijn eerste baan met zijn manier van denken over marketing in aanraking kwam, ben ik fan van Seth Godin. Waar Mad Men’s Donald Draper de marketingman het imago geeft van de gladde zakenman die over lijken gaat om zijn product te verkopen, brengt Godin een stukje menselijkheid terug in het vak.

Ja, marketing is het verkopen van een product. Maar Godin vertrekt vanuit de gedachte dat marketing een kans is. “De gelegenheid waar je naar zocht, de mogelijkheid om werk waar jij achter staat te delen met de mensen die daarnaar verlangen, ervoor willen betalen en erover willen praten.”

Belangrijk daarbij – stelt Godin – is om echt de verbinding met die mensen op te zoeken. Weten wat hen bezighoudt, wat ze belangrijk vinden. Zo wordt marketing veel meer dan een product promoten.

Vergeet het cliché beeld van de goede marketeer of sales persoon die nog een koelkast weet te verkopen op de noordpool. Een écht goede marketeer luistert naar wat zijn doelgroep nodig heeft en past waar nodig zijn boodschap daarop aan.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…