Een Hubspot review in 6 ervaringen. Past het bij jou?

Overweeg jij of Hubspot voor jou de heilige graal is die jouw online marketing naar het volgende niveau gaat tillen? Je bent niet de enige. In deze Hubspot review deel ik mijn persoonlijke ervaringen met Hubspot.  

Ik zal me hierbij vooral richten op Hubspot als CRM-systeem, omdat dat als het ware is waar de verschillende onderdelen van het platform samenkomen.  

Hubspot is echt zo’n marketing automation tool waarvan je gewoon fan wilt zijn. De uitstraling, de klantgerichtheid, de gouden toekomst die je krijgt voorgeschoteld… What’s not to like?  

Maar, Hubspot kan ook een behoorlijk overweldigend en ingewikkeld programma zijn wanneer je er voor het eerst mee komt te werken. 

Daarom houd ik het in deze Hubspot review op een bespreking van het geheel, zonder al te veel in te zoomen op de kleinere gedeelten waar het programma uit bestaat. 

Mijn hoop is dat je met mijn persoonlijke Hubspot ervaringen een beeld kunt vormen of dit hét CMS-systeem is voor jou. Lees over mijn eerste kennismaking met Hubspot, wat ik geweldig vind aan dit platform (en wat een beetje minder) en hoe zelfs mijn a-technische moeder fan is geworden van dit systeem. 

Inhoud:

Wat is Hubspot?

Hubspot is een marketing automation platform dat zich volledig heeft toegelegd op het versterken van de (inbound) marketing van haar klanten. Hubspot bestaat uit een aantal verschillende delen: 

  • Een (gratis) CRM-systeem (customer relationship management) 
  • Marketing Hub 
  • Sales Hub 
  • Service Hub 

Dat kan nogal verwarrend zijn, maar het is een compleet logisch gevolg van de focus die Hubspot legt op inbound marketing. De verschillende onderdelen richten zich namelijk elk op een ander onderdeel in de inbound methodologie, zoals hieronder weergegeven door Hubspot zelf. 

Met de tools uit de Hubspot Marketing Hub richt je je op het aantrekken van meer bezoekers en converteren van meer leads. 

De sales hub is ingericht op het sneller sluiten van meer deals met die leads.  

Het CRM-systeem is erop gericht om een overzicht te bewaren van al je contacten en leads, en te managen wanneer je hen (opnieuw) moet benaderen. Dit zou je kunnen zien als de ruggegraat van de inboud filosofie van Hubspot. 

In de Service Hub tenslotte vind je tools die je klantenservice naar het volgende niveau kunnen tillen. 

Het mooie van Hubspot is dat je van al deze verschillende onderdelen precies kunt afnemen wat jouw business op dit moment nodig heeft. Een uitgebreide review van Hubsopt in al haar verschillende onderdelen voert daardoor wel wat te ver. Juist daarom heb ik ervoor gekozen om mijn mening te geven aan de hand van de ervaringen met Hubspot die ik zelf heb gehad. 

Juist omdat het bedrijf en de filosofie achter het product een belangrijke reden zijn om wel of niet voor Hubspot te kiezen. 

Daarom: redenen om wel of niet voor Hubspot te kiezen in 6 ervaringen. 

1. Inbound is king

Wat ik erg mooi vind aan Hubspot, is dat ze het “practice what you preach” principe erg duidelijk aanhangen. 

Van de bergen met behulpzame content die ze produceren tot de super klantgerichte service: Hubspot ademt de inbound gedachte. En dat is prettig wanneer je ervoor hebt gekozen om die weg in te slaan met je marketing inspanningen.

Inbound marketing is een marketingaanpak die de klant centraal stelt. In plaats van je product tot het irritante aan toe te promoten, zorg je ervoor dat (potentiële) klanten jou weten te vinden doordat je echt waarde toevoegt.

Hubspot is daar koning in. En dat maakt ze een geschikte partner voor iedereen die dit ook voor zijn of haar bedrijf wil toepassen.

2. Ook de klant is koning

Een belangrijk onderdeel van de Hubspot ervaring, is dan ook hoe belangrijk je als klant voor hen bent.

Iets over de hele klantervaring kan dan ook niet ontbreken in deze Hubspot review.

Ik weet nog dat ik voor het eerste kennis maakte met Hubspot op een groot event dat zij zelf hadden georganiseerd, waar onder andere enkele tevreden klanten aan het woord werden gelaten om te vertellen hoe tevreden zij wel niet waren over hun ervaringen met Hubspot.

Op dat moment was ik net begonnen aan mijn eerste baan in de online marketing wereld. Het bedrijf waar ik voor werkte overwoog om met Hubspot in zee te gaan. Na het event hebben we besloten dat inderdaad te doen.

Ook nu ik meer ervaring heb in het werken met verschillende partners en tools, ben ik (met terugwerkende kracht) nog steeds onder de indruk van het onboarding proces van Hubspot. Daarna volgen regelmatige sessies met je persoonlijke contactpersoon binnen Hubspot, die je helpt om het maximale uit het platform te halen en meedenkt om je doelen te bereiken.

Dat die klant koning is zie je ook terug in punt 3 van deze Hubspot review. 

3. Gebruiksgemak en integratie

Er is namelijk ontzettend veel aandacht besteed aan het zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken van het platform. 

Zoals ik aan het begin van deze review al stelde: Hubspot kan behoorlijk ingewikkeld aanvoelen vanwege de verschillende losse hubs waarmee wordt gewerkt.

Toch is het door de intuïtieve interface niet moeilijk om te leren hoe je met Hubspot werkt. In mijn ervaring is in ieder geval het CRM (om je leads te verzamelen en managen) eenvoudig onder de knie te krijgen.

Opschalen naar de andere hubs is vervolgens relatief eenvoudig. Daarbij moet gezegd worden dat het wel ingewikkeld kan zijn om Hubspot optimaal te benutten, juist omdat er zoveel kan.

Juist daarvoor is er een netwerk van partners opgezet, zodat er in elk land bedrijven beschikbaar zijn die je kunnen helpen om de juiste marketing automation flows te bouwen.

Ook daarin zie je weer de klantgerichtheid en de inbound filosofie terugkomen.

Daarnaast integreert Hubspot met talloze tools, zodat je het platform echt als verlengstuk van je business kunt inzetten.

4. Hubspot als CMS valt een beetje tegen

Voor ik aan deze Hubspot ervaring begin nog een disclaimer: het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik met Hubspot als CMS werkte. Inmiddels hebben ze hier een nieuw product van gelanceerd, waar ik (nog) geen ervaring mee heb. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit nog steeds relevante informatie is bij je overweging om al dan niet te kiezen voor Hubspot als CMS. 

Je kunt Hubspot namelijk ook gebruiken voor het bouwen van je landingspagina’s en andere onderdelen van je website. Bij het bedrijf waar ik het hierboven over had, hebben we dat in het begin ook gedaan.

Daarbij liepen we er al snel tegenaan dat je niet de vrijheid hebt die je van een CMS-systeem als WordPress wel krijgt.

Daarnaast ben ik er zelf geen fan van om zo volledig afhankelijk te zijn van één partij.

Want dat is in feite wat er gebeurd wanneer je ook (een deel van) je website maakt in het programma dat je ook gebruikt voor je sales, marketing etc.

Hoe makkelijk is het dan nog om Hubspot achter je te laten, wanneer je ooit toch wilt overstappen naar een ander platform?

5. Wie het optimaal wil gebruiken, heeft een diepe buidel nodig 

Eerlijk is eerlijk: Hubspot is behoorlijk duur. Zeker wanneer je het optimaal wilt benutten door al de verschillende “hubs” in te zetten.

Tel daarbij op de extra kosten wanneer je een van de partnerbedrijven in moet schakelen. Of van het een werknemer volledig inzetten om alle mogelijkheden van Hubspot onder de knie te krijgen. Of een freelancer inhuren om de ideale funnels te bouwen…

Nouja, Hubspot optimaal gebruiken kost tijd en geld. Voor grote bedrijven zal zich dat snel terugverdienen, maar voor kleinere bedrijven kan het al snel te kostbaar worden.

Gelukkig is er een alternatief, want…

6. Ook de gratis versie werkt prima

Kleine bedrijven kunnen al heel goed uit de voeten met de gratis versie van Hubspot. Mijn ervaring is dat je hiermee al kunt profiteren van de ervaring en tools die Hubspot te bieden heeft, zonder meteen de grote investering te doen die voor de volledige versie moeten worden afgetikt.

Zo kun je als het ware zonder risico aftasten of de look-and-feel van Hubspot bij jou past of niet.

Ook dit is natuurlijk weer inbound 101. Want door je op deze manier gratis van extra waarde te voorzien, vertrouw Hubspot erop dat je vanzelf wel een betalende klant zult worden wanneer je wilt opschalen.

Allemaal omdat ze volledig vertrouwen op hun eigen producten en service.

Conclusie

Hubspot is een uitstekend CRM-systeem wanneer je echt serieus aan de slag wilt met content marketing. Het is prettig dat je met de gratis versie al heel wat dingen kunt ondernemen, zodat je echt kunt ervaren hoe Hubspot voor jou kan werken.

Dit in tegenstelling tot veel andere SAAS-bedrijven, waar een gratis trial vaak een korte levensduur heeft of een wel erg uitgeklede versie van het product laat testen.

Prettig is ook dat je daarna eenvoudig kunt opschalen naar de onderdelen die jouw business het meeste verder gaan helpen. Daarin wordt je door de uitstekende customer service van Hubspot tot in de puntjes ondersteund bij het optimaal inzetten van het platform om alles uit de functionaliteit te halen.

En nu?

Wil je meer ervaren van Hubspot? Neem dan eens een kijkje bij het volgende:

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Comments

Je bent momenteel offline