NIEUWS | Flink minder podcasts geluisterd sinds begin coronacrisis
Sinds begin maart wordt er minder naar podcasts geluisterd. Dat blijkt uit cijfers van Podtrac, dat trends en cijfers uit de podcast branche in de gaten houdt. Daar lijken drie voor de hand liggende redenen voor aan te wijzen:
- Tijdelijk andere prioriteiten
- Populaire onderwerpen “liggen stil”
- Wegvallen van “het podcast moment”
Met name die laatste is wat ons betreft interessant. Het zegt namelijk iets over de rol van podcasts in het leven van mensen. En dat kan interessant zijn om in je achterhoofd te houden bij het maken van je eigen serie.
Wat zeggen de cijfers?
Sinds het begin van maart daalde het aantal totale downloads van podcasts met zo’n 10 procent. Het aantal unieke luisteraars daalde volgens Podtrac met 20 twintig procent. In de afgelopen week ging het hard: het Amerikaanse podcast publiek daalde toen met 8 procent. Business platform WWD signaleerde drie logische verklaringen, waarvan met name de laatste interessant is voor online marketeers.
Andere prioriteiten
Natuurlijk waren die dalende cijfers zeker in de eerste weken van de crisis niet meer dan logisch. Mensen hadden meer behoefte aan nieuws dan het luisteren naar een true crime podcast (tot voor kort een van de stijgende sterren onder de genres). Ook dat vertaalt zich in de cijfers: naar verluidt daalde de categorie “nieuws” het lichtst, true crime kreeg de grootste klappen te verduren.
De wereld ligt stil
Een andere categorie die het zwaar te verduren heeft, is sport. En ook dat is niet meer dan verwacht mag worden, want al die sport podcasts hebben momenteel wel erg weinig om over te praten. Vergelijkbaar is de culturele sector, waar door het afgelasten van festivals en voorstellingen ook een stuk minder gebeurt. Ook dat zorgt dus voor een flinke afname in het aantal geluisterde podcats.
Wegvallen van “het podcastmoment”
Een verklaring die in het artikel van WWD als een soort terzijde wordt genoemd, is voor ons online marketeers waarschijnlijk de meest interessante. Veel mensen luisteren immers tijdens het woon-werkverkeer naar podcasts, om de tijd te doden en in die gedode tijd toch nog iets nuttigs te doen. Maar als dat werkelijk een verklaring zou zijn voor de dip in populariteit van podcasts, dan zou dat betekenen dat dit dagelijkse luistermomentje voor mensen ook niet meer is dan dat: een tijdverdrijf bij gebrek aan beter.
Toch is uit de gepubliceerde cijfers niet direct af te leiden of dit werkelijk een grote rol speelt, of dat de daling vooral komt door de logische dip die genres als sport en true crime doormaken. Mensen die normaal in de auto naar true crime luisteren, lazen al die tijd misschien al liever een boek en hebben daar nu de tijd voor. Voor sportfans zit er niets anders op dan zelf aan de bak gaan (uiteraard wel met voldoende afstand).
Maar wanneer je een podcast volgt ter ontwikkeling van je professionele kennis of om op de hoogte te blijven, dan stop je daar toch niet mee omdat je niet meer elke dag een half uur in de trein zit?
Heb jij een podcast en merk je iets in je luistercijfers? Ben jij zelf een luisteraar en heb je je podcastgedrag ook aangepast sinds we met zijn allen massaal thuiswerken? Of heb je misschien een heel andere visie op deze wijzigingen? Praat mee in de comments!
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'