FOMO 101 | Fear Of Missing Out als kracht voor mensen en bedrijven
FOMO – oftewel fear of missing out – wijst op de angst om iets mis te lopen. Het kan daarbij gaan om het winnen of bezitten van een bepaald product. Maar bijvoorbeeld ook om het ervaren van een bepaalde gebeurtenis of het behalen van een bepaalde doelstelling.
Vooral online ligt verslavingsgevaar dan op de loer. Hoeveel mensen checken niet obsessief de updates op al hun sociale media kanalen, om maar niets te hoeven missen?
Ook in online marketing en webshops wordt graag gebruik gemaakt van de fear of missing out.
In dit artikel duiken we dieper in wat FOMO nu eigenlijk is en wat het online betekent. Het doel van dit artikel is om je te helpen meer bewust te zijn wanneer je een keuze maakt vanuit FOMO en je daartegen te wapenen.
Voor ons als online marketeers is het interessant erover na te denken of (en zo ja, hoe) je fear of missing out op een ethische manier in je boodschap kunt verwerken.
Daarom sluit ik dit artikel af met wat volgens mij de kracht kan zijn van het ontdekken van dé FOMO die jou – of je doelgroep – tot een beter en completer mens kan maken.
Inhoud:
- Drie vragen
- De rol van FOMO online
- FOMO in online marketing
- Ontdek welke FOMO voor jou (of je klant) écht belangrijk is om een beter mens te worden
Drie vragen over FOMO
De rol van FOMO in een online wereld
FOMO wordt door de online wereld meer gepropageerd dan ooit. Want doordat we altijd en overal verbonden met elkaar kunnen zijn, hebben we ook meer dan ooit het gevoel dat we nooit meer iets hoeven te missen.
Dat is natuurlijk prachtig. Maar het wordt wel een beetje problematisch als dat hoeven omslaat in het gevoel nooit meer iets te mogen missen.
In The Organized Mind beschrijft Daniel Levitin het verschil in beleving tussen ouderwetse briefpost en moderne communicatie. Vroeger communiceerden we per brief. Stuurde je een brief, dan wist je dat je zeker twee dagen – en waarschijnlijk langer – geen antwoord hoefde te verwachten. Daardoor was er geen noodzaak om de haverklap naar de brievenbus te lopen om te kijken of er al antwoord lag.
Hoe anders werd dat met de komst van e-mail, waarbij je na verzending wist dat iemand direct over jouw bericht kon beschikken als hij dat wilde. Daardoor begonnen we ons ook steeds meer verplicht te voelen om mails snel te bekijken en beantwoorden. Met de komst van WhatsApp – en al helemaal met die verdomde blauwe vinkjes – werd dat gevoel alleen maar sterker.
Doordat we tegenwoordig niets meer hoeven te missen, voelen we ons dus ook meer dan ooit verplicht om niets te missen. En het liefst om iets te zien, lezen of ervaren op het moment dat het zich voordoet, zodat je er zo snel mogelijk op kunt reageren.
Leuk weetje: het tegenovergestelde – JOMO, oftewel joy of missing out – bestaat ook. Dit duidt erop dat iemand zich juist gelukkig voelt bij het idee om ergens niet bij betrokken te worden. Wellicht hangt dat samen met het toenemende aantal mensen dat sociale media afzweert.
JOMO is het omarmen dat je sociale gelegenheden mist. In plaats van stil te staan bij wat je mist, focus je op de positieve effecten wat je in plaats daarvan doet.
Waar komt die fear of missing out vandaan? (De grens tussen JOLO en FOMO)
Uit recent onderzoek bleek dat een lage bevrediging van de basisbehoeften aan competentie, autonomie en verbondenheid leiden tot een hogere ervaring van FOMO. Ook mensen met een algemeen slechter gemoed en lagere tevredenheid met het leven bleken bevattelijker voor fear of missing out.
Dat klinkt logisch, want wanneer je niet lekker in je vel zit is de drang om dat te veranderen groot. Elke keuze moet dat doel dan dus zoveel mogelijk ondersteunen.
Ook de nieuwe trend om álles uit het leven te willen halen, is waarschijnlijk een belangrijke bron van veel fear of missing out. Mensen die dit nastreven, zullen immers eerder ongelukkig zijn met een gemaakte keuze. Wat als de keuze om te gaan parachutespringen ze minder gelukkig maakte dan om met die ene vriend mee te gaan zeilen?
Tegenstrijdig genoeg kan dus ook het streven om zo gelukkig mogelijk te zijn en het leven ten volle te ervaren, je juist doen verlammen van angst (om niet dé meest gelukkige versie van jezelf te zijn). De grens tussen JOLO en FOMO is blijkbaar een dunne.
Het gebruik van FOMO in (online) marketing
We kennen allemaal de voorbeelden van fear of missing out in marketing wel. Zeker online wordt er volop gebruik van gemaakt.
Alleen deze week, 35% korting op je lidmaatschap!
Koop NU en ontvang gratis deze extra e-books ter waarde van €100,-
Extra voordeel voor de eerste 100 bestellers!
Vaak voorzien van een aflopende timer, die nog eens extra benadrukt hoeveel haast je moet hebben om van deze deal te profiteren.
Dat is overigens niets nieuws. Zo zijn home shopping programma’s als Tel Sell er een meester in om in te spelen op de fear of missing out. Kijk maar eens naar de onderstaande video en streep ze af.
- Je hebt nú de kans om…
- Voor een tijdelijk scherpe prijs
- Bestel nu en ontvang een gratis bonus
De fear of missing out is dan ook een krachtig middel om mensen ertoe aan te zetten actie te ondernemen. In dit geval: een Tae Bo video of luchtmatras bestellen.
Hoe ethisch is dat eigenlijk?
Er bestaat geen marketeer, ondernemer of verkoper die nooit – bewust of onbewust – op de fear of missing out heeft ingespeeld. Daar ben ik van overtuigd.
Sterker: we maken er in ons dagelijks leven allemaal wel eens gebruik van, wanneer we graag willen dat iemand meegaat naar een feest of de een of andere voorstelling. Dit mag je echt niet missen!
Vaak is het inspelen op de FOMO een manier om iemand over de streep te trekken. Als je ergens écht geen interesse in hebt, dan kunnen alle tijdslimieten en bonussen van de wereld je niet overtuigen om het te kopen.
Maar, het is wel altijd goed om jezelf bewust te zijn van de vraag of je een beslissing alleen maakt omdat je bang bent iets mis te lopen, of omdat je datgene echt graag wilt doen of bezitten.
FOMO en inbound marketing
Als we eerlijk zijn, kunnen we die ethische vraag nog wat breder trekken. Want hoe ethisch is marketing eigenlijk überhaupt? Vaak gaat het immers om het in de markt zetten van een product en het aanwakkeren van het gevoel bij iemand dat hij of zij het “nodig” heeft.
Maar is die noodzaak er ook echt?
In een wereld waarin we al van alle kanten worden overprikkeld en bedrijven en merken tetteren om onze aandacht, werkt dat vaak ook niet meer. Daarom is er al de laatste jaren een verschuiving gaande in de focus van online marketing.
Die focus is namelijk verschoven van outbound (jouw product via zoveel mogelijk kanalen naar voren schuiven en onder de aandacht brengen) naar inbound (het zorgen dat jij gevonden wordt door mensen die echt op zoek zijn naar de oplossing die te bieden hebt).
Een andere manier om dat te zeggen, is dat marketing steeds meer draait om het helpen van de klant dan om het verkopen van een product of dienst.
Natuurlijk is die verkoop nog steeds het uiteindelijke doel. Maar door de potentiële klant oprecht te willen helpen – met nuttige informatie, een goede service enzovoorts – laat je die klant naar jou toe komen.
Vervolgens kun je FOMO inzetten om ze te motiveren hun eigen ideaalbeeld vorm te geven, met de hulp van jouw product of dienst.
Ontdek welke FOMO voor jou (of je klant) écht belangrijk is om een beter mens te worden
Angst is niet perse een slecht iets. Biologisch gezien hielp het onze voorouders om de juiste keuzes te maken. Zoals wegrennen wanneer je oog in oog kwam te staan met een sabeltandtijger.
Los van het feit dat die tijger onze ongelukkig voorouder er waarschijnlijk uit heeft gesprint: angst kan verlammen, maar ook aanzetten tot actie.
In dit artikel over de hero’s journey als marketing blauwdruk, heb ik het over het ontdekken hoe de ideale wereld van je doelgroep of klant eruitziet.
Hoe ziet jouw ideale leven eruit over, laten we zeggen vijf jaar?
Ook daarop is FOMO van toepassing. Heel vaak worden we er alleen te weinig mee geconfronteerd om ons tot actie te laten overgaan.
Als een aflopende klok je ertoe kan verleiden om die robotstofzuiger te kopen die eigenlijk niet nodig had. Hoe waardevol zou het dan zijn om het leven dat je graag zou willen leiden voorgespiegeld te krijgen, waarbij de fear of missing out wordt aangezwengeld wanneer je niet de juiste stappen zet om dat te bereiken?
Deze realisatie zette mij er in ieder geval toe aan om elke ochtend vroeger op te staan en een niche affiliate website te maken. Elke dag houd ik mezelf nu het beeld voor dat ik wil bereiken door een passief inkomen op te bouwen. Daardoor trigger ik in mezelf de angst om dat droombeeld mis te lopen door andere keuzes te maken dan aan dit ideaal te werken. (Lees hoe ook jij zonder geld een eigen bedrijf kunt beginnen.)
Conclusie
Kijk dus niet alleen naar de negatieve kanten van FOMO. Probeer je er bij het maken van keuzes bewust van te zijn of die al dan niet door fear of missing out werden ingegeven. Maar probeer die angst ook voor je te laten werken. Gebruik FOMO om in actie te komen en jezelf te motiveren om datgene te bereiken of krijgen dat je écht wilt.
Ook wanneer je – als marketeer of ondernemer – een product of dienst in de markt zet vanuit de inbound gedachte, kun je hier gebruik van maken. Je doel is immers om je klanten te helpen. Door ze naar je toe te laten komen met content die hun vragen beantwoord. En door ze vervolgens het ideaalbeeld voor te houden dat ze met jouw product of dienst kunnen bereiken. De keerzijde van deze “fear of missing out spiegel” is natuurlijk het niet bereiken van dat doel, wanneer ze geen beslissing nemen.
Op die manier past FOMO perfect in een verschuiving binnen de marketing van het actief promoten van een product, naar een benadering die erop is gericht om klanten te helpen hun doelen te bereiken.
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'