Hoe online marketing voor goede doelen een verschil kan maken

Online marketing voor goede doelen is vaak een uitdaging. De budgetten voor campagnes zijn doorgaans beperkt. Als geld al niet de beperkende factor is, dan zijn tijd en manuren doorgaans nog veel schaarser.

Net als bij elke vorm van marketing draait het om het tegen zo laag mogelijke kosten, zo veel mogelijk resultaat boeken. Toch is dat voor goede doelen en non-profit organisaties nóg belangrijker dan voor veel andere bedrijven. En tegelijkertijd ook een stuk moeilijker.

Daardoor is het een eeuwige strijd tussen zo efficiënt mogelijk willen adverteren, maar niet voldoende tijd, kennis en mankracht kunnen vrijmaken om campagnes echt te optimaliseren.

Daarom wil ik in dit artikel allereerst een lans breken online marketeers om hun kennis in te zetten voor een goed doel. Ze kunnen de expertise op verschillende onderdelen van online marketing vaak goed gebruiken.

Daarna bekijken we een aantal zaken waar goede doelen in hun online marketing zelf mee aan de slag kunnen.

Spring naar:

hoe online marketing voor goede doelen een verschil kan maken

Hoe je als online marketeer bij een goed doel het verschil kunt maken

Vroeger dacht ik bij vrijwilligerswerk altijd aan het schoonmaken van hokken in een dierenasiel. Heel belangrijk natuurlijk, maar als dat niet helemaal jouw ding is dan kun je juist met jouw unieke ervaring en kennis van onschatbare waarde zijn.

Zelf ben ik ervan overtuigd dat wij als online marketeers goede doelen kunnen helpen met de ervaring die wij elke dag opdoen. Een tijdje terug heb ik me zelf bijvoorbeeld aangemeld als vrijwilliger voor het Jane Goodall Instituut Nederland. Daar denk ik nu mee over de structuur van hun nieuwe website en hoe zij de grote hoeveelheid informatie en artikelen handiger kunnen inzetten om meer bezoekers te trekken.

Ik ben er nog niet lang actief, maar nu al merk ik dat het veel voldoening geeft om je (praktische) ervaring te kunnen delen met een goed doel waar je zelf gepassioneerd over bent. Waar jouw input ontzettend gewaardeerd wordt en een verschil kan maken.

Met een kleine tijdsinvestering wanneer het jou uitkomt, kan je met jouw kennis vaak al een groot verschil maken bij een (lokaal) goed doel. Online marketing kan voor dat goede doel namelijk het verschil maken. En hoe mooi is het als jij daar een rol in kunt spelen?

En je krijgt er heel veel moois voor terug:

  • Het geeft veel voldoening om actief bij te dragen aan een doel dat voor jou belangrijk is.
  • Je leert ontzettend veel van in een heel andere branche met jouw vak bezig zijn.
  • Eerlijk is eerlijk: het staat ook gewoon heel erg goed op je c.v.

Laat van je horen, want wij zijn benieuwd: zet jij jezelf al in voor een goed doel? Of zou je dat graag willen maar weet je nog niet goed hoe? Laat even van je horen in de comments onder dit bericht en laten we hier elkaar inspireren hoe we als online marketeers iets kunnen doen voor een betere wereld.

Kennis kan - op veel manieren - een groot verschil maken bij goede doelen
Kennis kan – op veel manieren – een groot verschil maken bij goede doelen

1. Bouw een band op met je doelgroep

Zoals voor ieder bedrijf, is het ook voor goede doelen belangrijk om je doelgroep te leren kennen. Wat drijft jullie huidige donateurs? Wat vinden ze interessant en belangrijk? Waarom hebben zij ervoor gekozen om jullie te steunen, boven al die andere goede doelen waaruit gekozen kan worden?

Breng in kaart waar deze doelgroep zich bevindt. Op welke (social media) kanalen zijn je huidige donateurs en fans vooral actief? Wat voor media vinden ze interessant en lezen ze vaak? Lezen ze het liefst verhalen, of zijn ze gevoeliger voor video’s en ander mooi beeldmateriaal?

Door je doelgroep goed in kaart te brengen, kun je beginnen deze doelgroep beter aan je te binden. Een goed hulpmiddel is deze gratis persona maker van Hubspot.

Werk er actief aan om die doelgroep aan jezelf te verbinden. Misschien stuur je al een maandelijkse nieuwsbrief, maar ben je nog niet actief op Instagram. Als blijkt dat veel van jouw donateurs daar actief zijn, maak dan een account aan en nodig donateurs uit om je daar te volgen. Zorg dat je dáár bent waar je donateurs – je fans – en je potentiële nieuwe donateurs zijn.

Verzin manieren om een hechtere band op te bouwen met je trouwe volgers. Start bijvoorbeeld een Facebook groep waarin mensen elkaar kunnen inspireren om een steentje bij te dragen aan het grotere doel dat je als instelling na streeft.

Het doel van zo’n groep is niet om direct extra donaties los te peuteren, maar om het grotere geheel – het gevoel of de grotere boodschap – waar je als organisatie voor staat uit te dragen. Hoe kan ieder zijn steentje bijdragen aan het behoudt van die bossen waar jullie voor knokken, of wat kan iemand doen om een dier in nood te helpen? Moedig mensen aan hun eigen tips op dat gebied te delen om zo stapje voor stapje een waardevolle community van gelijkgestemden op te bouwen.

Doelgroepen zijn voor ieder bedrijf dat online actief is, maar misschien nog wel meer voor goede doelen. Waarom? Omdat de doelgroep van goede doelen volgens mij net even anders is dan van een commercieel bedrijf. En zoals we in het volgende punt zullen zien, kun je er daardoor ook net wat meer mee bereiken…

2. Maak content die jouw doelgroep tof vindt

Als goed doel heb je in online marketing alvast één streepje voor ten opzichte van veel andere bedrijven: je hebt een product waar ook andere mensen doorgaans graag reclame voor maken.

Bijvoorbeeld omdat ze – en met “ze” bedoel ik die doelroep van punt 1 – begaan zijn met wat je doet en probeert te bereiken.

De donateurs van het Jane Goodall Instituus bijvoorbeeld zijn begaan met het lot van Chimpansees en tropische regenwouden. Dat is de reden dat ze maandelijks een bedrag naar de stichting overmaken. Maar wat krijgen ze terug voor dat geld?

Het is een vreemde manier van naar donaties kijken, maar denk er eens over na. Wat krijgt als donateur terug voor die maandelijkse gift?

Een goed gevoel. De wetenschap bij te dragen aan iets wat jij belangrijk vindt en wat de wereld in jouw ogen een beetje beter maakt.

Daarom zullen ze het altijd mooi vinden om te lezen, zien, horen of op een andere manier te ervaren wat hun donaties teweeg hebben gebracht. Deel dus verhalen over overwinningen die geboekt zijn. Een dier dat is gered en nu een mooi leven heeft, een stuk bos dat voor kap is behoed: je donateurs zullen het mooi vinden om deze resultaten mee te krijgen. De kans dat ze op “like” of “delen” klikken is daarmee aanzienlijk.

Doordat je er bij punt 1 over na hebt gedacht hoe je een band op kunt bouwen met jouw doelgroep, kun je nu ook gemakkelijker interactie krijgen op die content. Deel het via de kanalen waar je weet dat jouw fans zitten en je volgen en laat via je maillijsten weten wat voor toffe boodschap je hebt gedeeld.

Op die manier zet je de fans van wat jij doet in als ambassadeurs van je boodschap. Minstens net zo waardevol als die maandelijkse overschrijving, omdat je via hen weer een grote groep mensen in dezelfde sociale cirkel als die fans bereikt. Dikke kans dat zij ook warmlopen voor je boodschap!

Donateurs als de fans van je goede doel
Donateurs geven je niet zomaar geld: ze zijn fan van wat je doet. Maak daar gebruik van!

3. Denk SEO

Juist als de online marketing budgetten voor een goed doel beperkt zijn, is het verstandig om een deel van je tijd te besteden aan SEO, oftewel: de optimalisatie van je website voor de zoekmachine.

Waarom? Omdat dit zorgt voor een voortdurende stroom van gratis bezoekers – en dus potentiële donateurs – naar de site.

Volledig ingaan op hoe je dit aanpakt voert voor dit artikel te ver. In onze gratis zoekmachine optimalisatie gids kun je hier heel veel over lezen. Je mag me ook altijd een mailtje sturen op tim@onlinemarketing of via LinkedIn, dan denk ik graag een keer mee.

Voor hier deel ik graag een paar gedachten over wat goede doelen volgens mij aan voordelen hebben voor SEO:

  • Doorgaans een sterk domein, doordat er vaak op natuurlijke wijze meer naar goede doelen wordt gelinkt dan naar “gewone” bedrijven.
  • Een sterke boodschap, waar over het algemeen goede blogberichten bij te schrijven zijn om nog meer bezoekers te trekken.
  • Naamsbekendheid in combinatie met een goede boodschap, maakt het over het algemeen gemakkelijker om gastartikelen te publiceren.

Dat laatste punt brengt me dan bij de vierde kans voor online marketing voor goede doelen.

4. (Micro) influencers

Influencers zijn altijd op zoek naar mooie content om te delen met hun volgers. En echt waar: het zijn eigenlijk net mensen als jij en ik.

Mensen waarvan er een aantal dus ook binnen die doelgroep van punt 1 vallen. Hé, dat is mooi!

Want door op zoek te gaan naar influencers die binnen jouw doelgroep vallen – m.a.w.: met de idealen die jij als goed doel ondersteunt en uitdraagt – kun je heel waardevolle samenwerkingen en partners op het spoor komen om meer zichtbaarheid te creëren.

Influencers verdienen hun geld door tegen betaling een product of dienst te promoten. Maar, ze zijn ook voortdurend op zoek naar interessante dingen om te delen met hun volgers.

Daarom is het belangrijk dat je zoekt naar influencers die jouw gedachtegoed delen. Dat maakt de kans groter dat ze ervoor openstaan om jou onder de aandacht te brengen van hun volgers, in ruil voor een symbolische vergoeding, goodies, rondleiding of puur en alleen voor de goodwill.

Misschien heb je uniek video materiaal van een stuk natuur dat jullie beschermen dat ze met hun volgers kunnen delen.

Wees creatief: wat kun jij bieden aan influencers die het al tof vinden wat je doet?

Werk jij voor of aan een goed doel en ben je op zoek naar de juiste manier om online marketing voor dat doel in te zetten? Stuur me dan even een mailtje op tim@onlinemarketing.nl, een berichtje via LinkedIn of word gratis lid van onze community. Onze leden (en ikzelf) denken graag met je mee!

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…