Is ‘online’ het nieuwe normaal?

We zijn nu een kleine twee maanden verder sinds de intelligente lockdown in Nederland van start ging. In rap tempo hebben we ons met zijn allen aangepast aan een nieuwe manier van leven. Noodgedwongen helaas, maar de veranderingen zijn er niet minder om. Zeker online. Nu rijst de vraag of die veranderingen blijvend zijn. En hoe je daar als ondernemer vervolgens op in kunt spelen. 

Sinds 16 maart hebben we zoals gezegd een intelligente lockdown. Evenementen zijn verboden, horeca gesloten en thuiswerken is de norm. We worden geacht ons enkel te verplaatsen als het noodzakelijk is. Ineens zijn we veel meer locatiegebonden. Dat is best lastig als je behoefte hebt aan persoonlijk contact. Maar ook als je producten wilt aanschaffen. En ook zakelijk gezien zouden we het leven zoveel mogelijk door willen laten gaan.

Online shoppen groeit

Onbewust hebben we ons aardig voorbereid op een leven in isolatie. Nog voor de lockdown definitief was, zagen we de eerste snelle aanpassing. Toen de eerste supermarkten geplunderd werden, schoot het aantal online bestellingen bij Albert Heijn, Jumbo en Picnic als een raket omhoog. Binnen een dag was de bezorgtijd van 1 à 2 dagen verhoogd naar 1 à 2 weken! Het was “alle hens aan dek” volgens topman Michel Muller van Picnic. Dit was ook meteen het eerste voorbeeld van de massale verschuiving naar online gedrag.

60% stijging non food e-commerce

Na het online boodschappen doen, nam ook online shoppen een grote vlucht. De omzet van non-food online shoppen is sinds het uitbreken van het coronavirus met ruim 60 procent gestegen, volgens de laatste cijfers van GfK.

De ‘one million dollar’-vraag is uiteraard in welke mate het nieuwe koopgedrag blijvend zal zijn. Het zou zo maar eens kunnen dat een kwart van de mensen en huishoudens die nu voor het eerst online kopen of veel meer online zijn gaan kopen, dit blijven doen in het tijdperk na de intelligente lockdown. Mensen raken snel gewend aan nieuwe gewoonten die het gemak dienen en een goed gevoel geven.

Wijnand Jongen – directeur Thuiswinkel.org – in Emerce

We wennen aan online samenwerken

De volgende oplossing vonden we in het online samenwerken. We moesten met zijn allen van de ene op de andere dag zoveel mogelijk thuiswerken. Dat leverde voor veel bedrijven direct problemen op. Lang niet alle bedrijven hadden goede voorzieningen om thuis te werken. Of de thuiswerkmogelijkheden werden slechts door een kleine groep medewerkers gebruikt. Systeembeheerders maakten overuren om alsnog te zorgen dat iedereen vanuit huis zijn ding kon doen. 

Bij aanbieders van VPN- en Cloudoplossingen kwamen ineens veel nieuwe aanvragen binnen. Een van de aanbieders van VPN-oplossingen, Palo Alto Networks, zag een groei van maar liefst 94 procent in het gebruik van hun GlobalProtect dienst. En ook marktleider Cisco zag een gigantische groei van hun VPN-applicatie, namelijk van 86 procent.

Samenwerken op afstand

Nu het thuiswerken geregeld was, ontstond het probleem met de samenwerking op afstand. We waren allemaal gewend om onze collega’s aan te kunnen spreken op de werkvloer of om samen even een vergaderruimte op kantoor in te stappen. Natuurlijk belden we elkaar als we elkaar niet op kantoor konden vinden. En bellen is handig, maar elkaar zien, is toch nog wel veel prettiger. Videobellen biedt een oplossing. 

Hoewel Skype al in 2003 is geïntroduceerd, waren de meeste mensen er zakelijk gezien nog niet echt aan gewend om online te vergaderen via video. Dat veranderde direct met de ingang van de lockdown. Bedrijven en particulieren stortten zich massaal op het online vergaderen. We moesten wel, hoewel het voor sommige mensen met horten en stoten ging.

Cisco rapporteerde meer dan 20 miljard vergaderminuten per maand via hun tool Webex. Een all-time-high! 

Als je in Google Trends kijkt naar de zoekopdrachten naar tools om online te vergaderen zie je een ware explosie. Vanaf half maart wordt er zeker 10 keer meer gezocht op Zoom en Teams. En niet alleen op weekdagen.

De cijfers laten duidelijk zien dat een hele grote groep mensen met deze tooling aan de slag is gegaan. Dat is natuurlijk geen garantie voor blijvend veranderd gedrag. Online vergaderen heeft veel voordelen, maar ook nadelen.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben na een dag online vergaderen bekaf.

Video-conferencing niet alleen voor vergaderen

Video-bellen wordt niet alleen gebruikt voor vergaderen met collega’s, maar ook voor overleg met klanten en leveranciers. Fysiotherapeuten en artsen zijn gestart met video-consults. Autobedrijven geven nieuwe klanten gebruiks-instructies via whats-app video bellen. En zo zijn er nog meer voorbeelden van video interacties.

Bij Anglers hebben we zelf ook onze eerste sales trajecten volledig online doorlopen. 

De evenementenindustrie heeft zwaar te leiden onder de corona crisis. Talloze evenementen kunnen niet doorgaan. Als pleister op de wond, worden talloze online evenementen georganiseerd. Het is niet “the real thing”, maar ook hierin zie je dat mensen positief reageren op dit alternatief. 

Ook in de zakelijke sfeer zijn talloze evenementen en bijeenkomsten geannuleerd. Beurzen en congressen, maar ook kleinere zakelijke seminars en trainingen konden niet doorgaan. Het webinar (letterlijk “online seminar”) is aan een tweede leven begonnen. Webinars worden al jaren georganiseerd en zijn een handige en laagdrempelige manier om kennis te delen. Een ideaal hulpmiddel om in deze tijd toch de broodnodige leads te generen. 

Als je zoekt op ‘webinar’ in Google Trends, zie je een vergelijkbaar beeld met de video-meeting software. Vele bedrijven en instanties hebben dit middel aangegrepen om in contact te komen en blijven met hun relaties. Zoveel zelfs, dat we al regelmatig horen dat mensen webinar-moe beginnen te raken. 

Blijft het zo na de crisis?

De lockdown toont meer dan ooit aan dat mensen behoefte hebben aan persoonlijk en met name fysiek contact. Je merkt bij ontmoetingen dat iedereen het mist om simpelweg handen te schudden en de drie hollandse zoenen te geven. Zeker in moeilijke tijden is het geven en nemen van een knuffel een fijn idee. Ik hoop dan ook dat we snel weer met alle collega’s gezellig op kantoor kunnen zijn. Dat we lekker uit eten kunnen en dat alle leuke evenementen weer kunnen plaatsvinden. 

Maar ik hoop ook dat we een beetje blijven hangen in ons nieuwe online gedrag. Dit online werken en doen heeft ook een aantal grote voordelen. Waarom moeten we half Nederland doorrijden voor een afspraak? Online vergaderen scheelt veel reistijd. Ik heb een hekel aan files. En die schonere lucht is ook niet slecht voor ons.

Verankering van gedrag

In 2009 bestudeerde onderzoeker Lally gedragsverandering. De deelnemers werden 12 weken gevolgd. Lally kwam tot de conclusie dat de deelnemers gemiddeld ruim 2 maanden bezig waren om gedragsverandering te krijgen. Dit was tot op de dag nauwkeurig 66 dagen. 

We zitten bijna aan die 66 dagen. Tegen de tijd dat de lockdown volledig wordt opgeheven, zullen we er zeker overheen zijn. Met een beetje goede wil zijn we echt gewend aan de  verandering. En vinden we oplossingen voor de uitdagingen, zoals op een gezonde manier thuiswerken. Als dat lukt, zullen bepaalde veranderingen verankeren in ons gedrag. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de samenleving blijvend meer online zal zijn.

Die overtuiging wordt onderstreept door dit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank.

Hoe speel je in op die veranderingen?

Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren al een flinke slag gemaakt in het online ondernemen. We zien nu al dat die bedrijven ook een voorsprong hebben tijdens deze crisis. En als de economie herstelt, kun je verwachten dat zij sneller herstellen dan bedrijven die de online vertaalslag nog moeten maken. Wil je als organisatie overleven, dan is niet de vraag wanneer je start met online ondernemen. Het is de vraag hoe snel je stappen maakt.

In de eerste week van de lockdown sloten zich honderden restaurants aan bij Thuisbezorgd. De hadden een achterstand op de restaurants die in de jaren ervoor al óók via Thuisbezorgd waren gaan verkopen. We zien ook creatieve restaurateurs die op een andere manier hun producten aan de man zijn gaan brengen. De kleinere ondernemers zijn behalve creatief en doen hun stinkende best om snel te schakelen.

Omschakelen

Grote concerns als Adidas zetten heel snel de knop om. De sportkleding en -schoenenfabrikant heeft de investeringen in online kanalen flink opgeschroefd. Een noodzakelijke verschuiving. De eerste drie maanden van dit jaar hakten er flink in met een omzetdaling van 19%. De internationale impact van het coronavirus was bij de Duitsers direct voelbaar. De online omzet e-commerce steeg daarentegen met 35 procent en in maart zelfs met 55 procent. 

Ook veel van onze opdrachtgevers moesten half maart omschakelen. De wil om te veranderen blijkt bij allemaal doorslaggevend om stappen te maken. Waar je kansen liggen, kun je zelf ontdekken. Ga in gesprek met je klanten. Vraag ze wat ze bezighoudt en wat ze jouw sterke punten vinden. Brainstorm met je team. Zoek uit welke ideeën leven binnen je eigen organisatie. Doe onderzoek. Er is online zóveel informatie te vinden. 

Mocht je het toch lastig vinden om zelf de eerste stappen te maken? Of wil je even sparren over je eigen ideeën? Plan dan gewoon even een afspraak met me in. Helemaal vrijblijvend. Ondernemers moeten elkaar helpen, toch? 

Veel succes en blijf gezond!

Written by

Jules Sohier Follow van Anglers

Jules is een ondernemende marketingstrateeg. Hij zit al ruim 20 jaar in het online vak. Hij is dan ook van alle online markten thuis. Met zijn kennis en ervaring helpt hij grote én kleine bedrijven met het effectief inzetten van online marketing en sales. Het opleiden en coachen van de online marketeers bij Anglers is helemaal zijn ding.

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…