Online marketing voor makelaars

Wil jij weten hoe online marketing voor makelaars het verschil kan maken? In dit artikel vind je een aantal simpele maar effectieve marketingprincipes die je als makelaar kunt toepassen om je business te laten groeien.

Juist in deze tijd, waarin het allemaal niet gek genoeg lijkt te kunnen op de huizenmarkt.

Want ook al is die huizenmarkt oververhit en worden huizen doorgaans snel verkocht, toch is het als makelaar zaak om je te blijven onderscheiden en op te vallen tussen de concurrenten. Om twee belangrijke redenen:

  • Om (als verkoopmakelaar) vooraan te staan wanneer er nieuw aanbod op de markt komt.
  • Je bouwt nu alvast aan je naamsbekendheid en vindbaarheid voor in magere jaren.

Deze tips zijn er dan ook vooral op gericht om als makelaar je (online) zichtbaarheid en bereik te vergroten.

Online marketing voor makelaars, tips en inspiratie

7 online marketing tips voor makelaars

Makelaars maken online natuurlijk massaal gebruik van platformen als Funda, Jaap en Pararius. Maar jouw online zichtbaarheid gaat natuurlijk (veel) verder dan die platformen.

Zo is het allereerst belangrijk dat je überhaupt bij je doelgroep op de radar komt, wanneer zij op zoek zijn naar een makelaar. Daar draaien deze tips om. Hoe sta je vooraan wanneer er gezocht wordt, of zorg je ervoor dat je al zo’n goede band met je doelgroep hebt dat ze niet eens meer op zoek hoeven als ze in de toekomst een makelaar nodig hebben?

1. Werk aan je gratis posities in Google

Of het nou goed gaat, of juist even wat minder: het is altijd slim om aan je vindbaarheid in Google te werken. Google is nu eenmaal voor de meeste mensen de eerste stap in hun zoektocht naar informatie, producten of dienst.

Hieronder zie je bijvoorbeeld een voorbeeld vanuit een programma dat indicaties geeft van het zoekvolume op bepaalde opdrachten. (Alleen Google zelf weet de precieze aantallen.)

Een indicatie van het maandelijks zoekvolume op de zoekopdracht "makelaar Amsterdam".
Een indicatie van het maandelijks zoekvolume op de zoekopdracht “makelaar Amsterdam”.

Dat zijn dus ruim 4400 potentiële klanten per maand, wanneer je een makelaarskantoor hebt dat actief is in Amsterdam. En dan gaat het nog alleen om deze specifieke term, want er zit ook flink zoekvolume op “aankoop makelaar Amsterdam”, “verkoop makelaar Amsterdam”, “makelaar Amsterdam noord” etc.

Tegelijkertijd blijkt uit veel onderzoeken dat de eerste drie resultaten die je van Google te zien krijgt, samen zo’n 75% van de kliks binnenhalen van al die zoekers.

Met andere woorden: om je graantje mee te pikken van al die voor jou interessante zoekers, zul je ervoor moeten zorgen dat je hoog in de resultaten terugkomt.

Het verbeteren van je posities in Google (en andere zoekmachines) noemen we SEO, wat staat voor Search Engine Optimization (oftewel: zoekmachine optimalisatie).

Wanneer je in een bepaalde regio actief bent, verdiep je dan ook zeker eens in local seo (oftewel: lokale zoekmachine optimalisatie). Daarmee richt je op weergave in bijvoorbeeld Google maps, zodat mensen die op zoek zijn naar jouw soort bedrijf in jouw omgeving, eigenlijk niet meer om jou heen kunnen ?

Dit is een screenshot dat laat zien wat local seo kan doen voor een makelaarsbedrijf met een vast werkgebied
Wat zou het voor jou betekenen om op deze manier te verschijnen wanneer iemand in jouw omgeving naar een makelaar zoekt?

2. Bouw een e-maillijst op

Juist in deze hoogtijdagen is het verstandig om alvast te werken aan je bereik voor wanneer het even wat minder is.

Presenteer jezelf als de expert van de regio waarin jij actief bent. Verkoop je een huis aan iemand? Bied dan aan diegene op de hoogte te houden van (prijs-)ontwikkelingen in de buurt. Of probeer een andere manier meerwaarde te leveren aan huizeneigenaren in “jouw gebied”.

Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je de eerste bent waaraan gedacht wordt als iemand in de toekomst zijn of haar huis wil verkopen.

Ga niet wekelijks – of zelfs maandelijks – geforceerd een nieuwsbrief versturen om maar iets van je te laten horen. Zorg dat je echt iets te melden hebt wanneer je jouw volgers mailt, zodat ze het leuk vinden om van je te horen. Op die manier bouw je een duurzame relatie met deze mensen op en zorg je dat je – op een niet opdringerige manier – top of mind blijft.

Lees meer over het opbouwen van een e-maillijst.

3. Social media

Ook bij online marketing voor makelaars kunnen we eigenlijk niet meer om social media heen. Het is waar je doelgroep te vinden is, dus het is waar jij actief zou moeten zijn om die doelgroep te bereiken.

Hier kun je hetzelfde principe toepassen als met e-mailmarketing. Probeer een manier te vinden waarop jij meerwaarde kunt leveren aan je volgers (en daarmee je potentiële klanten van de toekomst).

Meerwaarde is hier echt het sleutelwoord.

Waarom zouden mensen het leuk of interessant moeten vinden om jou te volgen?

  • Door alleen foto’s te plaatsen van jezelf en je collega’s op kantoor, zul je waarschijnlijk alleen de moeders van die mensen als volgers aanspreken.
  • Met strakke foto’s en video’s van verkochte objecten, breidt zicht dat plotseling al uit tot huizengeeks die ook graag door Funda scrollen om te windowshoppen.
  • Plaats je regelmatig interessante feitjes of ontwikkelingen over de directe omgeving waar je actief bent? Dan wordt je opeens relevant voor alle huizeneigenaren in diezelfde omgeving.

Ga maar na, als je zelf een keer een tuinarchitect nodig hebt, ben je toch ook eerder geneigd om iemand in te huren die je al jaren volgt op Instagram omdat hij daar zulke goede tips en gave ontwerpen deelt? Het gevoel dat je iemand “al een beetje kent” via dat soort posts, kan je een onschatbare voorsprong geven op je concurrentie.

4. Marketing automation

Juist als het druk is, kun je met een kleine automatisering van je processen al een groot verschil te maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een chatbot maken, om bezoekers van je website direct naar de juiste plek te verwijzen of contact op te laten nemen.
  • Marketing automation tools, om verschillende onderdelen van je marketingproces te automatiseren.
  • Messengerbots om op een eenvoudige manier wat eerste informatie van geïnteresseerden (zoals adres en oppervlakte huidige woning, of de eerste woonwensen voor de nieuwe woning).
  • WordPress pop-up plug-ins helpen je om eenvoudig de aandacht van je bezoekers te grijpen.

Met een simpele tool kun je vaak al een groot verschil maken.

5. Inbound funnels

In het verlengde daarvan kan het een goed idee zijn om je hele online marketing proces eens onder de loep te nemen. Hoe beweegt iemand van een eerste bezoek aan jouw website bijvoorbeeld tot uiteindelijke klant?

  • Eerste bezoek aan de website
  • Doorklikken naar een bepaalde (landings-)pagina
  • Een formulier invullen of contact opnemen
  • Teruggebeld worden
  • Afspraak maken voor een intakegesprek

In een ideale wereld doorloopt iedere potentiële klant deze funnel natuurlijk optimaal, maar in de praktijk zal er nogal eens iemand “van de haak vallen”.

Funnel marketing richt zich op het verbeteren van dat proces. Zo ga je ernaar kijken op welke plekken in die funnel zich “lekken” bevinden, waardoor je potentiële klanten kwijtraakt.

Stel dat je tot de conclusie komt dat erg weinig mensen die de landingspagina bezoeken, uiteindelijk een aanvraag doen. Dan kan dit betekenen dat het formulier te ingewikkeld is, of dat de geboden conversie niet aansluit. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen testen of het meer oplevert wanneer je op die pagina de optie biedt om een adviserende (video-)call van 15 minuten in te plannen.

Blijkt dat het aantal mensen dat succesvol kan worden teruggebeld erg laag, dan zou je kunnen overwegen om te sturen op direct contact opnemen zodat je mensen aan de lijn krijgt “wanneer ze converteerbaar zijn”.

6. Social selling

Social selling is de tegenpool van de stereotype opdringere autoverkoper. Het is een manier om – door oprechte interesse te tonen – een band met je doelgroep aan te gaan, waardoor ze uiteindelijk als vanzelf graag klant bij je willen worden omdat ze een goed gevoel bij je hebben.

Social selling is het proces van onderzoeken, contact leggen en de interactie met klanten aangaan via social medianetwerken, zoals Twitter en LinkedIn. 

Online marketing voor makelaars draait om net dat beetje extra aandacht geven
Online marketing voor makelaars draait om net dat beetje extra aandacht geven

Een belangrijk onderdeel daarvan is bijvoorbeeld … ?

7. Content marketing

Online marketing voor makelaars kan een flinke boost krijgen van content. Hierboven schreef ik al dat je een doelgroep aan je kunt bieden door voortdurend de juiste, interessante informatie voor die doelgroep te delen.

Content marketing is als het ware een bundeling van dat principe. Je maakt content (artikelen, video’s, posts) die interessant zijn voor jouw doelgroep (of dat nu is omdat het grappig is, leerzaam of om een andere reden van belang) en verdeelt dat over je kanalen (je blog, e-mailmarketing en social media kanalen).

Juist in de vastgoedwereld is informatie ontzettende belangrijk voor consumenten. De meeste mensen kopen of verkopen slechts een paar keer in hun leven een woning. Ook het (ver-)huren van een woning doen de meesten niet dagelijks.

Jij als makelaar doet dat wel. Help jouw potentiële klanten dus door die kennis te delen. Zo trek je mensen die zich aan het oriënteren zijn op het (ver-)kopen van hun woning als vanzelf naar je toe.

Je ziet sinds het afgelopen jaar dat Funda daar bijvoorbeeld ook vol op inzet. Toch ligt er als makelaar, die als geen ander op de hoogte is van wat er speelt in de eigen direct omgeving, nog altijd een uitgelezen kan om zich te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Juist met de unieke kennis die je als makelaar van een gebied hebt.

8. En nu… ?

Met welke vormen van online marketing voor makelaars ga jij aan de slag? Laat het even weten in de comments ? Geïnspireerd geraakt maar weet je niet zo goed wat je volgende stap moet worden? Aarzel niet me even een mailtje te sturen (tim@onlinemarketing.nl). Ik denk graag een keer met je mee!

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…