Online marketing voor restaurants: praktisch stappenplan

Als offline gerichte onderneming kan het nog best lastig zijn om te bepalen hoe je “de stap online” het beste kunt maken. Geen nood. In dit artikel presenteren we een overzichtelijk en praktisch stappenplan online marketing voor restaurants.

Dus wil jij een stapje verder gaan dan je maaltijden ook aanbieden via Thuisbezorgd.nl of Uber Eats?

(Ik ga er maar even van uit dat je dat wilt, want dan valt er online een stuk meer geld te verdienen voor een restaurant.)

Blijf dan vooral lezen. En vergeet ook niet jouw gratis account in onze community te claimen, zodat je kunt brainstormen met gelijkgestemden en je marketingvragen kunt stellen aan experts.

online marketing voor restaurants
Online marketing voor restaurants is als een uithangbord om extra mensen naar je business te trekken

Waarom online marketing voor restaurants?

Online marketing voor restaurants is in het afgelopen jaar relevanter geworden dan ooit. Ook wie dankzij een gunstige ligging en voldoende aanloop altijd offline altijd voldoende omzet draaide, ontkwam er door de gedwongen sluitingen van de horeca niet meer aan.

Het liet zien hoe belangrijk het is om – ook wanneer het (nog) niet direct noodzakelijk lijkt – te zorgen dat je online aanwezigheid op orde is. Het maakt je niet alleen flexibeler in moeilijke tijden, maar kan ook in goede tijden zorgen voor een aardige extra inkomstenbron.

Bij de eerste sluiting van de horeca zag je een grote piek in het aantal restaurants dat zich aanmeldde bij Thuisbezorgd.

Maar online marketing voor restaurants gaat veel verder dan ervoor zorgen dat je maaltijden ook online te bestellen zijn en bij je klanten worden thuisbezorgd.

TIP! Feestdagenactie…

Bij Futy kun je – speciaal voor de feestdagen – gratis een leadbot op je website laten maken, speciaal voor het bestellen van kerstmaaltijden ?

Het is ook een manier om offline gasten te trekken naar je restaurant. Het overgrote deel van de consumenten gaat tegenwoordig immers online op zoek naar een restaurant, vergelijkt websites om een idee te krijgen van de sfeer en plaats het liefst online een bestelling.

Door online goed zichtbaar te zijn en voor de juiste uitstraling te zorgen, maak je de kans dat die mensen straks aan één van jouw tafeltjes zitten een stuk groter.

Daarnaast wil je toch helemaal niet afhankelijk zijn van een platform als Thuisbezorgd, waar de marge die jij als restaurant eigenaar overhoudt steeds meer onder druk komt te staan?

Precies. En de online marketing voor je restaurant hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn. Met dit stappenplan kun je eenvoudig aan de slag. En onthoud: elke stap die je zet is er één!

Stap 1: Zorg dat je website top is

Een goede website is natuurlijk onmisbaar in online marketing voor je restaurant.

Je website is je online presentatie. Het is wat een etalage, een gezellige gevel of een sfeervolle uitstraling voor je stenen restaurant zijn. Dat betekent dat het de belangrijkste manier is om mensen te laten zien dat jouw restaurant de beste keuze is voor een gezellig avondje uit.

Daarnaast geeft de website een indicatie van kwaliteit af. Onscherpe foto’s, een schreeuwerig design, gekke lettertypen enzovoorts: het zijn allemaal signalen naar je bezoeker van een slechte kwaliteit.

En of dat nou terecht is of niet: het beïnvloedt de keuze van je potentiële klanten. Dikke kans dat ze je website wegklikken en verder zoeken naar een die hen beter bevalt.

Behalve die uitstraling moet ook de gebruikservaring op je website in orde zijn. Om klanten te kunnen trekken moeten ze bijvoorbeeld wel eenvoudig een reservering bij je kunnen maken. Weinig wekt tegenwoordig zo veel irritatie als een online systeem dat niet goed werkt. Ook dat is dus een reden voor mensen om af te haken.

Kortom: zorg dat je website een verlengstuk van je restaurant is waar je trots op kunt zijn, niet iets dat je even snel online hebt geknald omdat je nu eenmaal een site moet hebben. Investeer in goede (sfeer)foto’s. Vraag mensen zich te verplaatsen in iemand die een restaurant zoekt in jouw stad en je website te bekijken. Waar werkt er niet goed? Wat spreekt aan en wat stoot juist af? Dat is waardevolle feedback om jouw website beter te maken.

Lees ook: Nieuwe website masterguide, voor praktische tips om te ontdekken of jouw website aan vervanging toe is (en hoe je dat dan aanpakt).

online marketing voor restaurants draait om het benadrukken van je sterke punten

Stap 2: Zorg dat je gevonden wordt

Misschien wel de belangrijkste stap in online marketing voor restaurants, is te zorgen dat je goed vindbaar bent in jouw werkgebied.

Stel dat je een sushirestaurant hebt in Spijkenisse. Dan wil je toch dat iemand die op Google zoekt naar “sushirestaurant Spijkenisse” jouw website tegenkomt?

Dat is waar zoekmachine optimalisatie om draait.

Kort gezegd: je optimaliseert je website om de kans dat je bij bepaalde zoektermen bovenaan in de resultaten verschijnt zo groot mogelijk te maken.

Meer specifiek draait het in dit geval om local SEO.

Google “herkent” namelijk dat iemand die in Spijkenisse aanwezig is en enkel zoekt op “sushi restaurant” niet zit te wachten op een restaurant in Maastricht.

Daarnaast kun je er met de juiste instelling ook voor zorgen dat jouw restaurant (met locatie en al) wordt getoond op Google Maps. Dat maakt het wel heel gemakkelijk voor die Googelende sushi liefhebber om jouw restaurant te vinden.

Lees ook: Wat is local SEO en hoe gids je klanten naar jouw locatie? Daar lees je praktische tips om ook jouw lokale vindbaarheid te verbeteren.

op deze manier maak je met local seo je restaurant beter vindbaar

Stap 2b: Durf hulp in te schakelen van een horeca marketing bureau

Even tussendoor: SEO kan best ingewikkeld zijn wanneer je er voor het eerst mee te maken krijgt. Gelukkig zijn er verschillende prima SEO cursussen (gratis en betaald) om jezelf de eerste kneepjes eigen te maken.

Maar misschien heb je daar helemaal geen tijd voor of zin in. Of je wilt gewoon zeker weten dat het goed gebeurt.

Durf in dat geval een goed online marketing bureau voor jouw horeca in te schakelen. Door goede afspraken te maken over budgetten en targets is de kans groot dat zo’n bureau zichzelf dubbel en dwars terugverdiend.

Stap 3: Let’s get social

Een goede website en vindbaarheid zijn essentieel voor de online marketing van je restaurant. Met social media kun je net die volgende stap zetten.

Het overgrote deel van je potentiële klanten is te vinden op Facebook, Instagram, TikTok of een combinatie van deze platformen.

Dat maakt deze kanalen de ideale manier om klanten te trekken die nog niet bedacht hebben dat ze binnenkort weer eens sushi willen eten. Maar nadat ze jouw profiel tegen zijn gekomen, kunnen ze aan niets anders meer denken.

Wat concreter gezegd: Google is de plek waar je op wilt vallen bij mensen die specifiek op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Social media is de plek waar je – met inspirerende en gezellige foto’s en filmpjes – mensen lekker wilt maken zodat ze staan te popelen om bij jou te reserveren of bestellen.

Daarnaast kun je er mensen aan je binden, door mensen te verleiden om je te blijven volgen. De kans dat het terugkerende klanten worden, is daarmee een stuk groter.

Een veelgebruikte techniek op social media is het organiseren van winacties. Stel een gratis maaltijd, heerlijk wijnpakket of wat er maar bij jouw restaurant past ter beschikking. Daag mensen uit om vrienden en familie te taggen met wie ze dat graag zouden willen delen of een leuke reactie te plaatsen waarom zij dat pakket verdienen.

Dat laatste is erg belangrijk: op die manier vergroot je namelijk je bereik gigantisch, doordat ook die getagde mensen en volgers van reageerders je post nu voorbij zien komen. Ook zij kunnen natuurlijk meedoen, waardoor een uitbreidende olievlek ontstaat.

(Inspiratie nodig voor jouw winactie? Stuur me gerust een mailtje op tim@onlinemarketing.nl of stel je vraag in de community.)

Daarnaast kun je met vrij beperkte middelen al een betaalde social media campagne opzetten, waarmee je heel gericht jouw ideale doelgroep kunt targeten. Denk aan leeftijd, hobbies, woonplaats etc.

Stap 4: Influencers

Wanneer de basis van je online aanwezigheid eenmaal staat, is het belangrijk om het balletje verder aan het rollen te brengen. Je wilt namelijk dat zoveel mogelijk mensen je mooie websites en goed gevulde, actieve sociale kanalen te zien krijgen, toch?

De winacties die ik hierboven beschreef zijn daarin een goed begin. Maar door de juiste influencers in te zetten kun je je bereik pas echt flink vergroten.

Daarbij is het aan te raden om op zoek te gaan naar zogenaamde micro influencers. Dat wil zeggen: niet de accounts met tienduizenden of honderdduizenden volgers. De “sweet spot” is een paar honderd tot maximaal tienduizend.

Waarom? Omdat de influencers met een gigantisch bereik vaak ook gigantisch duur zijn. En voor jou als lokale ondernemer een stuk minder interessant.

Nee, jij wilt die ene influencer met een paar duizend volgers, die vooral in en rondom Rotterdam volgers heeft.

Ga op Instagram bijvoorbeeld op zoek naar influencers die geregeld posten in “jouw” stad. En informeer eens wat diegene vraagt om een keertje jouw winactie te delen of een selfie van zichzelf achter jouw heerlijke sushi te plaatsen.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…