[Editorial] Van offline naar online was nog nooit zo relevant als nu. (Verhalen gezocht!)

Mensen, wat een knotsgekke periode om iets nieuws te starten.  

Dat bedoel ik zowel voor OnlineMarketing.nl als platform, als voor mij persoonlijk. Twee weken aan voorbereiding op onze officiële lancering heb ik er al opzitten, maar mijn nieuwe collega’s ken ik alleen als een verzameling pixels in een Teams-meeting. De laatste week bij mijn oude werkgever vond uiteindelijk plaats tussen dezelfde muren als mijn start “hier”.  

Het digitale hier welteverstaan. Het fysieke hier is namelijk gewoon aan mijn eigen bureau thuis. Zo zag dat er ongeveer uit:

Zo omschreef ik mijn eerste dag als eindredacteur van OnlineMarketing.nl op Linkedin: met knuffelige collega’s, een kantine met prima uitzicht en uitstekende vers gezette koffie.

Tegelijkertijd is het vanuit online marketing oogpunt een ongekend interessante periode. Want als het iets laat zien, is het wel hoe flexibel onze branche is. En hoe vindingrijk – in bredere zin – ondernemers zijn die worden gedwongen om zichzelf opnieuw uit te vinden. Wie tot voor kort dacht dat onze economie al behoorlijk “online proof was”, wordt behoorlijk met de neus op de feiten gedrukt. Een ontzettend groot gedeelte van die economie is nog altijd afhankelijk van de offline mens.  

Aan de ene kant ben ik geneigd te zeggen: gelukkig maar, want offline blijft toch waar het mooiste deel van het leven – dat leven dat nu even stilligt – plaatsvindt.  

Aan de andere kant is het ongekend interessant om te zien hoeveel er in korte tijd aan het veranderen is. Overal – van het journaal tot LinkedIn – lijkt men het er steeds meer over eens dat we een ongekende aardverschuiving meemaken. Op het gebied van hoe we werken, hoe we consumeren en hoe onze economie in elkaar steekt. 

Wordt thuiswerken straks in veel meer branches breder omarmd, nu we massaal de voordelen ervan ervaren? Minder files, schonere lucht, de natuur die weer even de ruimte krijgt om op adem te komen.  Willen we dat straks allemaal zomaar weer opgeven voor een terugkeer naar “business as usual”, nu we merken dat het ook anders kan?

En, nu we ook merken dat het niet per definitie zorgt voor een afname in productiviteit? Dat de kans op stress en burn-outs misschien wel kleiner is bij 1 of 2 dagen per week minder in die kantoortuin? Een nieuw evenwicht lijkt voor de hand te liggen.

Het meest onder de indruk ben ik van al die pure offline ondernemers die nu opeens met de meest creatieve en out-of-the-box oplossingen op de proppen komen. Zoals deze tattoo artist, die zijn kunstwerken nu dan maar produceert op dat waar hij wél in de buurt mag komen. Of een aanbieder van yogavakanties die werkt aan een heuse soul-travel-in-een-brievenbuspakket. Ook hierbij lijkt ruimte voor een nieuw evenwicht. Want net als de thuiswerkers ontdekken deze ondernemers nu noodgedwongen een alternatieve manier van werken. En hoewel we natuurlijk allemaal hopen dat ze snel hun offline activiteiten kunnen voortzetten, zal een online variant daarop altijd een waardevolle aanvulling blijven.

De IMU hielp deze ondernemers eerder deze week op weg naar een succesvolle online onderneming door hun nieuwe boek gratis beschikbaar te stellen. Nieuw als we zijn – zoals ik al schreef hadden we onze eigen lancering ook in een rustiger tijd voorzien – willen we ook bij OnlineMarketing.nl deze toppers een extra steuntje in de rug geven waar we kunnen. 

Daarom zijn we op zoek naar meer ervaringsverhalen zoals die van de tattoo artist en yogareisleider. Ben jij of ken jij een ondernemer met een puur “offline” product die noodgedwongen een online alternatief moest zoeken? Dan zoeken we jouw verhaal, en de dingen waar jij tegenaan loopt bij die transitie. 

  • Ben jij? Laat dan van je horen onder dit artikel (vergeet je e-mailadres niet, zodat we je kunnen bereiken als we jouw verhaal willen delen).  
  • Ken jij? Zou je dit bericht dan met de persoon in kwestie willen delen? Delen is sowieso lief, je weet nooit wie je ermee bereikt.

Misschien kunnen we dan meteen je online zichtbaarheid een eerste digitaal zetje (met voldoende onderlinge afstand uiteraard) geven.

Heb je algemene vragen voor (de start van) jouw online business? Ook die kun je kwijt in de comments! Waar mogelijk denken we graag met je mee of vragen we de juiste persoon om inhoudelijk op je vraag te reageren.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…