Wat 2020 ons leerde over de toekomst van online marketing

Dit is een gastartikel van één van onze partners.

2020 verliep niet zoals veel mensen hadden verwacht. Veranderingen bieden echter vaak nieuwe kansen en methodes om andere strategieën en campagnes te bedenken die hierop in kunnen spelen. In 2021 zijn er veel verschuivingen geweest die de wereld van online marketing veranderen. Hoe zal dit zich gaan ontwikkelen en wat voor kansen liggen er?

COVID-19 en de nasleep ervan

De wereldwijde pandemie veroorzaakte seismische schokken over de hele wereld en had een aanzienlijke invloed op de digitale marketing. Evenementen werden geannuleerd, iedereen ging op afstand werken en de online marketingstrategie moest aangepast worden. 

Sommige van de cruciale punten die ondernemers hebben toegepast, zullen echter onderdeel worden van het nieuwe normaal. Een nieuwe nadruk op het verdiepen van klantrelaties en klantloyaliteit en -betrokkenheid zal worden voortgezet. Wat nog belangrijker is, is dat empathie meer dan ooit op de voorgrond treedt in marketing, waarbij marketeers zichzelf in de plaats van hun klanten plaatsen en vragen hoe ze kunnen helpen.

De versnelling van de digitale wereld

Aangezien het fysiek winkelen en vele evenementen en bedrijven gesloten werden, wendden vele ondernemers zich tot virtuele evenementen, video’s en digitale marketingkanalen om in contact te komen met klanten. Vanwege lockdowns en andere beperkingen brachten veel consumenten nog meer tijd online door. 

Men ging op zoek naar de kanalen die klanten gebruiken om wederom met de klant in contact te komen. Social media, e-mailmarketing, mobiel, websites, blogs, webinars en meer bieden talloze kansen om met klanten in contact te komen. De linkbuilding strategie ging over de kop.  Ondernemers moeten een digitale focus gebruiken om hun publiek geïnteresseerd te houden.

Gebruik maken van big data

De wereld heeft meer gegevens dan ooit tevoren, en het lijkt steeds meer toe te nemen. In 2025 de zal het aantal wereld gegevens naar schatting 175 ZB zullen bereiken, wat iemand 1,8 miljard jaar zou kosten om te downloaden met de huidige internetsnelheden.

In een minuut werd er online in 2020:

  • 480.000 tweets opgebouwd
  • 4,7 miljoen video’s bekeken op YouTube
  • 4,2 miljoen zoekopdrachten op Google verricht
  • 200 miljoen  e-mails verzonden
  • 60.000 afbeeldingen geüpload
  • Al die informatie geeft bedrijven informatie over hoe ze hun doelgroep het beste van dienst kunnen zijn. Big data helpt bij het voorspellen van het weer, zoekwoorden bepalen, voorkeuren voor films, liedjes en boeken voor consumenten, en kan marketeers vertellen welke kanalen en inhoud een klant verkiest.

Big data biedt natuurlijk enorme concurrentievoordelen, zolang ze die data maar goed kunnen vastleggen, beheren en gebruiken. Het helpt ieder zijn klanten beter te begrijpen en meer inzicht te krijgen in hoe ze hun problemen kunnen oplossen.

Iedereen kan aan de slag met content marketing

De 3,7 miljard gebruikers van sociale media over de hele wereld creëren content wanneer ze iets posten. TikTok- en Snapchat-gebruikers verzorgen korte video-inhoud. Instagram is een platform van afbeeldingen en filmpjes over het leven, ieders carrière en voor merken.

Er zijn meer dan 500 miljard blogs in de wereld en het aantal zelf gepubliceerde boeken is in 2017 voor het eerst met 1 miljoen gekraakt. Er zijn meerdere publicatieplatforms en mensen maken er gebruik van om hun inzichten, productkennis, fictie, poëzie en meer te delen.

Wat betekent dit voor online marketing?

Makers van inhoud moeten ernaar streven relevanter te zijn dan ooit en de aandacht van mensen te trekken. De inhoud moet informatief en nuttig zijn, maar ook worden geleverd op het kanaal dat een klant bezoekt en in een formaat dat ze gemakkelijk verteerbaar vinden.

Video’s, webinars, blogs, interactieve inhoud, infographics: marketeers zullen nooit zonder opties komen te zitten. Ze concurreren echter met bijna de hele wereld om iemands aandacht. Om te winnen, moeten ze streven naar perfectie.

Written by

Cliqi Follow

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…