Wat doet een data analist?

Je hebt de functie “data analist” nu een aantal keer voorbij horen komen. Vaak hoor je dan ook iets over een prima inkomen en dat er steeds meer vraag naar komt. En het lijkt je wel wat, dat werken met cijfers en technologie. Maar wat doet een data analist eigenlijk de hele dag? 

In dit artikel lees je meer over de werkzaamheden van een data analist. Hoe ziet een carrière in de data-analyse eruit? En is het iets wat bij jou past? 

Spring naar:

Mensen die de juiste kennis weten aan te boren in een verzameling data zullen in ieder geval steeds belangrijker worden. Want je kunt natuurlijk bedrijfsbeslissingen nemen op gevoel of ratio, maar data weet het eigenlijk altijd beter. Data liegt niet, je gevoel en ratio wel. Daarmee is data een veel beter fundament voor het nemen van beslissingen. Als analist kun je daarmee dus een onmisbare schakel worden in de groeiambities van een bedrijf.

Wat doet een data analist?

Dit is een data analist 

Een data analist is iemand die – je raadt het niet – data analyseert. Ja, dat is een inkoppertje. Maar het is een baan die niet alleen steeds belangrijker wordt, maar ook steeds veelzijdiger. 

Niet voor niets schieten ook in dit werkveld de functietitels als paddenstoelen uit de grond. Zo heb je naast de data analist ook de:  

  • Data marketeer | Dit is een data analist die zich heeft gespecialiseerd in het inzetten van data voor marketingdoeleinden.  
  • Database marketeer | Een database marketeer focust zich vaak iets meer op het optimaliseren van de database (je verzint het niet) van bestaande klanten, leads en prospects.  

En dan heb ik het nog niet eens over alle alternatieve labels die bedrijven er zelf op hebben geplakt. Zo zal er bij het ene bedrijf misschien data scientist op je contract komen te staan en bij het andere data officer. 

Maar in essentie komt het erop neer dat je als… laten we het voor het gemak even “data professional” noemen verantwoordelijk bent voor het vinden van relevante data, en die vertalen naar informatie waar andere afdelingen binnen het bedrijf iets mee kunnen. Afhankelijk van je precieze taakomschrijving kun je – zoals bijvoorbeeld de data marketeer uit het overzicht hierboven – ook zelf mee aan het werk gaan. 

Wat je functietitel uiteindelijk ook wordt, als data analist zijn er een aantal kerntaken waar je waarschijnlijk mee te maken gaat krijgen. Die zetten we hieronder voor je op een rijtje. 

Dit doet een data analist (takenpakket) 

Als data analist verzamel, organiseer en interpreteer je data, met als doel deze data toegankelijk en bruikbaar te maken. Bijvoorbeeld voor je collega’s op de marketingafdeling, zodat zij er hun campagnes op kunnen aanpassen of een nieuwe doelgroep kunnen aanboren. Je bent een belangrijke schakel voor het beantwoorden van vragen en oplossen van problemen waar die verschillende afdelingen mee worstelen. 

Je precieze werkzaamheden hangen uiteraard af van het soort data waar je mee werkt (sales, social media, acquisitie kosten, klantverloop etc.) en het specifieke doel dat in de data wordt gezocht.  

Los van het soort data en die doelen, ben je als data analist bezig met het ontwikkelen van systemen om data te verzamelen en die te verwerken in rapporten waar het bedrijf concrete verbeteringen uit kan halen. 

Belangrijke taken en verantwoordelijkheden van een data analist zijn dan ook onder andere: 

  • Een data infrastructuur opzetten voor het (op een juiste manier) verzamelen van de data zelf. Geen analyses zonder goede data. Daarom is het essentieel voor je eigen werkzaamheden om ervoor te zorgen dat bepaalde routines geautomatiseerd worden 
  • Rapporten opstellen waarmee de data die je vindt en verwerkt praktisch toepasbaar en inzichtelijk wordt gemaakt. Dat betekent dat dit meer is dan cijfers in een overzicht kwakken. Een goede data analist begrijpt hoe je cijfers inzichtelijk en toegankelijk maakt voor iemand die minder data-driven is 
  • Patronen signaleren zodat bedrijfsprocessen kunnen worden geoptimaliseerd of bepaalde succesvolle campagnes kunnen worden herhaald (of campagnes die niet aanslaan juist kunnen worden gestopt). Op deze manier maak je van data – die voor de meeste mensen weinig zeggen – een verhaal met een duidelijke boodshap 
  • Samenwerken met andere afdelingen zodat je weet voor welke problemen en vragen jij als data analist een antwoord in de data kunt zoeken 
Als data analist ben je veel bezig de data waarmee je werkt inzichtelijk te maken voor anderena
Je bent veel bezig om de data waarmee je werkt inzichtelijk te maken voor anderen. Bijvoorbeeld door dashboards en rapportages te maken die voor jouw organisatie werken

4 eigenschappen voor een goede data analist 

Om je nog iets meer beeld te geven bij het vak van data analist, hebben we een aantal eigenschappen op een rijtje gezet waar je als data analist bij gebaat zult zijn. 

  • Allereerst heb je uiteraard een zekere mate van wiskundig en cijfermatig inzicht nodig. Daarnaast moet je het leuk vinden om met getallen te werken, anders komt dit werk (heel) snel je neus uit 
  • Om iets met die cijfers te kunnen moet je beschikken over analytisch inzicht. Dat helpt je niet alleen bij het herkennen van patronen in een grote hoeveelheid data, maar ook bij het bepalen van welke data relevant is voor een bepaald vraagstuk en hoe je die vraag ermee kunt beantwoorden 
  • Kennis van programmeren kan je helpen om data op een efficiënte manier te verzamelen, processen te automatiseren en efficiënte presentaties en dashboard op te bouwen 
  • Zonder probleemoplossend vermogen kom je ook niet ver als data analist. Je moet het leuk vinden om puzzels en vraagstukken die je van collega’s krijgt te lijf te gaan en op een begrijpelijke manier te beantwoorden. Zie jezelf als een soort privé-detective, die niet alleen moet weten hoe hij een bepaald vraagstuk oplost, maar dat ook op de juiste manier moet kunnen rapporteren aan zijn opdrachtgever. 

Data analist salaris (een indicatie)

En dan de hamvraag: hoe goed is dat prima salaris van een data analist nu precies? Volgens ictergezocht verdienden deze professionals in 2019 gemiddeld €3763,- bruto per maand. In Amsterdam lag dat gemiddelde zelfs nog wat hoger: €3918,- bruto per maand. 

Een prima salaris dus, zeker voor een relatief jonge functie waar in de komende jaren alleen maar meer vraag naar zal ontstaan. De komende jaren zullen steeds meer bedrijven het belang blijven ontdekken van inzicht in data om het maximale uit de (online) inspanningen te halen.

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Comments

Je bent momenteel offline