Wat doet een growth hacker nou eigenlijk?

Growth hacking is waarschijnlijk dé modeterm van de afgelopen periode als het op online marketing aankomt. Maar wat doet een growth hacker nu eigenlijk? Is het een carrièrepad dat je voor jezelf ziet weggelegd, of is het een functie die je nodig in jouw bedrijf moet binnenhalen? 

Misschien heb je de term inmiddels zo vaak gehoord dat het begint te irriteren dat je niet precies weet wat growth hacking nu eigenlijk precies is. Of je vraagt je af of het iets is dat jij zou moeten leren of inzetten. 

In dit artikel laten we zien wat een growth hacker is, hoe het takenpakket eruitziet en wanneer je zou moeten overwegen zo iemand in dienst te nemen. Zo ontdek je dus wat een growth hacker doet, maar ook of het een functie is die past bij jou of bij je bedrijf. 

Inhoud:

wat doet een growth hacker nou eigenlijk

Wat is een growth hacker? 

Een growth hacker is iemand die creatieve, kosten-efficiënte strategieën inzet om bedrijven te laten groeien (grow).  

Ook de naam growth marketeer wordt regelmatig gebruikt, maar dat doet geen recht aan het feit dat growth hackers niet per definitie marketeers hoeven te zijn. Sterker nog, marketeers zijn niet per definitie de beste growth hackers. 

De term werd in het leven geroepen door Sean Ellis, die talloze startups heeft geholpen hun groei te versnellen (waaronder Dropbox). Wanneer hij een vervanging voor zichzelf zocht, kwam hij tot de conclusie dat marketeers zich te veel bezighielden met budgetten, kosten, conversies enzovoorts. 

Een growth hacker is – volgens Ellis – iemand die zich niet om dat soort zaken bekommert. Deze persoon is uitsluitend gericht op groei.  

Wat doet een growth hacker? (Takenpakket) 

Een growth hacker doet er dus alles aan om een bedrijf te laten groeien. Zo snel mogelijk en liefst ook tegen zo min mogelijk kosten. Het hacker gedeelte van de functietitel komt terug in hoe hij deze groei voor elkaar moet krijgen. Omdat het vaak om startups gaat, moet een growth hacker vaak zoeken naar innovatieve en goedkope groeimethoden. 

Wat een growth hacker dus doet, is letterlijk het “hacken” van de groei van een bedrijf, zonder zich druk te maken over best practices of wat gangbaar is. Wat werkt, werkt. Als er maar gegroeid wordt. 

Dat maakt het wat lastig om het takenpakket van de growth hacker te vatten, maar grofweg komt het meestal hierop neer: 

  • Een focus op strategieën die het bedrijf laten groeien, betekent dat ze veel aan het experimenteren, testen, verbeteren en bijsturen zijn 
  • Ook het opstellen van hypotheses en verwachtingen en die aannames testen hoort hierbij 
  • Ze analyseren wat werkt en wat niet en stellen op basis hiervan de prioriteiten bij 
  • Boven alles herkennen ze kansen en schalen ze op basis hiervan de groei verder op 

Is het een carrièrepad voor jou? 

Misschien is het je nog steeds niet helemaal duidelijk geworden wat een carrière als growth hacker nou precies inhoudt. Dat kunnen we je niet kwalijk nemen. In tegenstelling tot veel andere functies, is de functieomschrijving in dit geval per definitie niet vastomlijnd. 

Je moet zorgen voor de groei van je werkgever. Hoe je dat het beste kunt doen, is in iedere branche anders.  

Als je dat spannend vindt dan is growth hacking wellicht een interessant carrièrepad voor je. Heb je liever een duidelijk takenpakket, dan is de match waarschijnlijk minder goed. 

Eigenschappen 

Growth hackers zijn in de eerste plaats geobsedeerd door groei. Je moet het leuk vinden om elke dag te werken aan een verhoging van de omzet en het aantal klanten. Stijgende cijfers in die hoek geven je energie en maken je enthousiast. 

Daarnaast zul je baat hebben bij een flinke dosis analytisch inzicht. Je zult je namelijk bezighouden met het analyseren en beoordelen van je eigen inspanningen. Daarbij is het belangrijk dat je herkent wat werkt en wat niet, en waar dus extra inspanningen en budget naartoe moeten. 

Het helpt als je houdt van een stevige puzzel, omdat het vinden van de juiste groeitechniek – het hacken van de groei dus – zo kan aanvoelen. 

Tot slot is een creatieve mindset essentieel. Zoals we hebben gezien begeef je je als growth hacker nu juist buiten de gebaande paden. Met andere woorden: jij ziet paden waar niemand anders die ziet en weet waar je de beste stappen kunt zetten. 

Growth hacker salaris 

Nu ben je vast ook wel benieuwd naar welk salaris een growth hacker verdient? Ook niet geheel onbelangrijk bij het overwegen of een carrière wat voor jou is. 

Want geld maakt niet gelukkig is niet het belangrijkste bij het kiezen van je baan, maar het maakt het leven wel heel wat prettiger om er genoeg van te hebben 😉 

Wat je verdient hangt natuurlijk volledig af van je ervaring en je prestaties. Sterker nog: als growth hacker ligt je salaris in je eigen handen. Zorg jij voor een explosieve groei van de omzet, dan sta je natuurlijk behoorlijk sterk bij je volgende contractbespreking. 

Het salaris van een (junior) growth hacker begint zo rond de 2400 euro en kan oplopen tot zeker 5000 (of nog meer wanneer je erg goed presteert). Maar het echte grote geld verdien je als freelance growth hacker die heeft bewezen wat hij waard is.  

Is het een waardevolle werknemer voor jou? 

Als werkgever kan het – doordat je de term zo vaak voorbij hoort komen – een beetje voelen alsof je koste wat kost een growth hacker in dienst moet nemen. Alsof je er zonder niet meer bij hoort of kansen laat liggen. 

Maar het is natuurlijk nooit een goed idee om ergens maar aan mee te doen omdat het “in” is. Kijk dus kritisch naar de vraag of het een functie is die jouw organisatie beter maakt. Vraag jezelf af: 

  • Waarom overweeg je het om deze functie uit te zetten?  
  • Heb je een duidelijke opdracht en kun je tijdens sollicitatie gesprekken inschatten wie daar daadwerkelijk geschikt voor is? 
  • Kun je herkennen of iemand weet waar hij het over heeft, of dat je simpelweg wordt bedolven onder interessante termen? 
  • Ben je wel klaar voor growth hacking? (Dit komt vooral neer op de vraag of je product of dienst staat als een huis en of je markt reeds goed genoeg in beeld is) 

Een growth hacker komt vaak met een aardig prijskaartje (zoals de meeste werknemers, en dan nog een beetje meer voor een goede). Het is dus heel belangrijk om een goed beeld te hebben van de toegevoegde waarde die zo iemand meebrengt.  

Maar, daarmee willen we absoluut niet zeggen dat je het hoe dan ook niet moet doen. Zoals gezegd: growth hacking kan voor startups een waardevolle manier zijn om op creatieve manieren aan extra klanten te komen. Zeker wanneer je actief bent in een competitieve markt, of juist een erg venieuwend product hebt en je eigen markt moet creëeren, kan een goede growth hacker zeker wonderen doen voor je groei. 

Tot slot kunnen ook grote bedrijven baat hebben bij growth hacking. Het voordeel dat deze bedrijven bieden voor een growth hacker, is namelijk dat ze vaak een (veel) groter bereik en bezoekersstroom hebben dan startups. Met andere woorden: er is meer voedingsbodem om te experimenteren, te analyseren en strategieën op toe te passen. 

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Comments

Je bent momenteel offline