Wat is een online marketing bureau? Wat doen ze voor jou?

Een online marketing bureau is een bedrijf dat meerdere vormen van online marketing verzorgt voor haar klanten. Daarin heeft elk bureau uiteraard eigen expertises en specialiteiten.

Mooi wanneer je precies weet waar je naar op zoek bent, maar het kan ook nogal onoverzichtelijk voelen. Daarom behandelen we in dit artikel een aantal vragen om de zoektocht voor jou iets gemakkelijker te maken:

Vind een bureau in de buurt

Met onze handige online marketing bureau stadsgids vind je altijd een online marketing bureau bij jou in de buurt!

Waarom is een online marketing bureau inschakelen een goed idee?

Om online goed gevonden te kunnen worden, is het belangrijk om op zoveel mogelijk plekken zichtbaar te zijn.

Dat wil zeggen: zoveel mogelijk plekken waar jouw doelgroep te vinden is.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Google (en andere zoekmachines) waar ze op zoek gaan naar de oplossing voor hun probleem die jij te bieden hebt.
  • Social media zoals Facebook en Instagram, waar ze vrije tijd doorbrengen en geïnspireerd raken voor uitjes en andere dingen die hun leven beter maken.
  • LinkedIn waar ze netwerken en input zoeken voor hun baan.
  • Marktplaatsen (zoals Bol.com of Amazon) waar ze op zoek gaan naar specifieke producten.

En zo zijn er ook talloze manieren om je doelgroep op die kanalen te bereiken. Van zoekmachine optimalisatie om beter gevonden te worden in Google, tot content marketing waarmee je zichtbaarheid op vrijwel elk kanaal kunt realiseren.

Voor al die disciplines iemand aannemen is behoorlijk kostbaar. Toch wil je het liefste voor elk kanaal een expert aan het roer hebben om je te verzekeren van de beste resultaten.

Dat is een online marketing bureau ten voeten uit: de ideale mix van uren en de juiste experts om jouw product of dienst de zichtbaarheid te geven die het verdient.

Wat is een online marketing bureau eigenlijk en wat kunnen ze voor jou doen?
Veel online marketing bureaus kunnen je ook helpen met het verbeteren of bouwen van je website

Wat doet een online marketing bureau dan precies?

Een online marketing bureau helpt jou om je product of dienst op de juiste manier zichtbaar te maken op al deze kanalen. Daarvoor heeft een bureau verschillende experts in dienst, die zich ieder hebben gespecialiseerd in één van de online marketing disciplines.

Samen met de klant bepaalt een bureau wat de beste aanpak is om de online aanwezigheid vorm te geven. Wordt er vol ingezet op social media? Of wordt het toch een mix van social, adverteren in Google en het verbeteren van de organische vindbaarheid (de gratis resultaten in zoekmachines)?

Dit doet het online marketing bureau door eerst de doelgroep duidelijk in beeld te brengen. Waar is die doelgroep te vinden? Waar zijn mensen binnen die doelgroep gevoelig voor en waar zullen ze eerder op klikken?

Wanneer eenmaal in beeld is gebracht waar de klanten zijn te vinden, ontwikkelt het bureau een strategie om die klanten ook te gaan bereiken. Op basis daarvan wordt bepaald welke medewerkers van het bureau aan jouw “account” zullen gaan werken.

Daarbij profiteer je als opdrachtgever dus direct van de verschillende expertises die het online marketing bureau in huis heeft.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je met een heel specifieke vraag bij een bureau binnenkomt, zoals de wens om beter gevonden te worden via Google. Ook dan wordt er vaak verder gekeken dan die wens alleen en geadviseerd over eventuele kansen, waar je zelf misschien nog niet aan had gedacht.

Ook dat is prettig aan samenwerken met een online marketing bureau: als specialisten die dagelijks werken met online kanalen kunnen zij nieuwe kansen voor jouw product of dienst herkennen.

Hoe vind je het juiste bureau?

Het succes van de samenwerking met een online marketing bureau valt of staat met het kiezen van de juiste partij.

Juist omdat er zoveel factoren een rol spelen, hebben wij onze online marketing bureau stadsgidsen ontwikkeld.

Daarin kun je eenvoudig filteren op stad, zodat je een bureau in de buurt kunt vinden. Daarnaast kun je ook zoeken naar bureaus met bepaalde specialismen.

Lees ook eens het artikel over SEO uitbesteden. Daarin vind je handige tips en praktische vragen om goed voorbereid te zijn op de gesprekken die je met online bureaus gaat voeren. De tips zijn voor elk type bureau toepasbaar.

Tot slot is het nog goed om te weten dat er verschillende soorten bureaus zijn. Allereerst zijn er zogenaamde full service bureaus, waar je voor alle online diensten terechtkunt. Ook zijn er bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in adverteren en/of optimaliseren voor zoekmachines, content, social media enzovoorts.

Ook dat onderscheid zie je terug in ons agency overzicht.

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Comments

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…

Je bent momenteel offline