Wat is online reputatiemanagement (en hoe ga je ermee om?)

Elk bedrijf of merk heeft vroeg of laat wel eens last van negatieve publiciteit. Die negatieve berichtgeving kan uiteenlopen van een niet zo positieve review tot ronduit slechte berichtgeving op nieuwssites. Extra nadelig is het wanneer die berichten ook in de organische zoekresultaten terugkomen.

Voor al deze situaties is de beste oplossing een manier vinden om deze beeldvorming weg te werken of om te draaien. In dit artikel zullen we de belangrijkste vormen van negatieve online berichtgeving en de beste remedie of oplossing bespreken. Een online marketing bureau kan je hier goed bij ondersteunen.

Het belang van SEO in online reputatie management

Alle vormen van marketing spelen een rol in je branding. Maar SEO is cruciaal in online reputatie management oftewel, het managen van het beeld dat mensen van een merk vormen op internet.

Waarom is online reputatie management zo belangrijk?

Mensen vormen een beeld op basis van meer factoren dan de informatie op je website. Reviews zijn bijvoorbeeld heel belangrijk, maar ook negatieve berichten in de media of klachten die mensen uiten op social media kunnen je merk flink schaden.

  1. 55% van de consumenten zoeken online naar reviews en aanbevelingen voor ze overgaan tot aanschaf (Bron KPMG)
  1. 88% van de consumenten hecht net zo veel waarde aan online reviews als aan persoonlijke aanbevelingen (Bron; Search Engineland)
Deze grafieken tonen het belang van online reputatiemanagement

Monitor wat er over je wordt gezegd: stel een brand alert in

Slechte reviews gekregen? Kan gebeuren. Heeft iemand een ongunstige vergelijking gemaakt van jouw product met die van een ander merk? Negatieve publiciteit die hoog rankt in Google?

Het kan ons allemaal gebeuren, zowel bij professionele/ zakelijke merken en organisaties, als bij privé personen. En je moet het maar in de gaten hebben voordat de schade is geleden.

Want als een verhaal eenmaal de ronde gaat en andere mensen of media pikken het op, dan kan het al snel te laat zijn om er effectief iets aan te doen. Idealiter heb je zelf de controle over de berichtgeving over jouw merk op de 1e pagina in Google. Een goede monitoring en alertheid op wat er over je gezegd wordt stelt je in staat de beeldvorming te controleren.

Zorg dat je de 1e pagina onder controle hebt

Als je alert bent en je SEO goed voor elkaar hebt dan moet je de eerste pagina op jouw merknaam kunnen controleren. Dat betekent dat je het overgrote deel van de eerste 10 zoekresultaten bezet met pagina’s van je eigen website, je social media kanalen en eventuele andere zoekresultaten zoals reviewsites en vergelijkingssites in jouw branche.

Met de juiste Schema markup kun je op die manier al snel een behoorlijk deel van de zichtbaarheid op de eerste pagina opeisen.

Aan je online reputatie werken door de eerste pagina van Google te beheersen

Verder hebben social media kanalen zo’n autoriteit dat je ook met jouw eigen brand pagina’s op LinkedIn, Facebook en Twitter hoog moet kunnen ranken op jouw merknaam. Daarbij geldt dat hoe actiever je bent hoe sterker het betreffende kanaal is en hoe hoger het in de zoekresultaten zal staan.

Tot slot zijn er reviewsites zoals Trustpilot, Feedback company of branche gerelateerde platformen zoals Zorgkaart Nederland die ook een forse autoriteit hebben. Jouw pagina op dergelijke sterke websites kun je ook hoog laten ranken op jouw merknaam.

Hoe meer je zelf bovenaan de 1e pagina te vinden bent, hoe minder bezoekers mogelijk negatieve berichten te zien krijgen. Dat kun je zien aan de onderstaande grafiek.

Zelf hoog staan in de zoekmachines geeft je controle over wat zoekers van jouw bedrijf zien

Hoe kun je SEO hierbij gebruiken?

Met behulp van de gebruikelijke SEO-technieken kun je bepaalde pagina’s optimaliseren en versterken door middel van linkbuilding. Daardoor zullen deze pagina’s hoger ranken en negatieve berichtgeving naar beneden en idealiter naar de 2e pagina verdringen.

Wees aanwezig en actief op Social media en reviewsites

Door veel aanwezig te zijn op Social media kun je de communicatie over je merk goed monitoren. Als je negatieve berichten ziet kun je daar op reageren, dat noemen we webcare.

Hetzelfde geldt voor negatieve reviews. Als je daar op een nette en inhoudelijke manier op reageert zullen lezers dat waarderen en de originele negatieve boodschap nuanceren. Daarbij kun je natuurlijk zorgen voor meer positieve reviews waardoor ook de negatieve reviews naar beneden zakken. Daarbij is het effect van meer positieve reviews natuurlijk een hoger gemiddelde waardering.

Zorg voor een Google Mijn bedrijf pagina

Een Google Mijn Bedrijf pagina is een supersterk domein dat je snel hoog kunt laten ranken op jouw merknaam. Zeker voor lokale searches wordt dit zoekresultaat vaak in de zogenaamde local pack (meer daarover lees je in dit artikel over local SEO) getoond. Daarbij kun je er veel berichtgeving zelf beïnvloeden.

Google Posts

Met Google posts kun je zelf berichten posten die in de zoekresultaten te zien zijn, in het gedeelte van jouw Google Mijn bedrijf pagina.

Reviews

Je kunt er reviews opvragen van klanten waarvan je bijvoorbeeld weet dat ze positief gestemd zijn over jouw merk.

Vraag en antwoord

Tot slot heeft Google Mijn bedrijf een vraag en antwoord sectie waar je veelgestelde vragen kunt beantwoorden. Je kunt deze vragen ook zelf stellen en beantwoorden en als je ze een upvote geeft komen ze nog bovenaan te staan ook. Dit weet bijna niemand!

Zoals je hebt kunnen lezen heeft online reputatie management veel met SEO te maken. Wat SEO is en hoe het werk, kun je lezen in de uitgebreide zoekmachine optimalisatie gids.

Written by

Maarten Vermeulen Follow

Maarten is SEO specialist bij het Amsterdamse online marketing bureau Pingwin en eigenaar van het blog over marketing (marketing-en-management.nl) Hij schrijft regelmatig schrijft hij over alle interessante aspecten van online marketing: van SEO tot SEA en van reputatie tot social media management.

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…