12 tips voor het lanceren van een succesvolle Google Ads-campagne
Met Google Ads breng je jouw diensten en producten onder de aandacht van potentiële klanten in de zoekresultaten van Google. Het platform werkt volgens het Pay-Per-Click (PPC) principe.
Dat betekent dat je op specifieke zoekwoorden biedingen doet om jouw advertentie vertoond te krijgen, zodat mensen erop kunnen klikken. Per klik op de advertentie betaal je een bedrag aan Google. De prijs per klik wordt bepaald door een combinatie van verschillende factoren, zoals de concurrentie op het zoekwoord, de kwaliteitsscore en de biedstrategie.
Zonder een goede strategie, kan Google Ads al snel een bodemloze put worden waarin je advertentiebudget als zand in een zandloper wegkolkt. Dit artikel bespreekt 12 tips voor het lanceren van een sterke, doordachte Google Ads-campagne.
1. Houd rekening met de kwaliteitsscore.
Google gebruikt een zogenaamde kwaliteitsscore om de kwaliteit van een Google-advertentie te bepalen. Naast de inhoud van de advertentie spelen ook de landingspagina, de verwachte Click-Through-Rate (CTR) en de relevantie van de zoekwoorden een rol. Deze score is relevant omdat hij van invloed is op de prijs per klik en de waarschijnlijkheid dat een advertentie wordt getoond.
2. Analyseer de concurrentie
De concurrentie op het internet is zeer aanwezig en hevig. Om succesvol te zijn in elke vorm van adverteren, of het nu op de televisie, online of op de achterkant van een bus is, moet je op de hoogte blijven van de belangrijkste concurrenten en hun strategie. Breng de volgende zaken in kaart en kijk wat er van hun werkwijze kan worden geleerd:
- Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?
- Op welke zoekwoorden adverteren ze?
- Hoeveel betalend verkeer hebben ze op hun website?
- Wat maakt hun advertentie goed? Hoe kunnen wij het beter doen?
3. Gebruik relevante landingspagina’s
Een succesvolle Google Ads-advertentie leidt gekwalificeerde leads naar een landingspagina, maar dat is slechts het halve werk. De ervaring van de landingspagina van de gebruiker is van invloed op de advertentiepositie in de zoekresultaten, de gemiddelde kosten per klik en de algehele Page Rank score.
Advertenties die naar trage, niet-samenhangende en slecht ontworpen webpagina’s leiden, zullen minder snel in de zoekresultaten verschijnen. De landingspagina moet voldoen aan de verwachtingen van de gebruikers, anders zul je geen winstgevende resultaten zien. Hou met de volgende zaken rekening:
- De snelheid van de webpagina.
- De landingspagina moet een verlengstuk zijn van de advertentie
- Mobielvriendelijkheid.
- Zorg dat het makkelijk is voor de gebruiker om te navigeren op de landingspagina en de website.
4. Analyseer de conversies
Het bijhouden en analyseren van de conversies is essentieel. Een conversie is een handeling waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren. Het kan bijvoorbeeld een nieuwe lead, inschrijving op de nieuwsbrief of een aankoop zijn. Conversie-tracking heeft veel voordelen.
- Het stelt je in staat om de return on investment (ROI) te meten.
- Je kunt betere beslissingen nemen op vlak van advertentiebudget.
- Het geeft inzicht in welke zoekwoorden, advertenties en campagnes de meeste conversies genereren. Deze kun je koesteren om ze nog succesvoller te maken.
5. Voorzie verschillende advertenties per advertentiegroep
Wanneer je een nieuwe campagne lanceert, is het niet meteen duidelijk welke advertenties aanslaan bij gebruikers. Door meerdere advertenties (±3) op te nemen in een advertentiegroep test je uit welke het meest succesvol zijn. Daarnaast verzamel je ook veel relevante data die je later kunt gebruiken bij het optimaliseren van de prestaties.
Zoek advertenties die een hoge CTR (Click Through Rate) hebben. Hoe hoger de CTR van een advertentie, hoe hoger de kwaliteitsscore. En hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de kosten van de advertentie zullen zijn.
Daarnaast is het aangeraden om de slecht presterende advertenties te pauzeren. Analyseer de oorzaak, stuur ze bij of wissel ze met een nieuwe advertentie.
6. Maak gebruik van geo-targeting
Geo-targeting is een functie binnen Google Ads waarmee je advertenties alleen kunt tonen aan gebruikers binnen een geografisch gebied dat jij kiest. De functie stelt je in staat om het reclamebudget te beschermen tegen irrelevante kliks. Er zijn verschillende voordelen aan deze functie verbonden zoals:
- Het besparen van geld: Vermijd het verspillen van het reclamebudget aan consumenten die niet wonen in een gebied dat je bedient.
- Gepersonaliseerde ervaring bieden: het is mogelijk om het aanbod te relateren aan plaatselijke evenementen.
- Nieuwe markten ontdekken: lanceer nieuwe campagnes in onbekende gebieden om het water te testen. Wie weet is er in dat gebied veel vraag naar jouw dienst of product.
7. Werk met negatieve zoekwoorden
Negatieve trefwoorden zijn zoektermen waarvoor je niet wilt dat een advertentie wordt weergegeven. Wanneer je bijvoorbeeld “goedkoop” als negatief zoekwoord toevoegt aan een campagne, vertel je Google om de advertentie niet te tonen voor elke zoekopdracht die de term “goedkoop” bevat. Het uitfilteren van deze zoekwoorden in Google Ads is een efficiënte manier om geld te besparen.
8. Werk met Ad-Extensies
Google Ad-Extensies doen precies wat de naam zegt, ze breiden een advertentie uit. Het zijn extra mogelijkheden om iets extra’s over je bedrijf te laten zien in de advertentie. Ze zijn eenvoudig in te stellen, kunnen de zichtbaarheid van advertenties vergroten en de CTR verhogen. Daarnaast kosten ze meestal evenveel als een advertentie zonder Ad-Extensies.
9. Krijg inzicht de doelgroep
Het is noodzakelijk een helder beeld te krijgen van de doelgroep om hun pijnpunten en zoekintentie diepgaand te begrijpen. Je kan alleen maar slagen in Google Ads wanneer de geselecteerde zoekwoorden overeenkomen met de termen die potentiële klanten gebruiken om een dienst of product te vinden. Gebruik deze trefwoorden zowel in de advertenties als op de website.
10. Bereken de ROAS
Het hoofddoel van een marketingcampagne is het maken van winst. ROAS staat voor Return On Ad Spend en biedt zicht op hoeveel euro je terugkrijgt voor elke euro die je investeert in een Google Ads campagne. Het geeft inzicht in de effectiviteit van één advertentiegroep, een specifieke campagne, of zelfs een specifiek zoekwoord binnen Google Ads.
Om de ROAS te berekenen, neem je de totale omzet van, laten we zeggen, een specifieke advertentie. Verminder dit door de advertentiekosten en deel dit resultaat opnieuw door de advertentiekosten.
Een goede ROAS hangt af van diverse factoren zoals de:
- Bedrijfstak
- Gemiddelde Cost-Per-Click (CPC)
- Winstmarges
- Vaste kosten van het bedrijf
De meeste bedrijven mikken op een ROAS ratio van 4:1 om winstgevend te zijn. Wanneer de ROAS 5:1 of hoger is, is de campagne zeer effectief.
11. Voer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit:
Zoekwoordenonderzoek gaat over het vinden van zoekwoorden die je doelgroep intypt wanneer ze op zoek zijn naar een dienst of product dat je aanbiedt. De gevonden zoekwoorden moeten worden geïmplementeerd in de Google Ads strategie.
- Maak een lijst met zoekwoorden die verband houden met jouw dienst of product, hou rekening met het zoekvolume en de concurrentie op het zoekwoord. Maak hiervoor gebruik van tools zoals de Google zoekwoordplanner.
- Hou in het achterhoofd dat bepaalde trefwoorden verschillende betekenissen hebben. Een bank is een object om op te zitten, maar ook een financiële instelling. Ga na in de zoekresultaten welke soorten websites er adverteren en ranken op het trefwoord.
- Kies een geschikt aantal zoekwoorden per advertentiegroep. Naarmate je een reclamecampagne optimaliseert kun je dit aantal geleidelijk aan verhogen.
12. Werk als e-commerce met Google Shopping Ads
Google Shopping is een stijgende trend in Google Ads die moeilijk te negeren is. Dit type advertentie bevat onder andere een afbeelding, de naam van de winkel, een titel en een beoordeling van het product. Bovendien worden deze advertenties vaak helemaal bovenaan de pagina met zoekresultaten getoond. Deze vorm van adverteren is hoofdzakelijk interessant voor websites die online producten verkopen.
Uit gegevens die gepubliceerd zijn door Google blijkt dat Google Shopping advertenties in het algemeen beter presteren dan klassieke tekst-advertenties. Daarnaast is de gemiddelde conversie hoger en de gemiddelde Cost-Per-Click (CPC) lager. Als je de concurrentie een stap voor wilt blijven, is het misschien interessant om je marketinginspanningen te herzien ten gunste van deze trend.
Written by
Online Marketing Monkey FollowOnline Marketing Monkey is een online marketing bureau die bedrijven helpt op gebied van Google Ads, SEO en sociale media. Bij Online Marketing Monkey streven we ernaar om websites de best mogelijke online vindbaarheid op het internet te bieden.