7 redenen waarom het slim is om SEO uit te besteden

Heb jij een eigen website of webshop en wil je hier graag meer bezoekers, leads of omzet uit halen, dan is het anno 2024 nog altijd erg belangrijk om goede posities te hebben in zoekmachines als Google. Deze posities kun je behalen door in te zetten op SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Veel bedrijven doen zelf hun eigen SEO of doen er zelfs nog helemaal niks mee. Voor de meeste ondernemers is het echter verstandiger om dit te laten doen door een professioneel bedrijf. Waarom dat zo is? In dit artikel lees je 7 redenen waarom het slim is om SEO uit te besteden.

1.    Vrijwel iedereen gebruikt zoekmachines

Hoe jouw doelgroep er ook uitziet, je kunt ervan uitgaan dat ze in het dagelijks leven één of meerdere zoekmachines gebruiken. Vandaag de dag begint meer dan 90% van de mensen die op zoek gaan naar een product of dienst zijn of haar zoektocht via een zoekmachine. Hierbij gaat het niet alleen om Google, maar ook om platformen als YouTube en TikTok. Zeker deze laatste wordt steeds populairder. Ben je niet goed vindbaar in deze zoekmachines, dan laat je grote kansen liggen. Het mooie is dat je SEO kunt doen voor elk platform, dus bijvoorbeeld ook voor TikTok.

2.    Gratis bezoekers

Eén van de belangrijkste redenen om in te zetten op SEO is omdat het je meer websitebezoekers oplevert. Het mooie van SEO is dat de bezoekers die je binnenhaalt ‘gratis’ zijn. Uiteraard kost SEO uitbesteden geld, maar je hoeft niet nog extra te betalen voor de websitebezoekers die het je oplevert. Dit in tegenstelling tot wanneer je bijvoorbeeld adverteert in Google door middel van SEA. Hierbij betaal je namelijk per klik op je website een extra bedrag.

3.    SEO uitbesteden is een duurzame investering

Duurzaamheid is tegenwoordig helemaal hot. Misschien realiseerde je het nog niet, maar inzetten op SEO is ook een duurzame investering. Dit komt doordat je lang profijt blijft houden van je werkzaamheden: nadat je gestopt bent met SEO behoud je in principe je behaalde Google-posities. Ook dit is bij SEA anders, omdat je hierbij al je websitebezoekers verliest wanneer je je advertenties stopzet.

4.    De concurrentie zit niet stil

Misschien denk je dat het niet nodig is om veel aandacht aan SEO te besteden. De leads komen nu toch ook al binnen? Het is echter belangrijk om te onthouden dat de concurrentie niet stil zit. De kans is heel groot dat jouw concurrenten ook bezig zijn met SEO of het hebben uitbesteed. Het gevolg hiervan kan zijn dat zij jou inhalen in de zoekmachines. Investeer je dus niet in SEO, dan mis je de boot.

5.    SEO uitbesteden bespaart tijd

Ben je een ondernemer, dan is het best mogelijk om zelf je SEO op te pakken. Toch kun je het beter uitbesteden, want dat bespaart flink wat tijd. En terwijl jij de SEO-werkzaamheden laat uitvoeren door een echte specialist, kun jij je richten op waar je zelf goed in bent. En dat levert je uiteindelijk weer geld op.

6.    Je profiteert van de expertise en ervaring van specialisten

Waarschijnlijk het grootste voordeel van het uitbesteden van je SEO aan een professioneel bedrijf is de kennis en ervaring die de specialisten daar hebben. Zij werken vijf dagen per week aan SEO, zijn op de hoogte van alle relevante trends en ontwikkelingen en weten hierdoor precies wat de beste strategie is om jouw website of webshop hoger in de zoekresultaten te laten komen. De kans op goede resultaten is dus veel groter dan wanneer je zelf jouw SEO op zou pakken.

7.    Je profiteert van de beste SEO-tools

Er zijn legio tools op de markt die het leven van een SEO-specialist een stukje makkelijker maken. Voor een ondernemer zijn deze echter meestal te duur. Het voordeel van een professioneel SEO-bureau is daarom dat zij wél beschikking hebben over de beste SEO-tools. En dat zorgt weer voor betere resultaten.

8.    SEO uitbesteden bespaart je geld

Tot slot bespaart het uitbesteden van SEO je ook geld. Natuurlijk is een professioneel SEO-bureau niet gratis, maar op de lange termijn zal je profiteren van de expertise en ervaring van professionals. Want hebben zij eenmaal voor die #1-positities in de zoekmachines gezorgd, dan profiteer jij van flink lagere kosten per lead.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…