Het belang van SEO is er voor ieder bedrijf
Het belang van SEO kan eigenlijk niet worden onderschat, maar toch gebeurt dat vaak nog op grote schaal.
Bijna elk bedrijf heeft tegenwoordig een website. Logisch ook, aangezien mensen steeds meer online op zoek gaan naar antwoorden. Een zoekmachine als Google is daarvoor vrijwel altijd het startpunt. Het is daarom belangrijk dat jouw website bovenaan in Google staat.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Online adverteren (SEA) is een snelle manier om hoger in Google te komen. Het nadeel is wel dat die vermelding – en dus het verkeer naar je website – ook direct weer wegvalt wanneer je stopt met online adverteren.
Het alternatief? Investeren in het organische bereik (SEO, Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie) van je website. Daarmee hoef je namelijk niet te betalen voor iedere klik op jouw vermelding, zoals bij SEA wel het geval is.
Toch wordt het belang van SEO door veel ondernemers onderschat, omdat het een tijd kan duren voor je de vruchten plukt. Onterecht, als je het aan mij vraagt. Ik ben ervan overtuigd dat SEO belang kan hebben voor elk bedrijf, je moet alleen helder krijgen waar voor jou de waarde precies zit.
Het belang van SEO
Heel vaak krijg ik de vraag van ondernemers wat het belang van SEO is. Mijn antwoord? Typ in Google maar eens de zoekterm “wat is SEO?” in. Na het verschijnen van de eerste zoekresultaten klikt men in de meeste gevallen op één van de linkjes op de eerste pagina.
Hiermee hebben we direct het eerste antwoord te pakken. Sta je met jouw website niet in de top 10 van Google bij termen die relevant zijn voor jouw bedrijf? Dan is de kans klein dat mensen die zoeken naar wat jij te bieden hebt, je website ooit gaan vinden. Meer hierover kun je lezen in dit artikel over waarom SEO belangrijk is. Daar wordt aan de hand van appels kopen of zelf telen uitgelegd hoe SEO en SEA elkaar aanvullen.
De vervolgvraag in een klantgesprek is dan vaak: “Oke. hoe kom ik met mijn website hoger in Google?” Daarvoor is het eerst belangrijk om een stapje terug te doen en te kijken wat SEO eigenlijk is.
Wat is SEO eigenlijk?
Inmiddels weet je het belang van SEO (zonder gaan mensen je website niet vinden en zul je moeten blijven betalen voor je verkeer). Maar wat houdt SEO nou eigenlijk in?
SEO staat voor search enige optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Letterlijk is het dus het optimaliseren van je website voor zoekmachines, maar het gaat nog wat verder dan dat. Het is belangrijk dat jouw website is geoptimaliseerd voor zowel zoekmachines als bezoekers.
Een eerste stap is het optimaliseren van de teksten op de website. Dit wordt ook wel SEO-content genoemd. Er is online veel informatie te vinden over SEO. De kans is dan ook groot dat je weet wat SEO is. Meer de diepte in? Dan wil ik je aanraden om het artikel wat is SEO en welke factoren beïnvloeden je posities te lezen.
Na het lezen van deze artikelen hulp nodig bij het optimaliseren van de website? Stuur mij dan vooral een berichtje in de community van Onlinemarketing.nl.
Een paar concrete voordelen die het belang van SEO laten zien
Het verkeer dat jouw website bezoekt via de organische zoekresultaten is gratis, waar je met SEA voor iedere klik een bepaald bedrag betaalt. Vaak wordt daarom gezegd dat SEO gratis is, maar het kost natuurlijk wel tijd en geld om die organische posities te bereiken. Zeker je SEO uitbesteden kan een kostbare aangelegenheid zijn, hoewel het ook goede resultaten op kan leveren.
Gelukkig kun je ook eenvoudig zelf met SEO aan de slag. Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de voortdurende Google updates. Google past namelijk voortdurend het algoritme aan waarmee wordt bepaald welke site bovenaan verschijnt bij bepaalde termen.
Hierdoor is SEO in de afgelopen jaren wat ingewikkelder geworden. Maar geen nood, het is nog steeds prima te leren! Zelf wist ik tot drie jaar geleden niets van SEO. Inmiddels ben ik een aantal jaar verder en worden een groot aantal door mij geschreven blogs getoond in de top van Google. Denk je dat ik dit alleen maar zeg om jou te overtuigen? Zoek maar eens in Google op de zoekterm “social selling” (ook te vinden op dit platform) and see what happens!
Belang van SEO op de telefoon en tablet
Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon of tablet om online op zoek te gaan naar antwoorden. Door het kleinere scherm zien zij in de eerste oogopslag minder termen dan zoekers op pc. Ook om deze reden is het belangrijk om met je website hoog in de zoekresultaten te staan.
Ter afsluiting wil ik je nog een laatste tip geven om met je website hoger te komen in de zoekresultaten van Google. Zorg ervoor dat jouw website ook goed leesbaar is op een telefoon en tablet. Heb je dat niet voor elkaar? Dan krijgen de concurrenten die het wel voor elkaar hebben voorrang. Ook Google vindt het namelijk steeds belangrijker om websites die een goede ervaring bieden op mobiele apparaten, hoger in te delen.
En dan nog even dit: steeds meer mensen maken gebruik van Google Maps wanneer zij een bepaald soort bedrijf zoeken. Ook daar is het dus van belang om – met behulp van local SEO – goed in beeld te komen.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Of ben je benieuwd naar de mogelijke verbeterpunten van je website? Stuur mij dan wederom een bericht in de community of stuur mij een bericht via LinkedIn. Veel succes en alvast graag tot een volgende keer!
Written by
Wesley Jacobs FollowWesley is een allround tekstschrijver en contentspecialist, naast zijn baan als accountmanager actief als gastblogger voor Onlinemarketing.nl en Nerox. Zijn doel is om bedrijven te helpen om online zichtbaar te worden en om onder de aandacht te blijven bij de doelgroep. Gedreven in 'Social Selling'! Meer weten over mij? Laten we dan connecten op LinkedIn