Combineer online marketing met vormen van offline marketing 

Steeds meer organisaties alloceren een groter deel van hun marketingbudget aan online marketing. Gek is deze trend niet, daar uit diverse onderzoeken naar voren komt dat consumenten hun aankopen vaker online doen. Met name SEO, Search Engine Optimization, is populair onder bedrijven. Het draagt bij aan de vindbaarheid van een website in de zoekmachine. Toch raden experts op het gebied van marketing organisaties af, om zich uitsluitend op online marketing te richten. Ook offline marketing blijft belangrijk! Denk aan een spandoek bedrukken om zichtbaar te zijn op een lokale beurs, of kies voor een grote sticker op het raam van je bedrijfspand. Het maakt dat je bedrijfsnaam of bijvoorbeeld een slogan opvalt bij passanten. 

Consumenten moeten vertrouwd raken met je organisatie 
Consumenten hebben gemiddeld zeven contactmomenten nodig, voordat zij overgaan tot het afnemen van diensten of producten bij een bedrijf. Let wel, het is een gemiddelde. Bij relatief goedkope producten zal dit aantal lager liggen. Daar waar het aantal bij het afnemen van dure diensten hoger uitkomt. Er zijn verschillende manieren waarop organisaties bijdragen aan het behalen van die zeven contactmomenten. Denk aan de zichtbaarheid van een organisatie in de zoekmachine (SEO en SEA), de zichtbaarheid hiervan op sociale kanalen en haar offline zichtbaarheid. Reeds genoemde voorbeelden, de sticker en het spandoek, dragen bij aan die offline zichtbaarheid van een bedrijf. 

Geef mensen het gevoel dat je organisatie bereikbaar is 
Een van de redenen die maakt dat consumenten hun aankopen sneller bij een bedrijf met offline reclame-uitingen doen, is het feit dat dit de consument het gevoel geeft dat de organisatie bereikbaar is. Herken je dit gevoel? Veel mensen vinden het prettig wanneer zij naar een fysieke locatie van een bedrijf kunnen gaan bij ontevredenheid over een afgenomen product. Wanneer een bedrijf uitsluitend online actief is, kan dit de consument een gevoel van een zekere machteloosheid geven. In veel gevallen zal een consument de fysieke locatie van een organisatie helemaal niet bezoeken; het gevoel dat dit mogelijk is helpt de consument echter wel naar je webshop te trekken. 

Verschillende vormen van online en offline marketing 
Bij het alloceren van het budget voor marketingactiviteiten is het zaak om keuzes te maken. Kies je voor een advertentie in de plaatselijke krant, of ga je voor een sticker op het raam van je bedrijfspand? Kies je voor een verbetering van de zichtbaarheid in de zoekmachine, of adverteer je op sociale kanalen? Probeer verschillende vormen van marketing uit, om te onderzoeken wat voor jouw organisatie het beste werkt.  

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…