Community building gids voor 2021
Community building draait om het bij elkaar brengen van mensen met dezelfde interesse. Juist online is dat een ontzettend krachtig wapen.
Dat heeft verschillende redenen. Allereerst heb je niet te maken met geografische beperkingen, waardoor je een grote doelgroep hebt. Daarnaast is het een ideale manier om die vluchtige online bezoeker om te zetten in een fan van jouw website, merk en product of dienst.
Daarom bespreken we in dit artikel de verschillende kanten van community building. Ontdek wat het precies is en waarom community building en marketing zo goed samen gaan. Ook bespreken we de verschillen tussen community building via social media of in je eigen omgeving met de juiste software.
Kortom: ontdek alles wat je wilt weten over wat misschien wel dé online marketing tactiek van 2021 wordt. Wil je sparren over jouw idee voor een community of heb je vragen? Claim dan gewoon even jouw gratis account in onze eigen community, dan kletsen we graag verder ? CLAIM JOUW ACCOUNT
Inhoud:
Community building betekenis
Het is niet zo heel ingewikkeld om te bedenken wat community building betekent. Letterlijk vertaald betekent het “een gemeenschap opbouwen” en dat is dan ook precies wat je doet.
Dat kan in natuurlijk allerlei vormen aannemen. Van het bij elkaar brengen van buurtbewoners via verschillende vormen van community building in de wijk, tot een business opbouwen rondom een bepaald thema door er een gemeenschap voor te starten.
Beide voorbeelden komen verderop in dit artikel uitgebreid aan de orde.
Voor hier is het voldoende om te benadrukken dat community building draait om het bij elkaar brengen van mensen. Om in dezelfde gemeenschap te kunnen klikken, is het natuurlijk belangrijk dat die mensen iets met elkaar gemeen hebben.
Het zit zelfs in dat woord: gemeenschap. Er moet iets gemeenschappelijks zijn dat deze mensen bindt.
Dat kan regionaal zijn, bijvoorbeeld mensen uit eenzelfde wijk of buurt. Maar het kan ook gaan om een bepaald thema of interessegebied dat mensen delen.
En het is die gemeenschapszin die communities zo interessant maken voor marketing.
Waarom community building en marketing goed samen gaan
Communities zijn niets nieuws. Ze bestaan al zolang mensen elkaar opzochten om hobby’s en interesses te delen.
De scouting, lokale voetbalvereniging of de vereniging op de universiteit: het zijn allemaal voorbeelden van communities. Gemeenschappen waar mensen elkaar hebben gevonden rondom een bepaald thema. Of dat nu een liefde is voor voetbal of een liefde voor bier drinken met medestudenten.
Kortom: de mens heeft altijd de behoefte gehad tot groepsvorming. Gelijke interesses en passies binden ons.
Een groep mensen die wordt gebonden door de gedeelde interesse is natuurlijk de droom van iedere marketeer.
Waar je vroeger gebonden was aan mensen in de omgeving van jouw schaakclub of voetbalvereniging, is je doelgroep voor een online community vele malen groter. In potentie is dat namelijk iedereen die de taal van jouw community spreekt. Zowel letterlijk (Nederlands, Engels etc.) als figuurlijk gezien (zich aangesproken voelen door de gesprekken die worden gevoerd).
Online is het gemakkelijker geworden dan ooit om een groep, gemeenschap of community te starten over elk onderwerp dat je maar kunt bedenken. Kijk alleen al naar de gigantische hoeveelheid groepen op platformen als Facebook en LinkedIn.
Wat ons brengt bij het volgende deel van deze kennismaking met community building. Want doe je dat op social media of juist liever niet?
Community building model
Je kunt verschillende modellen volgen bij het bouwen van je community. Het kan zo simpel zijn als een WhatsApp-groep waar je mensen samenbrengt, of een groep op FaceBook.
Maar je kunt er ook voor kiezen om je eigen community te bouwen, los van dergelijke platformen. Bijvoorbeeld door de opzet te volgen van de forums die tot een aantal jaar geleden erg in trek waren.
Dit laatste model hebben wij gekozen voor onze community.
Meer over dit community building model kun je lezen in dit gratis e-book.
In ieder geval is het ontzettend belangrijk om duidelijk te hebben wat het doel is van jouw community. Wat vinden mensen er? Waarom zouden ze lid worden? Het belangrijkste model voor community building bestaat dus uit de vragen en problemen waar jouw doelgroep mee kampt. Waar zoeken ze een oplossing of antwoord voor? Waar willen ze hun hart over luchten en adviezen over inwinnen bij lotgenoten?
Om dit voor de basis van onze community in beeld te brengen, gebruikten we het Hero Journey model voor marketing.
Social media community building of andere aanpak?
Zoals gezegd kun je ervoor kiezen om jouw community op te bouwen in een Facebook groep, of ander social medium. Het voordeel is dat dit laagdrempelig is en dat veel mensen al actief zijn op zo’n platform.
Een belangrijk nadeel is een gebrek aan eigen controle. Mensen zullen vaak afgeleid zijn op Facebook en minder aandacht hebben voor de berichten in jouw community, dan wanneer ze in een forum-achtige omgeving zijn ingelogd.
Daarnaast ben je afhankelijk van de “grillen” van het platform. Zo besloot Facebook een tijd geleden plots de organische vindbaarheid van veel pagina’s aan te passen. Daar ging het zuur opgebouwde bereik van veel groepen en pagina’s.
Eigen omgeving, eigen controle
Daarom hebben wij ervoor gekozen alles in eigen controle te houden. En dat kun jij ook, simpel en snel
Community building voorbeelden
We sluiten dit artikel af met nog wat community building voorbeelden om je te inspireren. Hopelijk helpt het je om ideeën op te doen voor jouw eigen community!
Je mag natuurlijk ook altijd komen sparren in onze community. Of stuur even een mailtje naar tim@onlinemarketing.nl
Succesvolle online communities
Dit zijn een aantal voorbeelden van online communities die ik zelf altijd erg inspirerend heb gevonden.
- Het meditatie abonnement van Frank Bruining, waarin je – voor een vast bedrag per maand – toegang krijgt tot een grote verzameling geleide meditaties. Met iedere week nieuwe meditaties en advies van mensen die op dezelfde reis zijn.
- SmartPassiveIncome, een blog over het opbouwen van een passief inkomen online. Met een ledengedeelte waar mensen elkaar kunnen inspireren.
Community building in de wijk
Er valt veel te leren van de verschillende initiatieven die op wijkniveau worden opgezet.
Denk bijvoorbeeld aan de WhatsApp buurtpreventie initiatieven die op veel plekken zijn opgezet. Maar je kunt misschien nog wel het meeste leren van de “Te Koop / Gezocht in [stad / dorp]” groepen. De belangrijkste les: zolang een community waarde te bieden heeft, komen de leden vanzelf wel.
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'