Is jouw doelgroep duidelijk? Of schiet je met hagel op een olifant?
Dit bericht is afkomstig van één van onze partners.
Wanneer de opstartfase van je bedrijf voorbij is, komt er een punt dat je gaat reflecteren.Voldoet je huidige strategie nog, of dien je je online marketing naar een hoger niveau te tillen? Ga je je meer specialiseren of ben je op het punt je assortiment aanmerkelijk te vergroten om een bredere doelgroep te bedienen?
Je loopt dan het risico dat je met hagel op een olifant schiet. Vrij vertaald: je weet wel nieuwe klanten te bereiken, die ook naar je website komen, maar uiteindelijk leidt het niet tot conversies of verkopen.
Hoe laat jij je bedrijf groeien?
Het is natuurlijk verleidelijk om je doorgroei te realiseren met een enorm vergroot aanbod aan producten waarmee je een bredere doelgroep probeert te bereiken. De vraag blijft of dit wel verstandig is.
Heb jij tot nu toe veel van je online marketing zelf gedaan? Dan is het verstandig om nu te kijken naar expertise van buitenaf. Je kunt bijvoorbeeld de online marketing uitbesteden. Het is verhelderend om te ervaren als er met een frisse deskundige blik naar jouw online marketing wordt gekeken. De ontwikkelingen op dit gebied gaan namelijk razendsnel. Wie weet, kunnen experts van buitenaf je wijzen op handige tools, die misschien minder kosten maar wel het beoogde effect hebben.
Focus
Bekendheid met de lokale doelgroep kan enorm helpen. Ga daarom eens in gesprek met een online marketing bureau in Amsterdam als je opereert in onze hoofdstad.
Een brainstormsessie kan namelijk al veel opleveren. De uitkomst kan misschien zijn dat je je juist meer moet specialiseren om onderscheidend te blijven. Trap niet in de val dat je straks met te veel producten of diensten in je portfolio zit. Ook is het verleidelijk om met alle trends van de markt mee te bewegen, waardoor je de focus verliest op waar je eigenlijk goed in bent. Een online marketing bureau kan met je meedenken, zodat ze hun expertise in kunnen zetten om jouw groei naar een hoger level te brengen.
Bredere regio
Naast het al dan niet kiezen voor een breder productaanbod kun je als bedrijf ook besluiten om een groter gebied te gaan bedienen. Je zult je marketingcampagne dan ook moeten gaan aanpassen. Een online marketing bureau kan je helpen om je website hiervoor te optimaliseren met het doen van een actueel zoekwoorden onderzoek, en het schrijven van nieuwe landingspagina’s met plaatsen of provincies waarnaar je wilt uitbreiden.
Monitoren
Wil je een nieuwe of gewijzigde strategie uitzetten, dan wil je die natuurlijk ook goed monitoren. Binnen de online marketing heb je hier diverse tools voor, waarmee je de traffic en de conversies goed in de gaten kunt houden. Marketing specialisten kunnen een dashboard voor hun klanten inrichten, zodat ze de daadwerkelijke groei aan verkopen middels marketingtools goed inzichtelijk kunnen maken.
Dit is ook een groot voordeel ten opzichte van de oude traditionele manieren van reclame maken in bijvoorbeeld print. Dit is een stuk lastiger te duiden, al is het natuurlijk wel mogelijk om bij elke sale aan de klant te vragen hoe die bij jou terecht is gekomen. Bij online campagnes kun je veel preciezer op je doelgroep focussen terwijl je bij reclame in hoge printoplage meer het idee hebt dat je met hagel op een olifant schiet.
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'