Beter (online) leren focussen in 2021? Mijn favoriete tools

Het afgelopen jaar werden we allemaal noodgedwongen geconfronteerd met thuis werken. Een van de grootste uitdagingen? Nou ja, eenzaamheid zonder je collega’s, maar daarna? Juist, leren focussen in je eigen thuisomgeving.

Tenminste, dat was voor mij misschien wel het grootste obstakel om te overwinnen.

En je kunt natuurlijk altijd nóg beter leren focussen. Wel zo’n mooi voornemen voor het nieuwe jaar, toch? Daarom bespreek ik in dit artikel wat ik de afgelopen maanden zelf heb gebruikt om beter te focussen.

Daarna ga ik nog kort in op wat online leren focussen zo lastig maakt (voor mij althans). Laat je in de comments even weten wat jouw grootste uitdaging is en hoe jij die overwint? Dan maken we samen van dit artikel de ultieme verzameling van tips en tricks om beter te leren focussen.

Maar we beginnen natuurlijk met wat praktische tips. Dat is immers de focus van dit artikel 😉

leren focussen met deze praktische tips

Je concentratie en focus verbeteren met deze tools

Tegenwoordig is zo’n beetje overal een tool voor. Ook om beter te leren focussen en concentreren dus.

Een ‘tool’ beschouw ik daarbij overigens vrij breed, als iets dat je kan helpen om een bepaald doel te bereiken. Dat kan dus iets tastbaars zijn, maar – zoals je zult zien – ook iets ongrijpbaars als een bepaalde gewoonte.

Dit zijn de hulpmiddelen die ik het afgelopen jaar het beste vond werken om beter te focussen aan mijn thuisbureau.

1. De juiste muziek

Muziek is voor veel mensen onmisbaar tijdens een werkdag. Dat geldt misschien nog wel extra wanneer je de hele dag vanuit huis werkt. Zonder collega’s om een babbeltje mee te maken en zonder het gebruikelijke “rumoer” van de werkvloer.

Dat kan het extra verleidelijk maken om de radio aan te zetten. Toch nog een beetje stemmen en de illusie van mensen op de achtergrond.

Toch is dat in mijn ervaring niet het optimale achtergrondgeluid wanneer je echt wilt leren focussen.

Juist op de radio wordt vaak veel gepraat tussen de nummers door. En onze hersenen hebben nu eenmaal de neiging om te willen registreren waar een gesprek over gaat wanneer we het opvangen. (Het is je vast wel eens opgevallen in de trein, waar de aandacht opeens werd weggetrokken van je boek om mee te luisteren bij het telefoongesprek dat achter je wordt gevoerd. Ook als je eigenlijk liever gewoon door had gelezen.)

Voor mij geldt eigenlijk al hetzelfde met muziek waar tekst in voor komt. Daarom kies ik wanneer ik me écht moet focussen bij voorkeur voor achtergrondmuziek zonder tekst.

Tip! Dit jaar heb ik de zogenaamde “brainwave” muziek helemaal ontdekt. Dat is muziek van bepaalde tonen die geacht worden je hersenen in een bepaalde staat te brengen.

Of deze muziek je hersenen echt “reset”, dat laat ik in het midden. Maar voor mij werkt het wel erg goed!

Voor een goed voorbeeld van dit soort muziek kijk je hier. Of zoek op YouTube naar:

  • Focus waves
  • Binaural beats
  • Alpha wave music

2. De juiste plek

De uitdaging was het afgelopen jaar, waarin we massaal vanuit huis werkten, groter dan ooit.

Dat komt doordat “thuis” de omgeving is waar je normaal ontspant na een lange dag werken. En nu werd het opeens de omgeving waar je overdag ook volledig geconcentreerd en gefocust moest zijn op datzelfde werk.

Dat is best lastig.

Zelf had ik daar in ieder geval best last van. Ook al was ik het al gewend om in ieder geval één dag per week vanuit huis te werken. Ik heb er een speciale werkkamer voor waar ik me die ene dag zonder al te veel problemen in op kon sluiten.

Maar als je dan opeens de hele week thuis zit, wordt het steeds verleidelijker om ook af en toe in de woonkamer te werken. Met als gevolg dat privé en werk nog meer door elkaar gaan lopen.

Ik las eens ergens dat je nooit moet werken in de slaapkamer, ook niet aan een bureau dat je daar in een hoek zet. Dan associëren je hersenen die kamer namelijk met werken en “aan staan”. In slaap vallen wordt daar niet eenvoudiger van, maar je focus vasthouden tijdens het werk ook niet.

Zorg dus bij voorkeur voor een aparte kamer om te werken zodat je aan het einde van de dag de deur van je kantoor achter je dicht kunt trekken en over kunt naar ontspanning.

Heb je die luxe niet? Zoek dan creatief naar afscherming. Toen ook mijn vriendin gedeeltelijk vanuit huis moest gaan werken, maakten we bijvoorbeeld met een fraai kamerscherm een extra werkplek in de woonkamer die je aan het einde van de dag eenvoudig kunt opruimen. Zo voelt het toch nog als een gescheiden werkplek.

3. Mindfulness en meditatie

Het beste wapen dat ik heb gevonden in het verbeteren van mijn focus, is de integratie van mindfulness in mijn dagelijks leven.

Mindfulness draait er namelijk om dat jij je niet meer af laat leiden door de stroom aan gedachten die ons normaal gesproken in haar greep houdt.

Herken je dat? Je focus wordt voortdurend verbroken door gedachten aan wat je nog moet doen of zorgen waar je op dat moment toch helemaal niets mee kunt. Zonde van alle tijd, waardoor die zorgen steeds groter worden (er blijft immers steeds meer liggen). Maar het is erg lastig om die innerlijke stem het zwijgen op te leggen.

Juist daarom is mindfulness zo’n sterk wapen om te leren focussen.

Leer mindfulness eenvoudig toepassen

Een overzichtelijke en praktische cursus die jou helpt om meer mindful in het leven te staan en je focus te behouden

Zelf begin ik momenteel elke dag met een korte meditatie (5 tot 15 minuten), waarin ik mezelf focus op een duidelijke intentie voor die dag. Mij helpt het om de dag veel concreter en met meer energie te beginnen.

Handige focus, meditatie en mindfulness apps:

  • Calm
  • Headspace
  • VGZ Mindfulness App
  • Brain.fm

4. Gamify je voortgang

Waarom is focussen en door blijven gaan in een game zo verslavend? Omdat je tastbare voortgang boekt. Probeer daarvan te leren voor de manier waarop je taken waarop je wilt leren focussen aanvliegt.

Een erg leuk programma dat hierop inspeelt is Habitica. Hiermee zet je jouw voornemens en doelen om in een heuse queeste, waarin je punten verzamelt, uplevelt en toffe artifacts scoort door je doelen uit te voeren.

Net als in die games waarin focussen vanzelf lijkt te gaan dus eigenlijk.

Waarom is leren focussen zo lastig?

Laat ik beginnen met te zeggen: ik ben geen psycholoog. Ik kan hier dan ook alleen uit mijn eigen ervaring schrijven wat leren focussen volgens mij zo lastig maakt.

Voor mij heeft het ermee te maken dat “focussen” niet iets is dat je heel bewust doet. Het is niet zoals leren fietsen, waarbij je al je aandacht besteedt aan het bewaren van je evenwicht en de juiste kant op sturen.

Met andere woorden: bij het leren fietsen ben je volledig gefocust op het eigen maken van die vaardigheid.

Misschien gaat er dus iets fout wanneer je moet focussen op leren focussen?

Daarnaast is focussen eigenlijk een beetje als ademhalen: als je er te veel op moet gaan letten, dan gaat het fout.

Conclusie: hoe leerde jij focussen?

Heb je iets aan de tips in dit artikel? Of heb jij een compleet andere manier om te leren focussen? Ik hoor het graag van je, dus laat het even weten in de comments onder dit artikel!

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Comments

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…

Je bent momenteel offline