Manieren waarop EU regelgeving een impact heeft op online marketing
De wereld van online marketing is constant aan het veranderen. Dit komt niet alleen doordat er nieuwe inzichten ontstaan en frisse technologieën worden aangekondigd. De regelgeving verandert namelijk ook op jaarlijkse basis, met name in de EU. In dit artikel leer je de manieren waarop EU regelgeving een impact heeft gehad op online marketing.
Cookies
In de eerste plaats is de manier waarop we cookies gebruiken voorgoed veranderd vanwege EU regelgeving. Voorheen was het namelijk zo dat men altijd cookies had op websites en dit niet kon vermijden. Tegenwoordig is cookie consent echter een feit. Je moet dus als marketeer een knop bedenken op de site van een opdrachtgever waarin websitebezoekers toestemming geven voor het plaatsen van cookies. Dit dient te gebeuren omdat anders een bedrijf een grote boete kan krijgen.
Gegevensbescherming
Ten tweede is het zo dat online marketing op het vlak van gegevensbescherming een impact heeft gehad op online marketing. Vroeger was het namelijk zo dat marketeers veel meer data mochten verzamelen van klanten. Hierdoor konden ze beter mensen targetten voor hun klanten. Echter is de EU hier veel strenger mee omgegaan en zijn er wetten bij gekomen waarbij je als marketeer meer verantwoordelijkheden hebt. Zo mag je bijvoorbeeld gegevens veel korter bewaren. Dit is helaas een obstakel dat veel marketing successen deels in de weg zit.
Regels voor kinderen
Verder zijn er via de EU veel regels bij gekomen voor kinderen die een impact hebben gehad op online marketing. Het is veel moeilijker geworden om ads te bedenken die speciaal op kinderen gericht zijn. Deels is dit een goede keuze omdat het makkelijker is om kinderen te beïnvloeden, maar dit is ook een belemmering voor de marketeers onder ons die op een morele wijze bijvoorbeeld speelgoed advertenties draaiden.
Inhoudsbeperkingen
Tevens zijn er veel meer inhoudsbeperking vanwege EU regel wetgeving. Een paar jaar geleden was het internet nog een beetje het wilde westen op het vlak van online advertenties. Helaas hebben een paar rotte appels ervoor gezorgd dat er inmiddels best strenge inhoudsgrenzen zijn. Het is via social media bijvoorbeeld een stuk moeilijker om advertenties te draaien voor dating apps. Dit heeft dan ook grote gevolgen gehad voor het landschap van online marketing.
Verkopen over de grens
Verkopen over de grenzen heen kan een spannende kans zijn voor je bedrijf, maar het brengt ook een aantal belangrijke juridische overwegingen met zich mee. De EU heeft zijn eigen regels en voorschriften als het gaat om e-commerce, belastingen en consumentenbescherming. Het is dus cruciaal om je goed in te lezen voordat je de stap naar internationale verkoop zet. Dit betekent dat je je moet laten inspireren door lokale wetgeving en ervoor moet zorgen dat je aanbod in lijn is met de verwachtingen van de consumenten in die markten.
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'