Met 9 online marketing bureaus lanceren wij vandaag het eerste keurmerk voor bureaus van Nederland

Samen met negen online marketing bureaus, verspreid over heel Nederland, mogen we vandaag – na lange voorbereid – het OnlineMarketing.nl keurmerk lanceren. Dit moet het voor bedrijven en ondernemers eenvoudiger gaan maken om de juiste partner te vinden voor hun digitale strategie.

Wij, en de negen initiatief nemende bureaus, zien een groeiende noodzaak om de markt te beschermen tegen wat in de volksmond wel “online cowboys” worden genoemd. Daarmee bedoelen we marketeers en bureaus die slecht werk leveren en die vaak misbruik maken van de onwetendheid bij veel bedrijven en ondernemers op het gebied van online marketing.  

Dit schaadt niet alleen die bedrijven, die hun marketingbudgetten verspild zien worden, maar het zorgt ook voor een negatief beeld van (de mogelijkheden van) online marketing.

De branche beschermen tegen online cowboys 

Samen met de bureaus willen we de branche daarom beschermen tegen de steeds grotere impact van deze online cowboys. Ruben de Vries, eigenaar van Maatwerk Online: 

“Iedereen met een internetverbinding kan zichzelf online marketeer noemen. Je ziet ook steeds meer cursussen verschijnen die beloven jou wel even te leren hoe je eenvoudig een agency op kunt zetten met duizenden euro’s omzet per maand. Het draait daar niet om een zo goed mogelijk resultaat neerzetten voor je klant, maar om zoveel mogelijk misbruik maken van de digitale onwetendheid van veel bedrijven en ondernemers.” 

Eerder dit jaar kwam heel duidelijk naar voren in deze aflevering van Boos. Daarin stond Tim Hofman drie gedupeerden bij van zo’n cowboy die gouden bergen beloofde, maar vervolgens vooral veel facturen stuurde zonder resultaten te boeken. 

Het keurmerk moet er niet alleen voor zorgen dat het gemakkelijker wordt dit soort rotte appels te vermijden, maar gedupeerden voortaan ook een plek bieden voor klachten zonder hiervoor Hofman aan te hoeven schrijven via onze klachtenpagina.

Duidelijke behoefte bij het MKB  

Een gevolg van al die cowboys is dat het voor bedrijven en ondernemers steeds moeilijker wordt om de juiste partner te vinden voor het opzetten en uitvoeren van hun online marketing strategie.   

Dit terwijl digitalisering en online zichtbaarheid – met de recent lockdowns vers in het geheugen – actueler is dan ooit voor bedrijven, getuige ook het digitaliseringsprogramma dat onlangs werd gelanceerd door de KvK, MKB Nederland en de RVO. 

Juist omdat bedrijven de komende jaren meer dan ooit aan de bak zullen moeten met hun online bereik en zichtbaarheid, is het duidelijk dat het nú belangrijk is de kwaliteit van advies en uitvoering daaromtrent te borgen. 

Over de initiatiefnemers 

Het OnlineMarketing.nl keurmerk is een initiatief van: Leadrs (Breda), iClicks (Lelystad), Endeavour (Haarlem), Maatwerk Online (Rotterdam), Increase (Amersfoort), Olifant Media (Leiden), Semwerkt (Hoorn), NeoSEM (Barneveld) en DoubleSmart (Gouda).  

Al deze bureaus haalden eerder dit jaar – net als in voorbije edities – de Emerce100, een marktonderzoek naar de beste e-business bedrijven. In 2018 werden zij uitgenodigd voor het Google Elevator Programma voor veelbelovende digital agencies, waarna er altijd contact is onderhouden. Nu was de tijd dus rijp om de handen ineen te slaan.  

We zijn dit initiatief begonnen met negen bureaus die zich in willen zetten voor een kwalitatieve, overzichtelijke en toegankelijke online marketing branche. Uiteraard nodigen we andere bureaus die zich kunnen vinden in deze missie en onze erecode van harte uit zich ook aan te melden voor de wachtlijst. Dat kan met een mailtje naar: keurmerk@onlinemarketing.nl. De komende periode gaan we gebruiken om o.a. de naamsbekendheid van het keurmerk te promoten en aanmeldingen (op volgorde van ontvangst) te beoordelen.    

Meer lezen over het keurmerk? Dat kan hier.

Written by

Tim Lommerse Follow

Neerlandicus die na zijn studie de online marketing in is gerold. Geniet van alles wat taal te bieden heeft, van de kracht van een goed verhaal en van de psychologische kant van (overtuigen met) teksten. (tim@onlinemarketing.nl)

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…