Slim gebruik maken van online marketing om nieuw personeel te werven
In een periode waarin het werven van nieuw personeel de nodige uitdagingen met zich meebrengt, is het zoeken naar creatieve oplossingen. Waar de ene organisatie het tijdens een grote beurs voor bedrijven probeert, zet de ander in op het versturen van berichten via LinkedIn. Zeker voor het laatste geldt dat de kans op succes kleiner is, dan het afbreukrisico hiervan. Mensen met een baan die openstaan voor een nieuwe uitdaging hechten weinig waarde aan gekopieerde berichten, die drie of vier collega’s ook al ontvingen. Het irriteert ze eerder! In dit artikel zoomen we in op mogelijkheden om marketing in te zetten bij nieuw personeel werven. Wat heb jij al geprobeerd om in de krappe arbeidsmarkt geschikte collega’s te vinden?
Gamification helpt nieuwe medewerkers te trekken
Een snelle zoektocht naar vacatures levert al snel lange lappen tekst op, waarin organisaties zichzelf presenteren als de leukste partij om voor te werken. Bepaalt niet aantrekkelijk; men heeft geen zin om dergelijke stukken tekst te lezen. Een veel beter idee is het inzetten op gamification. Het is een trend die binnen steeds meer branches gebruikt wordt. Bij gamification laat je werkzoekenden een spel spelen, gerelateerd aan de functie waarvoor nieuwe collega’s gezocht worden. Gedurende het spel, welke vaak niet meer dan een paar minuten duurt, leert een werkzoekende meer over je organisatie en het werk wat deze straks uit zal voeren.
Zet in op de cultuur, normen en waarden van je organisatie
Een werknemer is niet per definitie op zoek naar de werkgever die het hoogste salaris biedt. Veel belangrijker is het, dat een werknemer zich op z’n plek voelt bij diens nieuwe werkgever. Zet om deze reden in op het communiceren van de cultuur, normen en waarden binnen je bedrijf. Wat maakt jou tot een ideale werkgever voor werkzoekenden? Op welke manier gaan jullie binnen de organisatie met elkaar om? Is er bijvoorbeeld iedere vrijdag een borrel, of organiseren jullie regelmatig avonden met pizza’s en een goede film? Ook duurzaamheid en een maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen kunnen nieuwe collega’s trekken; het zijn steeds belangrijkere thema’s voor de samenleving. Op welke manier draag jij bij aan een duurzame wereld?
Laat de mens achter de organisatie zien
Marketing richt zich steeds meer op snackable content, korte video’s en infographics die een bezoeker snel van de gewenste informatie voorzien. Gebruik dit ook in je vacatures, door bijvoorbeeld een video op te nemen met de manager waarvoor iemand mogelijk komt te werken. Laat de mens achter de organisatie zien!
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'