Waarom content marketing (juist nu) onmisbaar is voor je bedrijf

Misschien vraag je je al een tijdje af waarom content marketing voor jouw bedrijf interessant zou kunnen zijn. Als dat zo is, dan is dit waarschijnlijk de beste tijd om er eindelijk mee te beginnen. Daarom zetten we 11 redenen voor content marketing op een rijtje. 

Op het moment dat ik dit schrijf, zit Nederland middenin de gevolgen van de uitbraak van het Coronavirus. Voor veel ondernemers betekent het een grote uitdaging om in deze tijden – met gesloten deuren – toch hun doelgroep te (blijven) bereiken. Ook daarin kan content marketing een zeer waardevolle toevoeging zijn op andere marketing uitingen. Maar de reden waarom content marketing juist nu onmisbaar is, bedoel ik breder dan dat.

Onderaan dit artikel lees je waarom de wereld meer dan ooit klaar is voor content marketing. Nu eerst over naar de 11 redenen om vandaag nog een content marketing strategie te gaan ontwikkelen. Dus pak er een kop koffie bij, en laat je overtuigen waarom gewoon beginnen het beste is wat je nu kunt doen.

11 redenen waarom content marketing beginnen zo'n goed idee is

Wat is content marketing? 

Content marketing is het tactisch inzetten van content (bijvoorbeeld artikelen, podcasts en video’s) om je doelgroep in verschillende stadia van het beslissingsproces aan te spreken. In plaats van alleen je product of dienst direct te adverteren, probeer je jouw klant echt te helpen in het beslissingsproces.  

11 redenen waarom content marketing in je marketingstrategie thuishoort 

Als je nog geen gebruik maakt van content marketing, dan loop je heel wat waardevolle dingen mis. Tijd dus om overtuigd te raken van de waarde van content. Hier zijn 11 redenen om vandaag nog na te gaan denken hoe jij content in kunt zetten voor je bedrijf!

1. Zichtbaarheid  

Het eerste doel van een goede content marketing strategie, is de zichtbaarheid van je merk vergroten. Want je kunt nog zo’n geweldig product aanbieden, wanneer niemand het ziet zul je het ook niet verkopen.  

Content marketing is hierin een krachtig wapen, omdat je ermee in beeld kunt komen van je doelgroep nog voordat zij actief naar je product op zoek gaan.  

Stel bijvoorbeeld dat je een maaltijdbox met gezonde voeding en snacks voor paarden verkoopt. Jouw ideale doelgroep zijn paardenliefhebbers. Dus schrijf je een artikelenreeks van vragen die deze paardenliefhebbers kunnen hebben over de juiste verzorging van hun paard. Hebben ze je site eenmaal gevonden, dan zien ze ook je product en willen ze hun paard vast een keer op die lekkernijen trakteren. 

Zo helpt content marketing je opvallen bij je doelgroep

2. Vertrouwen 

Een bijkomend voordeel is dat je op deze manier aan je doelgroep laat zien dat je ze begrijpt. Je bent niet alleen maar bezig met het in hun gezicht duwen van jouw product of dienst met schreeuwerige advertenties. Nee, jij snapt wat hun problemen zijn en wat hen bezighoudt en bent er om ze verder te helpen. Nog een reden waarom content marketing zo’n sterke manier is om jezelf van je concurrent te onderscheiden. Daarnaast laat je zien dat je verstand van zaken hebt, waardoor mensen ook weer eerder geneigd zullen zijn om voor jou te kiezen. 

3. Linkbuilding 

Over vertrouwen gesproken: ook het vertrouwen dat Google in jouw website stelt kan een flinke boost krijgen door content marketing. Dat is weer goed voor je rankings en daarmee je zichtbaarheid in de zoekresultaten. 

Hoe dan? 

Ga maar na. Waarom heb jij in het verleden zelf gelinkt naar een website van iemand anders? Omdat je diegene zo lief vond? Of omdat er een geweldig artikel op die website staat dat iets toevoegde aan wat je zelf aan het schrijven was? 

Goede content scoort backlinks. Punt. En doordat die links natuurlijk komen, is het een white hat linkbuilding strategie bij uitstek.

Bepaalde soorten content zijn hier in het bijzonder geschikt voor. Bijvoorbeeld een opiniestuk met een controversiële mening of interessante nieuwe invalshoek. Ook statistieken doen het goed.  

4. Goede content is duurzaam

De concurrentie om bovenaan in Google te komen op een specifieke productzoekopdracht (“paardenvouding”) is vaak erg zwaarbevochten. Met een specifiekere, meer “long tail” zoekopdracht (“welke snacks zijn gezond voor paarden?”) is de kans dat je gaat scoren vaak een stuk hoger. 

Een bijkomend voordeel is dat als je eenmaal een hoge notering in Google hebt, de kans behoorlijk groot is dat je daar voorlopig ook zal blijven staan. Zeker als je een specifieke term hebt gekozen. (Tenzij een concurrent een nog beter artikel over die specifieke zoekopdracht, maar die kans is een stuk kleiner dan bij de algemenere zoekopdrachten). 

Staat het artikel eenmaal en wordt het gevonden? Dan is het dus een blijvende stroom van nieuwe bezoekers naar je website.  

5. Help je doelgroep kiezen (voor jou!) 

We hebben het tot nu toe vooral gehad over je zichtbaarheid en vindbaarheid, maar er is nog een reden waarom content marketing zo waardevol is. Want als iemand je website eenmaal heeft gevonden, is het natuurlijk wel de bedoeling dat diegene uiteindelijk voor jouw product of dienst kiest om het probleem op te lossen. 

Enter content marketing. 

Hierbij speel je in op specifieke drempels die je doelgroep nog over moet om de knoop door te hakken en jouw dienst af te nemen. Denk bijvoorbeeld aan artikelen waarin je de (tijds-)besparingen laat zien die iemand kan realiseren door klant te worden. Of laat tevreden klanten die hem/haar voorgingen aan het woord. 

Of laat in een video zien wat er allemaal in jouw paarden maaltijd box zit, welke voedingsstoffen dat bevat en waarom het onontbeerlijk is voor een gezond paard. 

Dit is waarom content marketing je klanten kan helpen (voor jou) te kiezen

6. Spreek je ideale klant aan 

Met content marketing kun je jouw doelgroep op een veel persoonlijker manier aanspreken. 

Wat trekt meer aandacht: een advertentie die op een droge manier de specificaties van een product opsomt, of een video waarin je datzelfde product laat zien als onderdeel van het leven van iemand waar jouw doelgroep zich mee kan identificeren? 

Het aanspreken van de ideale klant met contenmarketing begint zelfs al eerder. Want de mensen die jou überhaupt hebben gevonden dankzij de op hun vragen gerichte artikelen, zijn alleen maar op je website terecht gekomen omdat ze echt interesse hebben in jouw branche. Daarmee zijn het veel waardevollere bezoekers dan iemand die uit verveling klikt op een banner die toevallig voorbij komt op Facebook. 

7. Genereer leads 

Dit is natuurlijk de kern van waarom content marketing wordt ingezet: het zorgt voor leads! Al die mensen die het antwoord op hun vragen hebben gevonden in jouw content, zijn potentiële klanten. Misschien nog niet direct, maar mogelijk wel op een later moment. 

Wat ons brengt bij… 

8. Van bezoeker tot klant 

Dus iemand heeft via Google gezocht naar een antwoord op haar vraag – welke groenten zijn goed voor een glanzende paardenvacht? – en is bij jouw artikel terecht gekomen. Geweldig! Maar, nu gaat zij vanmiddag naar de groenteboer om die groenten te halen, in plaats van jouw maaltijdbox te bestellen. Verloren klant, of niet? 

Nee, zeker niet. Content marketing biedt uikomst! 

Deze persoon is namelijk niet voor niets op je site terechtgekomen. Ze geeft om haar paard en wil daar de beste mogelijke zorg voor. Grote kans dus dat ze best open staat voor een ander staaltje content marketing: nurturing. Hierbij bied je de bezoeker nog meer content die voor hem of haar waardevol is. Bijvoorbeeld een e-book met paardentips (in ruil voor een e-mailadres), gevolgd door een aantal automatische mail met nog meer tips. Of een wekelijkse mail met voedingsadvies.  

Dat geeft je een manier om bij deze paardenfan in zicht te blijven (en zo nu en dan een leuk introductieaanbod te doen).  

9. De olievlek van goede content 

Heb je zelf wel eens een artikel gedeeld met anderen, omdat je het interessant, grappig of een eyeopener vond? Vast wel. En dat is waarom content marketing zich als een olievlek kan verspreiden bij je doelgroep. 

De kans is namelijk groot dat iemand uit jouw doelgroep die je artikel leest, meer mensen kent met dezelfde interesses. Dus als die persoon jouw artikel enthousiast deelt op Facebook, bereikt het gratis en voor niets nog meer mensen uit je doelgroep. Die het op hun beurt misschien ook weer delen, waardoor de zichtbaarheid van jouw artikel zich als een olievlek kan gaan verspreiden.

Een uitstekend voorbeeld is deze vacature van een reclamebureau. Door te kiezen voor een herkenbare (en hilarische) tekst, in plaats van een droge vacature, ging deze post al snel viral en bereikte ze een veel groter publiek (en dus meer potentiële sollicitanten) dan een simpele vertoning op een vacaturesite had gekund.

Deel deelbaarheid van content is een andere reden waarom content marketing zo effectief is

10. Bouw een fanbase op 

Als je met regelmaat content publiceert die waardevol is voor mensen, dan is dit voor hen een reden om terug te keren naar je website. Websites die nieuwsberichten delen, zoals Nu.nl of Voetbalprimeur.nl – zijn hiervan goede voorbeelden, maar ook een website als De Speld is er een meester in om mensen terug te blijven trekken naar de website. Gewoon omdat ze weten dat het the place to be is als ze even willen lachen. 

Goede content is hierbij uiteraard key.

11. Laat je expertise zien 

Last but not least: jij bent de expert in jouw product. Niemand weet zoveel over jouw product of dienst als jijzelf. Dat kun je laten zien door content te schrijven die de problemen van je doelgroep oplost, maar ook door aspecten te behandelen waar zij misschien nog nooit aan gedacht hadden. 

Die paardenliefhebber die zocht naar goede groenten voor een glanzende vacht, raakte misschien wel overtuigd door jouw uiteenzetting over het op peil houden van een gezonde paardendarmflora.  

Wij zijn er dan ook overtuigd dat een goede contentstrategie jou als expert in het centrum plaatst. Zoek je hulp of inspiratie bij het vinden van de juiste invalshoek? Dan denken we met alle liefde een keer (vrijblijvend) met je mee. Laat een reactie achter onder dit bericht, of stuur een mailtje naar tim@onlinemarketing.nl  

Dan nog even dit: waarom is content marketing juist nu belangrijk? 

Juist nu is content marketing belangrijk, omdat mensen steeds meer “advertentieblind” worden door de grote hoeveelheid informatie waar we dagelijks mee geconfronteerd worden. Daarnaast vinden steeds meer mensen de vormen van interruptie marketing – bijvoorbeeld advertenties via social media of display – als irritant ervaren.  

Door content marketing op een slimme manier in te zetten, draai je dit als het ware om: je richt je op het oplossen van een probleem of vraag waar iemand mee zit, zodat diegene uiteindelijk als vanzelf naar jou toekomt en graag je produt of dienst afneemt. Content marketing wordt daarom ook wel “inbound marketing” genoemd: klanten vinden jou, in plaats van dat je ze actief moet opzoeken. 

Misschien heb je wel eens gehoord van het AIDA model: 

(Attention / Awareness) 

(Interest) 

(Desire) 

(Action) 

Daarbij doorloopt een potentiële klant de verschillende stadia van zich bewust zijn van het bestaan van je merk, tot een uiteindelijke aankoop. 

Wees de drukte voor 

Bij de laatste A is het geld te verdienen, dus logischerwijs zetten de meeste bedrijven daarop in met hun social en SEA campagnes. Je kunt je in dat geweld mengen en meebieden op de zwaarst bevochten zoektermen, maar je kunt ook proberen al bij de I of de eerste A in beeld te komen bij je klant.  

Vroeg vertrekken zodat je de file voor bent, zeg maar.  

Bijvoorbeeld door artikelen te schrijven die een vraag beantwoorden waar jouw ideale doelgroep mee zit, waarin je uiteindelijk laat zien waarom jij hier dé ideale oplossing voor hebt. Of door een informatieve video of whitepaper weg te geven aan iemand die nu misschien nog helemaal niet in de markt is voor je product, maar waarmee je wel zijn aandacht trekt. 

Je doelgroep in kaart brengen 

Daarvoor is het natuurlijk essentieel om je doelgroep heel goed in kaart te hebben. Daarvoor kun je werken met “buyer persona’s”: een gestileerde weergave van jouw ideale doelgroep. 

Hang een groot stuk papier aan de muur, geef je persona een naam die past bij jouw doelgroep en schrijf er alles op wat je van deze persoon kunt bedenken.

Welke krant leest deze persona? Wat is de favoriete sport? Welk merk auto staat er voor de deur? Waar gaan de vakanties naartoe? Worden keuzes gemaakt op basis van aanbevelingen van anderen, het lezen van online reviews, een kostenvergelijking of meer op impulsieve basis? Enzovoorts enzovoorts.

Door op deze manier je doelgroep beter te leren kennen, wordt het gemakkelijker om te bepalen wat voor soort content hierbij aansluit. Video, tekst of een strip? Luchtige of juist een zakelijke toon?

Ook kan het je wat eerste ideeën geven van vragen die je voor je doelgroep kunt behandelen, maar dit moet een voortdurend groeiende vragenlijst worden. De lijst van onderwerpen om te behandelen is nooit “af”.

Een laatste tip voor het uitbreiden van die vragenlijst: vraag je sales afdeling eens om op te schrijven welke vragen zij vaak krijgen. Dat is een goudmijn aan onderwerpen om te behandelen in je content strategie. De kans is namelijk groot dat nog veel meer mensen deze vraag niet stellen, of je sales niet eens aan de lijn krijgen. Door die onzekerheid met content weg te nemen, kun je hen alsnog converteren voordat ze afhaken.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…